Skip to main content
| author

ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

02 آبان, 1401

به طور کلی ایمپلنت دندان یک فرایند طولانی مدت است ولی برای هر فردی مدت زمان ایمپلنت دندان متفاوت خواهد بود.

از سوی دیگر بسیاری از افراد می ‌خواهند بدانند که ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد و بعد از چه مدت زمانی می توانند دندان های زیبا و طبیعی داشته باشند. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با مدت زمان ایمپلنت دندان بیشتر آشنا کنیم. 

ایمپلنت چیست و چه فوایدی دارد

در زمان های گذشته هنگامی که فردی دندان خود را از دست می داد مجبور بود که از دندان های مصنوعی استفاده کند. این دندان ‌ها چندان مورد رضایت افراد واقع نمی شدند. ولی امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و علم می توان از ایمپلنت ها استفاده کرد که برای دندان ها هیچ گونه ضرری ندارند. ایمپلنت با روش جراحی زیر لثه در داخل استخوان قرار می گیرند. در این روش از پیچ هایی استفاده می شود که از جنس فلز هستند و کاملاً با بدن انسان سازگاری دارند. پس از اینکه این پیچ ها در محل خود قرار گرفتند متخصص ایمپلنت می تواند پروتز دندانی ایمپلنت را بر روی این پیچ ها قرار دهد. به دلیل اینکه تراکم استخوان های فک با هم فرق می کند، مدت زمان ایمپلنت دندان نیز متفاوت خواهد بود. اگر فردی خیلی خوش شانس باشد، امکان استفاده از ایمپلنت های فوری را خواهد داشت. به طوری که پس از کشیدن دندان ها بلافاصله کاشت ایمپلنت بر روی دندان های فرد صورت می گیرد. ولی در صورتی که تراکم استخوان های فرد کافی نباشد پروسه ایمپلنت دندان ممکن است حدود ۷ ماه طول بکشد. 

ایمپلنت چیست؟

عوامل موثر بر مدت ایمپلنت دندان

پیش از اینکه مدت زمان ایمپلنت دندان را بررسی کنیم، باید با عوامل موثر بر روی ایمپلنت دندان آشنا شویم. مدت زمان ایمپلنت دندان بستگی به دندانپزشکی دارد که این کار را انجام می دهد. زیرا روش کار هر دندانپزشک با دندانپزشک دیگر متفاوت خواهد بود. این موضوع بستگی به سیستم ایمپلنت به کار برده شده نیز دارد. با توجه به سطح ایمپلنت دندان و پردازشی که بر روی آن صورت می ‌گیرد، مدت زمان اتصال به استخوان متفاوت است. از دیگر موارد مهم در این زمینه می ‌توان به روش کاشت ایمپلنت اشاره کرد. با در نظر گرفتن اینکه مراحل ایمپلنت دندانی در هر روشی که به کار می رود چند مرحله ای خواهد بود، برخی از روش های ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان دارند و برخی دیگر ممکن است نیازمند درمان سینوس لیفت باشند. 

عوامل موثر بر مدت ایمپلنت دندان

پروسه و طول مدت درمان ایمپلنت دندان

  1. ارزیابی دندان ها
    ایمپلنت دندان طی پروسه و مراحل مختلف انجام می‌شود. نخستین مرحله ارزیابی کردن دندان ها است. ابتدا باید پزشک متخصص از دندان ها و میزان تراکم استخوانی فک فرد یک عکس تهیه کرده و آن را بررسی کند. در این مرحله ممکن است پزشک تشخیص دهد که فرد نیاز به پیوند استخوان فک دارد.
  2. قرار دادن پایه ایمپلنت
    در مرحله بعدی پس از این که پیوند استخوان انجام شد، دندانپزشک ایمپلنت را بر روی دندان ها می گذارد. پس از آن استخوان سازی سلول های استخوان ساز شروع می شود تا استخوان ها به ایمپلنت به طور کامل جوش بخورد. جوش خوردن استخوان ها معمولاً حدود ۳ تا ۴ ماه طول خواهد کشید. پس از این مرحله دندان ها برای قسمت تاج و روکش دندان آماده می شوند. از آن جایی که زیبایی دندان ها تاثیر زیادی بر روی چهره می گذارد، فرد می تواند با داشتن دندان های زیبا و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.‌
  3. قرار دادن تاج بر روی دندان
    در مرحله سوم تاج بر روی دندان ها قرار می گیرد. تاج که با نام روکش نیز شناخته می شود، دارای ضخامت حدود چند میلی متر است و کل دندان را پوشش دهی می کند. روکش دندان ها از جنس های مختلفی است که می‌توان از جمله آنها جنس های آلیاژ فلزی، چینی و پرسلن را نام برد. از روکش دندان به منظور از بین رفتن رنگ بد دندان نیز استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهایی که روکش دندان دارد، درست کردن دندان های پوسیده، ضعیف و خراب است. روکش دندان طوری بر روی دندان های فرد قرار می گیرد که متناسب با دندان های دیگر باشد. 

پروسه و طول مدت درمان ایمپلنت دندان

 

طول مدت جراحی ایمپلنت دندان

همان گونه که در بالا فرایندهای ایمپلنت دندان را بررسی کردیم، ایمپلنت دندان شامل مراحل طولانی است. دندانپزشک برای افزایش کیفیت کار خود نیاز به داشتن زمان زیاد است تا نتیجه کار مطلوب باشد. از طرف دیگر ایمپلنت کردن به منظور زیبایی دندان ها صورت می گیرد و مهم است که چگونه بر روی دندان ها کار شود که با دیگر دندان های سالم یکسان باشد. معمولا مدت زمان جراحی ایمپلنت دندان حدود ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه است. ایمپلنت دندان نیازمند صبر زیاد است. ولی این صبر پس از چند ماه موجب دست پیدا کردن به دندان های زیبا می شود که ممکن است به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال بر روی دندان ها یک فرد قرار گیرد. در این مدت فرد فقط باید بهداشت شخصی را رعایت کند. یعنی از خلال دندان، دهان شویه و مسواک به طور مرتب استفاده کند. 

طول مدت جراحی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان با پیوند استخوان چقدر طول می کشد؟

در کنار پروسه کاشت ایمپلنت و مراحل نصب روکش دندان اگر استخوان به دلایل مختلف نیاز به بازسازی داشته باشد، مدت زمان ایمپلنت طولانی تر می شود. در برخی مواقع به دلایل زیر استخوان نیاز به بازسازی دارد: 

  • تحلیل عرضی استخوان
  • تحلیل عمودی استخوان 
  • سینوس لیفت در ایمپلنت فک بالا 
  • بازسازی کل استخوان فک در دندان مصنوعی ثابت

ایمپلنت دندان با پیوند استخوان چقدر طول می کشد؟

به طور کلی به منظور بازسازی استخوان حدود ۶ ماه برای گرفتن پیوند نیاز خواهد بود. در برخی مواقع تلاش می‌ شود تا کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان به صورت همزمان صورت گیرد. بنابراین به جای انتظار نه ماه فقط شش ماه برای گرفتن پیوند استخوان و ایمپلنت به صورت همزمان نیاز خواهد بود. این مدت زمان شش ماهه برای ساخت استخوان و بلوغ آن نیاز است. اما فقط ساخت استخوان اولیه کافی نیست. بلکه ترابکول های استخوان نیز باید به صورت کاملاً کلسیفیه و محکم شود تا شرایط لازم برای استحکام ایمپلنت وجود داشته باشد. 

سخن پایانی

برای هر نوع درمانی مراقبت حین درمان و پس از درمان اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال در درمان ارتودنسی ایمپلنت درمان هایی که برای ناهنجاری های دهان و دندان انجام می شود، رعایت موارد بهداشتی و مسائلی که توسط متخصص ایمپلنت در مشهد ذکر می شود، بسیار مهم است. همان گونه که در این مقاله بررسی کردیم ایمپلنت دندان شامل پروسه مختلف است که برای افراد مختلف مدت زمان هر مرحله متغیر خواهد بود. همچنین به هر اندازه که تعداد دندان های نیازمند به ایمپلنت بیشتر باشد، پروسه درمان نیز آهسته تر صورت می گیرد. این عامل بستگی به این دارد که دندان های از دست رفته در کنار هم باشند یا در قسمت های مختلف دهان قرار دارند.