Skip to main content
| author

اهمیت آزمایش آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا

21 مرداد, 1401

اهمیت آزمایش آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا ، آنتی بادی خنثی کننده یا نوترولایزر نوعی آنتی بادی می باشد که مسئول دفاع از سلول ها در برابر عوامل بیماری زا و ارگانسیم هایی است که باعث بیماری می شوند. آنتی بادی بعنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن به طور طبیعی

تولید می شود. تولید آن ها با عفونت و واکسیناسیون علیه عفونت ها صورت می گیرد. آنتی بادی می تواند منجر به مصونیت مادام العمر در برابر برخی از عفونت ها باشد. همچنین می توان از آن برای دیدن اینکه فرد پس از بهبودی از عفونت مصونیت ایجاد کرده هم استفاده کرد.


اهمیت آزمایش آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا


بهترین زمان تست آنتی بادی، 28 الی 36 روز پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا می باشد. آزمایش آنتی بادی و واکسیناسیون شدن می توانند میزان تاثیر گذاری واکسن بر سیستم ایمنی بدن را مشخص کنند. پس از واکسن کرونا مدتی طول می کشد تا آنتی بادی مورد نیاز در بدن تولید شده و فرد در برابر این بیماری ایمن شود. تا کنون برای ساخت بیشتر واکسن های آنفولانزا و سه گانه (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه) از ویروس ضعیف یا غیر فعال شده استفاده می کردند. اما ساخت واکسن کرونا با تکنولوژی جدید MRNA انجام شده است. همچنین اولین واکسنی می باشد که با این فناوری تهیه شده است. در مراحل ساخت واکسن کرونا، یک RNA (اطلاعات ژنتیکی هر ویروس) و یا ویروس MRNA شبیه سازی می شود. سپس در ترکیبات واکسن از آن استفاده می کنند. بعد از تزریق RNA خبر رسان وارد سلول های انسان شده و پروتئین ویروس کرونا (پروتئین شاخی شکل) را تولید می کند. سیستم ایمنی بدن در روبرو شدن با این پروتئین ابتدا تصور می کند که ویروس کرونا وارد بدن شده و برای محافظت از آن شروع به تولید آنتی بادی می کند. پادتن یا آنتی بادی نوعی پروتئین در دستگاه ایمنی بدن می باشد که در برابر عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها از بدن محافظت می کند.

اهمیت آزمایش آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا


آیا انجام دادن آزمایش آنتی بادی پس از تزریق واکسن کرونا ضرارت دارد؟


یکی از راه های اصلی مقابله با همه گیری و پیشگیری از شیوع گسترده کوید 19، انجام دادن آزمایش آنتی بادی پس از تزریق واکسن کرونا می باشد. امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا برای متوجه شدن ابتلا به کرونا آزمایش های آنتی بادی را انجام می دهند. اما افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده اند بیشتر تمایل دارند تا این آزمایش را انجام دهند. زیرا می خواهند از میزان تاثیر این واکسن بر سیستم ایمنی بدن خود مطلع شوند. پزشکان به گروه های آسیب پذیر در برابر بیماری کرونا و افراد مسن توصیه می کنند که پس از تزریق واکسن کرونا، آزمایش آنتی بادی انجام دهند.


پس از دریافت واکسن کرونا باید تست آنتی بادی بدهیم؟


گفتیم که آنتی بادی نوعی پروتئین می باشد که پس از آلوده شدن بدن به یک عامل بیماری زا یا بعد از دریافت واکسن، توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شوند. این پروتئین ها به سیستم ایمنی بدن افراد کمک می کنند تا به خوبی با عفونت ها مقابله کنند. در نتیجه از بدن افراد در برابر ابتلای مجدد به بیماری محافظت می کنند. آزمایش آنتی باد یکرونا، عفونت قبلی بدن و ایمنی نسبی به ویروس را نشان می دهد. اما نمی تواند عفونت بوجو آمده توسط ویروس کرونا را تشخیص دهد. زیرا امکان تولید آنتی بادی در بدن بین یک تا سه هفته طول می کشد. احتمال اینکه جواب تست آنتی بادی فرد مبتلا به ویروس کرونا، منفی باشد وجود دارد. بدلیل اینکه هنوز آنتی بادی های ضد کرونا در بدن تولید نشده اند.


چه مدت پس از دریافت واکسن کرونا آنتی بادی تولید می شود؟


بیشتر واکسن های کرونا در دوز تزریق می شوند. تا بدن در برابر ویروس ایمن شود. این دو دوز با فاصله زمانی مشخصی تزریق می شوند. بدلیل اینکه بدن فرد حداکثر ایمنی لازم را بدست آورد. با وجود اینکه دو دوز واکسن کرونا باعث تولید آنتی بادی در بدن می شود. اما بدن افراد 14 روز پس از دریافت دوز دوم واکسن کاملا ایمنی می شود.

img title="چه مدت پس از دریافت واکسن کرونا آنتی بادی تولید می شود؟" src="/images/covid-19-corona.jpg" alt="چه م" width="400" height="210" /></p> <h2><br />مش"ص شدن میزان تاثیرگذاری واکسن بعد از تزریق آن بوسیله ی نتیجه آزمایش آنتی بادی


آزمایش آنتی بادی پس از تزریق واکسن کرونا برای اندازه گیری پاسخ سیستم ایمنی بدن ایده خوبی می باشد. اما انجام دادن ان ضرورت چندانی ندارد. اما امکان دارد که پزشکان به برخی افراد توصیه کنند که قبل و بعد از واکسیناسیون، آزمایش آنتی بادی را انجام دهند. در این صورت انجام دادن آن ضرورت دارد. آزمایش آنتی بادی همیشه میزان آنتی بادی تولید شده در بدن بدلیل تزریق واکسن را به صورت دقیق مشخص نمی کند. بنابراین متخصصان به افراد توصیه می کنند که بیش از حد به نتایج آزمایش آنتی بادی اعتماد نکنند. افراد باید تا زمانی که دو دوز واکسن کرونا را دریافت م یکنند، تمام اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت کنند. در این صورت آنتی بادی لازم در بدن آن ها تولید می شود و بدن در برابر ویروس کرونا ایمن می شود.


سخن آخر


ویروس کرونا ویروسی می باشد که از چین منشا گرفته است. این ویروس عوارض دارد و واگیر دار است. متخصصان برای تقویت سیستم ایمنی بدن واکسن کرونا را تولید کرده اند. این واکسن انواع مختلفی دارد که باید در دوز تزریق شود. بعد و قبل از تزریق آن، در صورت توصیه ی پزشک نیاز به انجام آزمایش آنتی بادی می باشد. آنتی بادی پروتئینی است که در برابر عوامل بیماری زا در بدن تولید شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در این مقاله اطلاعات بیشتری در موضوع اهمیت آزمایش تست آنتی بادی و واکسن کرونا برای شما عزیزان آورده ایم.