Skip to main content
| author

اسکالپ سر چیست؟ + کاربرد آن

20 مرداد, 1401

اسکالپ سر که به آن هاشور زدن کف سر نیز گفته می‌شود، یک روش برای از بین بردن طاسی و کم پشتی موی سر می باشد. این روش امروزه در میان خانم‌ها و آقایانی که دچار ریزش مو هستند، بسیار متداول شده است.


اسکالپ سر چیست؟


امروزه برای درمان ریزش موی خانم ها و آقایان روش های بسیار زیادی رواج پیدا کرده اند. از جمله این روش ها می ‌توان به مصرف داروها و مکمل های مخصوص یا کاشت اشاره کرد. یکی از روش های جدید و پرطرفدار برای اصلاح این نواقص، اسکالپ موی سر می باشد. روش اسکالپ سر که با نام هاشور زدن کف سر و پوست سر نیز شناخته می شود، به گونه ای انجام می شود که فضای خالی سر با کمک پیگمنت ها پر شود. در صورتی که شما نیز دچار مشکل ریزش مو هستید، این روش راه حل بسیار خوبی برای کم پشتی موهای شما خواهد بود.

اسکالپ سر چیست؟


علل ریزش موی سر


ریزش موهای سر به دلایل مختلفی صورت می ‌گیرد. پیش از صحبت کردن در رابطه با اسکالپ سر، بهتر است در مورد علت ریزش موی سر و عواملی که باعث ایجاد آن می شود اطلاعات بیشتری را به دست آوریم.

علل ریزش موی سر


ژنتیک


در صورتی که موهای شما خیلی سریع تر از حد حالت نرمال می ریزند، احتمالاً این مشکل به دلیل ژنتیک است. فولیکول های مو دارای بلوپرینت هستند، بنابراین اگر اقوام درجه یک شما دچار ریزش مو و طاسی شده باشند، ممکن است شما نیز به این مشکل مبتلا شوید.


افزایش سن


افزایش سن یکی دیگر از مواردی است که باعث می‌ شود روند رشد موها خیلی کندتر شود.


هورمون ها


در افراد مستعد ریزش مو فولیکول های مو به نوعی هورمون به نام dht حساس می باشند، این هورمون‌ها موجب کوچک شدن فولیکول‌های مو شده در نتیجه این روند باعث می ‌شود تا موها باریکتر شوند و رشد موها به طور کامل متوقف شود.


سایر عوامل


از دیگر عواملی که باعث ریزش مو می شود، می توان به مواردی مانند سیگار کشیدن، داروهای کراتینی و مصرف بیش از حد الکل و یا رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد.


فرآیند اسکالپ سر چگونه است؟


در فرایند اسکالپ سر، با استفاده از سوزن های ریز یا میکرونیدل، پیگمنت به پوست سر تزریق می شود. این فرایند موجب می شود که در پوست سر ظاهری مثل فولیکول های مو به وجود آید. در نتیجه پوست سر پرمو تر به نظر خواهد رسید. در واقع می ‌توان گفت فرآیند اسکالپ سر یک نوع کپی کردن فولیکول‌های موی طبیعی می باشد که موجب به وجود آوردن ظاهری پرحجم در نواحی خالی سر خواهد شد. این روش برای افرادی که مشکلاتی مانند باریک‌ شدن خفیف مو یا عقب رفتن مو در نواحی محدود دارند مناسب خواهد بود.

فرآیند اسکالپ سر چگونه است؟


اسکالپ سر چقدر طول می‌ کشد؟


زمان انجام دادن فرآیند اسکالپ موی سر تقریباً ۳ تا ۵ ساعت در جلسه اول خواهد بود. ولی در جلسات بعدی این مدت زمان کمتر می‌ شود.


کاربرد اسکالپ سر چیست؟


روش اسکالپ سر برای از بین بردن نواقص مختلف به کار برده می شود و دارای کاربردهای متفاوتی می باشد. این روش فقط جهت پر کردن فضای خالی سر که به علت ریزش مو به وجود آمده اند، نیست. بلکه این روش برای ریزش هایی که در اثر سوختگی پوست یا زخم جراحی به وجود آمده‌اند نیز به کار برده می شود. در برخی موارد برای محو کردن خال های مادرزادی در پوست سر نیز از اسکالپ سر استفاده می کنند.

کاربرد اسکالپ سر چیست؟


آیا اسکالپ سر دردناک است؟


برای افرادی که در ابتدای انجام این فرایند هستند، ممکن است درد و سوزش و ناراحتی تجربه کنند. ولی به مرور زمان شدت این درد و سوزش کاهش پیدا می‌ کند. برخی از قسمت های پوست سر که دارای قسمت های قوی تر هستند، درد را بیشتر انتقال می دهند. ولی بیشتر افرادی که این روش را انتخاب کرده باشند، بر روی نتیجه کار تمرکز می‌ کنند و به درد و سوزش آن اهمیت زیادی نخواهند داد. پس از اسکالپ سر قرمزی و سوزش ممکن است یک تا دو روز بعد طول بکشد. همچنین ریکاوری در اسکالپ سر روندی سریع دارد. به طوری که افراد بعد از اسکایپ می ‌توانند به فعالیت های روزانه خود بپردازند.


مراقبت های بعد از اسکالپ سر


پس از اسکالپ سر در اولین روزها بهتر است از انجام فعالیت هایی که موجب تعریق می ‌شود خودداری کرد. همچنین افرادی که اسکالپ سر انجام می‌ دهند، نباید سر خود را بشویند و یا به آن شامپو بزنند. بعد از ۴ روز مردان می ‌توانند پوست سر خود را شیو کرده ولی باید دقت کنند که روی قسمت هایی از سر که دارای زخم یا دلمه بسته هستند را دست کاری نکنند. در اکثر موارد نتیجه ای که از اسکالپ سر به دست می آید حدود ۴ تا ۶ سال باقی خواهد ماند. پس از این مدت برای ترمیم و پررنگ تر کردن می ‌توان آن را تکرار کرد.


آیا اسکالپ سر عوارض دارد؟


اسکالپ سر دارای عوارض و معایبی نیز می باشد. یکی از معایب آن این است که پوست سر تا مدت‌ ها قرمز باقی خواهد ماند. همچنین پیگمنت ها با درمان زخم ممکن است خارج و یا کمرنگ شوند.


آیا روش اسکالپ سر فقط برای آقایان کاربرد دارد؟


روش اسکالپ سر هم برای خانم ها و آقایان کاربرد دارد. خانم هایی که به انواع طاسی مبتلا شده‌اند یا برخی از نواحی پوست سر آنها به دلایل مختلف خالی شده است، می توانند از مزایای این روش بهره‌مند شوند و قسمت های خالی پوست سر خود را پرتر نشان دهند.

آیا روش اسکالپ سر فقط برای آقایان کاربرد دارد؟


نتایج اسکالپ سر چقدر واقعی و طبیعی است؟


برای اینکه نتایج اسکالپ سر واقعی و طبیعی دیده شود، این موضوع بستگی به متخصصی دارد که این کار را انجام می ‌دهد. در این زمینه مهارت و تجربه متخصص اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین پیش از انجام این روش باید یک متخصص با تجربه انتخاب کنید و تحقیقات لازم در زمینه پیدا کردن بهترین متخصص را انجام دهید. شما می توانید از طریق مشاهده نمونه کارهای قبلی با دید باز در این زمینه تصمیم گیری کنید.


مزایای اسکالپ موی سر بانوان


روش اسکالپ موی سر همان گونه که برای آقایان کاربرد دارد، برای خانم ها نیز مفید خواهد بود. کم پشتی و طاسی سر روی ظاهر خانم ها تاثیر زیادی می گذارد. همچنین باعث می شود تا روحیه و اعتماد به نفس آنها تحت تاثیر قرار گیرد. بنابراین اسکالپ موی سر بانوان دارای مزایای زیادی می باشد. از جمله اینکه باعث می شود زیبایی از دست رفته خانم ها به آن ها بازگردانده شود. با این روش می توان جای خالی موها را پر کرد. در نتیجه کم پشتی موها دیگر به چشم نمی آید. همچنین با این روش ها می توان جای زخم و سوختگی پوست سر خود را مخفی کنند. اسکالپ سر برای افراد هیچ گونه محدودیت سنی ندارد. هزینه آن مناسب و مقرون به صرفه می باشد و دارای ماندگاری بالایی است. از دیگر مزایای آن می ‌توان به سرعت مشاهده نتیجه درمان و فرآیند ساده آن اشاره کرد که نیازی به بیهوشی کامل ندارد.

مزایای اسکالپ موی سر بانوان


آیا اسکالپ سر باعث ریزش مو می شود؟


یکی از سوالات بسیار مهمی که افراد برای انجام اسکالپ سر با آن مواجه می ‌شوند این است آیا این روش باعث ریزش مو می شود یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت که این روش انتخاب بسیار مطمئن برای افرادی است که دچار نگرانی در زمینه نازک شدن و ریزش موهای خود شده‌اند. فولیکول‌ های مو به طور عمیق در پوست سر در سطح پایین ‌تر و تقریباً در ۴ میلیمتری پوست سر قرار گرفته اند. هنگامی که متخصص با تجربه اسکالپ ‌سر را انجام می‌ دهد، در سطح بالایی درم نفوذ کرده و خطوط نیم تا یک میلیمتر عمق دارند. بنابراین این روش بر روی فولیکول های مو تاثیر منفی نخواهد داشت.


هزینه اسکالپ سر


یکی از موارد مهمی که مشتریان به آن دقت زیادی می کنند، برآورد هزینه اسکالپ سر می باشد. ولی باید به این موضوع دقت کرد که روی هزینه این روش زیبایی، عوامل مختلفی تاثیر گذارند. به عنوان مثال کلینیکی که اسکالپ سر در آن انجام می‌ شود، میزان مهارت و تجربه متخصص یا موادی که از آنها استفاده می ‌شود، دستگاه ‌ها و میزان ناحیه تحت درمان بسیار موثر خواهد بود. ولی نکته مهمی که در این زمینه باید به آن دقت کرد این است که هرگز نباید تخصص و مهارت را فدای هزینه کرد. پس اگر شما می خواهید بهترین نتیجه را دریافت کنید، بهتر است که انتخاب بهترین کلینیک و متخصص را در اولویت خود قرار دهید.

هزینه اسکالپ سر