Skip to main content
| author

آیا لیزر موهای زائد خطرناک است؟

20 مرداد, 1401

لیزر موهای زائد یک روش زیبایی است که از لیزر قدرتمند یا نور پالسی شدید (IPL) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می کند. این منبع نور فولیکول های مو را در پوست گرم کرده و از بین می برد و باعث می شود رشد مو مختل شود. نواحی رایج برای درمان عبارتند از صورت، سینه، پاها، بازوها، زیر بغل و خط بیکینی.

لیزر موهای زائد برای زنان مبتلا به رشد بیش از حد مو (هیرسوتیسم) مفید می باشد.


آیا لیزر موهای زائد خطرناک است؟


لیزر موهای زائد ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، زیرا محدودیت هایی دارد. همچنین ممکن است هزینه آن گران باشد. لیزر موهای زائد بی خطر است. اما گاهی اوقات می تواند عوارض جانبی مانند درد و ناراحتی و قرمزی پوست را ایجاد کند که ممکن است مدتی طول بکشد. همچنین ممکن است برای همه، از جمله زنان باردار و افرادی با انواع پوست خاص، مناسب نباشد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لیزر موهای زائد باعث سرطان پوست می شود. مهم است که شما مطمئن شوید فردی که لیزر موهای زائد شما را انجام می دهد با تجربه و دارای صلاحیت مناسب است. همچنین باید بررسی کنید استانداردهای تعیین شده در آموزش، مهارت و بیمه را رعایت می کنند. از مراجعه نزد تمرین کنندگانی که فقط یک دوره آموزشی کوتاه را گذرانده‌اند خودداری کنید.

آیا لیزر موهای زائد خطرناک است؟


دائمی بودن لیزر موهای زائد


برای جلوگیری از رشد مجدد مو به جلسات منظم نیاز دارید. تعداد جلسات مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است. برای مثال، ممکن است هر 4 هفته یک بار و برای موهای بدن هر 6 تا 8 هفته یک جلسه نیاز داشته باشید. هیچ تضمینی وجود ندارد که لیزر موهای زائد تمام موهای زائد را از بین ببرد. لیزر روی پوست های تیره به خوبی عمل نمی کند. لیزر موهای زائد در افرادی که پوست رنگ پریده و موهای تیره دارند بهتر عمل می کند. همچنین روی پوست برنزه یا موهایی که در اثر آفتاب سفید شده اند، موثر نیست. اگر برنزه شده اید، باید اجازه دهید قبل از انجام درمان کم رنگ شود.

دائمی بودن لیزر موهای زائد


هزینه لیزر موهای زائد


هزینه لیزر موهای زائد به ناحیه بدن تحت درمان و تعداد درمان های مورد نیاز بستگی دارد.

هزینه لیزر موهای زائد


نکات ایمنی برای انجام لیزر موهای زائد


یک روز قبل از قرار ملاقات باید ناحیه پوست را بتراشید.
هنگام لیزر برای محافظت از چشمان خود از عینک های مخصوص طراحی شده استفاده می کنید.
پزشک معمولاً یک ژل خنک یا اسپری هوای خنک کننده را روی ناحیه پوست اعمال می کند. سپس یک دستگاه دستی را روی پوست شما فشار می دهند و لیزر را فعال می کنند. این ممکن است شبیه یک نوار الاستیک باشد که روی پوست شما می خورد. هر جلسه ممکن است بین 15 دقیقه تا بیش از یک ساعت طول بکشد. تعداد جلسات مورد نیاز به ناحیه مورد لیزر و سیستم مورد استفاده بستگی دارد. پس از آن ناحیه آسیب دیده ممکن است به مدت چند ساعت تا چند روز قرمز با بثورات برجسته باشد. نگه داشتن منظم کیسه یخ روی پوست می تواند کمک کننده باشد.
پوست شما بعد از لیزر موهای زائد به نور خورشید حساس تر می شود. بهتر است تا پایان دوره درمان از قرار گرفتن ناحیه تحت درمان در معرض نور خورشید خودداری کنید. صرف نظر از آب و هوا، از کرم ضد آفتاب (حداقل SPF30) برای حداقل 4 هفته در مناطق در معرض درمان استفاده کنید.


عوارض جانبی لیزر موهای زائد


به ندرت، لیزر موهای زائد ممکن است منجر به موارد زیر شود:

درد، ناراحتی یا حساسیت
روشن یا تیره شدن پوست شما
جای زخم
سوختگی به علت گرکای لیزر
عفونت های باکتریایی
قرمزی پوست که ممکن است مدتی باقی بماند
پوسته پوسته شدن، تاول زدن، کبودی یا تورم پوست شما


اقدامات لازم برای درمان عوارض جانبی لیزر موهای زائد


اگر لیزر موهای زائد انجام داده اید و از نتایج راضی نیستید یا عوارض جانبی دارید که شما را آزار می دهد، با پزشک خود در کلینیکی که تحت درمان قرار گرفته اید صحبت کنید. در صورت داشتن هر گونه عارضه ای که نیاز به مراقبت پزشکی دارید، به پزشکی که شما را درمان کرده است، مراجعه کنید. اگر این امکان پذیر نیست، به پزشک عمومی مراجعه کرده یا به نزدیکترین مرکز اورژانس بروید.

اقدامات لازم برای درمان عوارض جانبی لیزر موهای زائد


چه افرادی نباید لیزر انجام دهند؟


یک سری از شرایط و بیماری هایی هستند که باید از انجام لیزر موهای زائد بدن خودداری شود:

مصرف ایزوترتینویین
مصرف داروهای حاوی طلا
سابقه گوشت اضافه در عمل
وجود تاتو و یا خال و یا کک‌ و مک در محل لیزر
سابقه عفونت در محل لیزر
افراد باردار
وجود اختلالات هورمونی
بیماری لوپوس
برنزه بودن
مصرف داروهایی که حاوی طلا هستند

چه افرادی نباید لیزر انجام دهند؟


نتیجه


لیزر موهای زائد یکی از روش های پرطرفدار است که با کمک آن افراد می توانند پوستی شفاف تر داشته باشند. با این وجود چون لیزر یک تکنولوژی جدید می باشد، لازم است پیش از استفاده از آن تحقیقات لازم به خوبی صورت گیرد. همچنین باید در مورد مکانی که قرار است لیزر در آن انجام شود، بررسی های لازم را انجام داد. سابقه متخصصین و دستگاه مورد استفاده از جمله این عوامل مهم هستند.