Skip to main content
| author

ویژگی کمپ ترک اعتیاد دولتی

27 مهر, 1401

کمپ ترک اعتیاد دولتی جایی است که در آن به افرادی که دارای اعتیاد هستند و در این محل بستری شده اند، خدمات مختلفی بدون دریافت هزینه ارائه می شود.

این خدمات به منظور کنترل و ترک اعتیاد به افراد ارائه می گردد. بیمارانی که در این مراکز هستند دارای شرایط مختلفی هستند و با در نظر گرفتن شرایط خود برای آنها درمان های متفاوت در نظر گرفته می‌ شود. برخی از این بیماران به صورت خود خواسته وارد این مرکز شده و برخی دیگر به صورت اجباری وارد این مراکز شده‌اند.

کمپ ترک اعتیاد دولتی

مراکزی که برای ترک اعتیاد، خدمات خود را بدون دریافت هزینه از بیماران و خانواده ‌های آنها ارائه می دهند، به عنوان کمپ ترک اعتیاد رایگان یا کمپ ترک اعتیاد دولتی شناخته می شوند. در برخی مواقع ممکن است افراد بیمار از مراکز ترک اعتیاد دولتی و رایگان بی خبر باشند. از سوی دیگر از پس هزینه های مراکز خصوصی ترک اعتیاد بر نمی ‌آیند. در نتیجه ممکن است به دنبال ترک اعتیاد در منزل بروند که یک روش بسیار خطرناک خواهد بود. در کمپ ترک اعتیاد به افراد خدمات مختلفی ارائه می‌ شود. این خدمات برای کنترل مصرف، ترک کردن و سم زدایی صورت می ‌گیرد. از اصلی ترین و تاثیرگذارترین مراحلی که در فرایند ترک اعتیاد وجود دارد، می ‌توان مشاوره اعتیاد را نام برد. مشاوره اعتیاد از ابتدای پروسه ترک و پیش از شروع به درمان دارویی باید صورت گیرد و تا زمانی که فرد به نتیجه کامل دست پیدا کند، بهتر است که مشاوره نیز ادامه داشته باشد. برای مشاهده لیستی از بهترین کمپ‌های ترک اعتیاد در تهران کلیک نمایید.

کمپ ترک اعتیاد دولتی

ویژگی های کمپ ترک اعتیاد دولتی

کمپ های ترک اعتیاد اجباری شامل دو دسته کمپ خصوصی و دولتی هستند. در کمپ ترک اعتیاد خصوصی با در نظر گرفتن درخواست خانواده افراد معتاد افراد وارد کمپ می شوند و خدمات مختلفی به آنها ارائه می شود تا حدی که اعتیاد آن ها درمان شود. اما افرادی که توسط نیروهای انتظامی یا شهرداری جمع آوری شده اند به کمپ های ترک اعتیاد دولتی انتقال داده می شوند تا اعتیاد آنها درمان شود. اعتیاد این روزها به عنوان دغدغه اصلی جامعه شناخته می شود و دولت اقدام به ایجاد مراکز درمانی رایگان برای ترک اعتیاد کرده است. این کمپ های ترک اعتیاد در مقایسه با کمپ های خصوصی هزینه بسیار ناچیزی برای فرد بیمار دارند. در این مراکز که زیر نظر دولت هستند، کلیه استاندارد های مد نظر وزارت بهداشت را رعایت می شود. در نتیجه افراد می توانند با خیال آسوده به این مراکز مراجعه کرده و اعتیاد خود را کنار بگذارند. در مراکز کمپ ترک اعتیاد دولتی از هیچ کمکی در راستای تحقق این هدف کوتاهی نمی شود. بنابراین برای درمان شدن افراد کلیه استاندارد های لازم صورت می گیرد. 

ویژگی های کمپ ترک اعتیاد دولتی

انواع کمپ های ترک اعتیاد دولتی

مراکز ترک اعتیاد به منظور رسیدن به هدف خود یعنی نجات انسان ها از اعتیاد در شکل های مختلفی وجود دارند. کمپ های ترک اعتیاد دارای امکانات مختلفی هستند تا افراد بتوانند با توجه به شرایط کمپ و راحتی خود یکی از روش های ترک اعتیاد را انتخاب کنند و برای ساخت یک زندگی خوب به این مراکز مراجعه کنند. 

ویژگی های کمپ ترک اعتیاد دولتی

کمپ ترک اعتیاد رایگان اجباری

 از مراکز ترک اعتیاد که در انواع دولتی خصوصی و رایگان وجود دارد، می توان به کمپ ترک اعتیاد اجباری اشاره کرد. این مراکز ترک اعتیاد دولتی به منظور درمان معتادان و کنترل بیماری آن ها ساخته شده اند و به عنوان مرکز ترک اعتیاد رایگان ناشناخته می شوند. اگر فردی قصد ترک اعتیاد به صورت اختیاری را داشته باشد از خدمات این مرکز نمی تواند استفاده کند.

کمپ ترک اعتیاد رایگان اجباری

کمپ ترک اعتیاد رایگان اختیاری

در کنار مراکز ترک اعتیاد اجباری، کمپ های ترک اعتیاد رایگان اختیاری نیز وجود دارند که افراد به صورت اختیاری به این مراکز مراجعه می کنند. کمپ ترک اعتیاد رایگان اختیاری از حمایت های خیرین و بهزیستی برخوردار است و برای ارائه خدمات خود هیچ هزینه ای از بیماران دریافت نمی کند. همچنین لازم به ذکر است مشاوره از بهترین روانشناس در زعفرانیه نیز به ترک اعتیاد افراد کمک شایانی خواهد کرد.

انجمن‌ ها و کنگره‌ ها

از دیگر انواع مراکز ترک اعتیاد دولتی رایگان می توان به انجمن ها و کنگره ها اشاره کرد که توسط افراد نجات‌ یافته اداره می شوند. این مراکز هزینه ای از بیماران برای ارائه خدمات خود دریافت نمی کنند. ولی توسط خیرین حمایت می شوند. در صورتی که مرکز ترک اعتیاد جایی باشد که در آن برای ترک اعتیاد به بیماران خدمات ارائه می شود، این کنگره ها به عنوان بهترین کمپ های ترک اعتیاد رایگان شناخته می شوند. 

انجمن‌ ها و کنگره‌ ها

تفاوت ترک اعتیاد اجباری و اختیاری

میان ترک اعتیاد اجباری و اختیاری تفاوت های مختلفی وجود دارد که در ادامه این مقاله می خواهیم مهمترین تفاوت هایی که میان ترک اعتیاد اختیاری و اجباری است را بررسی کنیم. 

  • در ترک اعتیاد اختیاری بیمار کاملاً مطابق میل خود اعتیاد خود را کنار می‌گذارد. ولی در ترک اعتیاد اجباری فرد بیمار علاقه ای به ترک اعتیاد ندارد.
  • در ترک اعتیاد اختیاری فرد می داند که دارای یک بیماری خطرناک به نام اعتیاد است. ولی در ترک اعتیاد اجباری بیمار اعتیاد و بیماری خود را قبول نمی کند.
  • در ترک اعتیاد اختیاری نتایجی به دست می ‌آید که غیر قابل برگشت تر و درخشان تر است. ولی در ترک اعتیاد اجباری شرایط کمی مشکل تر خواهد بود. 
  • در ترک اعتیاد به روش اجباری فرد به یکباره باید شرایط سنگینی را تحمل کند. ولی در ترک اعتیاد به روش اختیاری پروسه ترک اعتیاد ساده تر و طولانی تر خواهد بود.

کمپ ترک اعتیاد رایگان

با صحبت از ترک اعتیاد بحث هزینه برای افراد اهمیت زیادی پیدا می‌ کند. به طوری که ممکن است برخی از خانواده ها قادر به پرداخت هزینه های کمپ و کلینیک های ترک اعتیاد نباشند. در نتیجه افراد تصمیم می گیرند که در منزل اعتیاد خود را ترک کنند که این روش قطعا نتایج خوبی به دنبال نخواهد داشت و حتی افراد دوباره به سمت مواد کشیده می ‌شوند. در نتیجه مراکز و کمپ هایی در نظر گرفته شده اند که در آنها خدمات کاملا رایگان به افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند، ارائه می گردد. 


کمپ ترک اعتیاد رایگان یک مرکز است که زیر نظر سازمان بهزیستی کشور دارای فعالیت است. همان‌ گونه که از نام آن مشخص است خدماتی که در این مراکز به مراجعه کنندگان ارائه می شود، کاملاً رایگان هستند. با این وجود خدمات این کمپ های ترک اعتیاد باید در راستای حفظ سلامت روانی و جسمی افراد باشد تا جلوی بروز مشکلات بیشتر برای آنها گرفته شود. این یکی از موضوعات مهمی است که باید در تمامی مراحل درمان و ترک اعتیاد به آن توجه کرد. افرادی که وارد کمپ ترک اعتیاد می شوند، ممکن است به خواست خود و یا به اجبار خانواده خود وارد این مراکز شوند. در کمپ ترک اعتیاد رایگان خدمات متناسب با شرایط افراد و بدون دریافت هزینه به آنها ارائه می شود. 

خدمات کمپ ترک اعتیاد رایگان

در کمپ ترک اعتیاد رایگان خدماتی که به افراد داده می‌ شود به صورت کاملا رایگان و یا نیمه رایگان است. به طوری که خدماتی مثل مشاوره های ترک اعتیاد و یا دیگر خدمات در این مراکز رایگان خواهد بود. از جمله خدمات در این مراکز می توان به مراحل سم زدایی و خارج کردن مواد از بدن اشاره کرد که با در نظر گرفتن شرایط افراد به صورت تدریجی و یا خیلی سریع صورت می گیرد. افراد در این مرحله تحت نظر پزشک و روانپزشک هستند. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد این است که رایگان بودن خدمات به معنی بی کیفیت بودن آنها نیست. بلکه در این مراکز کادر پزشکی مجرب وجود دارد که آماده خدمات رسانی به مراجعه کنندگان و خانواده‌های آنها هستند.