Skip to main content
| author

ویژگی های مشاور کودک

20 مرداد, 1401

ویژگی های مشاور کودک ، همواره حضور کودک در منزل باعث ایجاد فضایی شاد و دلنشین می شود. باید توجه داشت که کودک هم مانند سایر افراد دارای نیازهای خاصی است. برخی از مواقع با دقت در رفتار کودک خود متوجه یکسری رفتارهای غیرعادی می شوید.

شاید در ابتدا این رفتارها به نظر شما طبیعی باشد، اما در گذر زمان به مشکلات بزرگتری تبدیل می شوند.
در صورتی که کودک شما رفتاری غیرطبیعی انجام می دهد و این کار او برای مدت زمان طولانی ادامه دارد ، بهتر است به یک مشاور کودک مراجعه کنید. مشاوران کودک، اختلالات و مشکلات کودک شما را شناسایی می کنند و در جهت رفع آنها به شما کمک می کنند. این کار باعث می شود تا سلامت جسم و روان کودک بهبود یابد.
مشاور کودک روش های اصولی را به شما آموزش می دهد تا در مقابل رفتارهای کودک برخوردهای مناسبی داشته باشید.

ویژگی های مشاور کودک

- داشتن آگاهی و دانش کافی
- علاقه به کودک
- ارتباط با والدین کودک ( در بسیاری مواقع لازم است تا ارتباط موثری بین والدین کودک و مشاور برقرار باشد تا مشاور بتواند شناخت بهتری از کودک به دست آورد و آموزش های لازم را به والدین بدهد. )
- ارتباط با معلمان کودک ( یک مشاور کودک باید با افرادی که کودک با آنها در تماس است، ارتباط داشته باشد. برخی از معلمان با مشاهده رفتارهای خاصی در کودکان ، آنها را پیش مشاور می فرستند. مشاور با ارتباط صحیح با معلم کودک می تواند خصوصیات رفتاری او را بهتر درک کند.)
- ایجاد یک رابطه خوب با کودک ( مشاور کودک بایستی روحیات کودک را بشناسد و بتواند یک رابطه موثر با کودک برقرار کند. به طوری که کودک بتواند به او اعتماد کند و در کنار او احساس امنیت داشته باشد. )

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با یک مشاور کودک مراجعه نمایید

-اشکال در تلفظ اصوات
- اختلال در بلع، شنوایی، یادگیری، درک
- تغییر در عادات روزانه ( افت تحصیلی، کابوس شبانه و...)
- بیش فعالی و عدم تمرکز ( وقتی که متوجه شدید کودک شما تمرکز کافی بر روی موضوع خاصی ندارد و میزان فعالیت جسمی او غیرعادی است.)
- اضطراب و نگرانی ( زمانی که کودک شما دچار استرس می شود. مثلا در زمان امتحانات، تنهایی، تاریکی و ... ممکن است کودک شما نگرانی خود را بازگو نکند، ولی علائمی مانند سرگیجه، عرق کردن، سرخ شدن چهره و ... در او ظاهر شود.)
- افسردگی ( اگر کودک شما زیاد دعوا می کند و همیشه عصبانی است)
- احساس گناه ( معمولا این حالت در کودکانی اتفاق می افتد که والدین آنها از هم جدا شده اند.)
- زمانی که علائم اوتیسم را در کودک خود مشاهده کردید.
برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر مقاله های " مرکز مشاوره در شرق تهران " و " مرکز مشاوره در غرب تهران " را مطالعه کنید.