Skip to main content
| author

ویژگی های شخصیتی روانشناس

20 مرداد, 1401

ویژگی های شخصیتی روانشناس ، پیچیدگی های موجود در زندگی امروز باعث شده تا افراد مجبور باشند، برای رسیدن به اهداف خود بیشتر تلاش کنند. اقتصاد جهان در اثر گسترش ویروس کرونا به شدت آسیب دید . در این میان، بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند.

این افراد برای برطرف کردن نیازهای خود و خانواده، ساعات طولانی را مشغول فعالیت های فیزیکی و ذهنی می شوند. در نتیجه فرصتی برای تفریح، ورزش و استراحت پیدا نمی کنند. این امر موجب می شود تا به انواع بیماری ها مبتلا شوند. وقتی افراد از نظر جسمی دچار بیماری های جسمی می شوند ، به پزشک مراجعه می کنند. اما برای درمان بیماری های روحی و روانی به چه کسی باید مراجعه کرد؟


روانشناس کیست ؟ فردی است که تخصص و تجربه لازم را در حوزه های مربوط به ذهن و روان دارد. او به بررسی رفتار و عملکرد ذهنی افراد می پردازد و نحوه ارتباط بین افراد و محیط را مورد توجه قرار می دهد.

ویژگی های شخصیتی روانشناس

از عوامل موثر در انتخاب شغل می توان به علاقه، استعداد، مهارت و... اشاره کرد. علاقه به تنهایی برای انتخاب شغل آینده کافی نیست. اگر شما به شغلی علاقمند باشید، ولی هیچ گونه مهارتی در آن زمینه نداشته باشید، در گذر زمان از آن شغل خسته می شوید و سراغ شغل دیگری می روید.
امروزه شرایط جامعه باعث شده تا افراد در شغل هایی که علاقه یا تخصصی در آن ندارند، فعالیت کنند. هدف اصلی برای انتخاب شغل ، برای بسیاری از افراد ، درآمد آن شغل است. افراد زیادی به دلیل ناآگاهی از شخصیت، استعداد و مهارت های فردی خود، مشغول کارهای گوناگون می شوند. همواره باید به خاطر داشت که در زمان انتخاب شغل به نکات مختلفی دقت نمایید و با توجه به علم، مهارت، علاقه، استعداد و... شغل خود را انتخاب کنید.


افرادی که تمایل دارند تا در زمینه های روانشناسی به مردم خدمت کنند، بایستی دارای خصوصیات مختلفی باشند. این افراد هم برای موفقیت در کار خود، نیاز دارند تا مهارت های کافی را آموزش ببینند و در زمینه روانشناسی اطلاعات لازم را کسب نمایند. علاوه بر این یک روانشناس باید از ویژگی های شخصیتی مناسبی برخوردار باشد.
بسیاری از افراد برای حل مشکل خود به روانشناس مراجعه می کنند. یکی از مسائلی که برای این افراد مهم است، اخلاق و نحوه برخورد پزشک می باشد.
روانشناسان موفق در ارتباط با مراجعین خود مانند یک دوست صمیمی رفتار می کنند. آنها افرادی خونگرم و صمیمی هستند که رفتار دوستانه ای با مراجعین خود دارند.

ویژگی های یک روانشناس خوب

- علاقه به یادگیری : یک روانشناس خوب علاوه بر اینکه از دانش بالایی برخوردار است ، به طور مستمر از اطلاعات روز دنیا استفاده می کند. او تحقیقات صورت گرفته در دنیا را بررسی می کند و نتایج آنها را در کار خود به کار می برد. روانشناس با مطالعه مطالب مرتبط با شغل خود، بهترین خدمات را به مراجعین خود ارائه می دهد.

- مهارت ارتباطی بالا : یک روانشناس خوب، توانایی لازم را برای برقراری ارتباط موثر با بیمار خود دارد. او از این طریق اعتماد بیمار را جلب می کند و او را تشویق می کند تا در مسیر درمان به پزشک یاری برساند.

- دلسوز : یک روانشناس با کیفیت ، وقت کافی را برای بیمار خود قرار می دهد و با دلسوزی به صحبت های او گوش می دهد. یک روانشناس خوب ، رنج و سختی بیماران خود را درک می کند و به آنها کمک می کند تا از نظر روحی، شاد و خوشحال باشند.

- صبر زیاد : این یک ویژگی مهم در تمام روانشناسان موفق است. آنها زمان طولانی را صرف بیمار خود می کنند. یک روانشناس برای مطالعه، زمان زیادی را مصرف می کند. او می داند که بیمار از نظر روحی و روانی نیاز به زمان دارد تا به روال عادی زندگی خود بازگردد. به همین دلیل صبر زیادی به کار می گیرد تا بیمار آرام آرام سلامتی خود را به دست آورد.

- رعایت اصول اخلاقی : روانشناس فردی رازدار است و ارزش اعتماد بیمار را می داند. او اصول اخلاقی را رعایت می کند و در روند درمان بیمار خود کوتاهی نمی کند.

- قابل اعتماد : یک روانشناس باید قابل اعتماد باشد تا بیماران بتوانند به راحتی مسائل و مشکلات خود را با او مطرح کنند. وجود حس اعتماد دریک رابطه باعث می شود تا روانشناس خدمات بهتری را به بیمار خود ارائه دهد.

- شنونده خوب : یک روانشناس باید یک شنونده خوب باشد. او باید زمان کافی را برای بیمار و شنیدن مشکلات او اختصاص دهد. گوش دادن به صحبت های بیمار باعث می شود تا مشکلات او زودتر شناسایی شود. روانشناس با بررسی و تحلیل گفته های بیمار، شناخت درستی از او به دست می آورد.

- پایبند به اعتقادات و باورهای جامعه : بسیاری از افراد در شهرها یا کشورهایی مشغول فعالیت هستند که دارای اعتقادات و باورهای متفاوتی می باشند. روانشناس کسی است که باورهای جامعه خود را در زمینه های اجتماعی، فرهنگی ، بومی، مذهبی و تربیتی شناسایی می کند. او به بسیاری از اصول و معیارهای ارزشی جامعه پایبند می باشد.

روانشناس در زمانی که مشغول بررسی مشکلات بیمار خود است ، دغدغه های زندگی خود را کنار می گذارد. او همواره به کرامت انسانی بیمار خود احترام می گذارد.
اگر به دنبال بهترین مشاورین و روانشناسان هستید می توانید به آگهی مرکز مشاوره در شرق تهران و مرکز مشاوره در غرب تهران مراجعه کنید.