Skip to main content
| author

وکیل کیفری | هزینه وکیل کیفری | وکیل کیفری خوب

20 مرداد, 1401

وکیل کیفری، فردی که در دعاوی کیفری مانند: کلاهبرداری، سرقت، جعل، انتقال مال غیر، خیانت در امانت، به کار بردن سند جعلی و .... فعالیت می کند را وکیل کیفری می گویند. اشخاص می توانند برای گرفتن وکیل پایه یک دادگستری در امور کیفری اقدام کنند و از مهم ترین ضمانت و تضمینات حقوق دفاعی متهم، می توان به داشتن حق وکیل کیفری از زمان کشف جرم تا زمانی که حکم اجرا شود، اشاره کرد.


بر اساس اصل 35 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر دو طرف محاکمه در تمامی محکمه ها، این حق را دارند که برای خود وکیل کیفری اختیار کنند. در صورتی که فرد توانایی مالی برای گرفتن وکیل کیفری را نداشته باشد. باید برای وی امکان تعیین وکیل کیفری ایجاد شود. با توجه اهمیت و تخصصی بودن جرم در دعاوی کیفری، بهتر است که مجرم با وکیل خود صحبت و مشورت کرده تا در کم ترین زمان به درست ترین تصمیم و نتیجه برسد. از آنجا که دعاوی کیفری به طور مستقیم با جان، مال، آبرو و حیثیت افراد ارتباط دارد، چه متهم و چه فرد زیان دیده برای دستیابی به منافع خود و جلوگیری از تضییع حق خود تلاش بسیاری می کنند. با توجه به این موضوع وکیل کیفری یک حامی و راهگشا خواهد بود.

برای مراجعه و گرفتن مشاوره از وکیل کیفری در بابل ، روی لینک کلیک نمایید.


خصوصیات وکیل کیفری


یک وکیل کیفری علاوه بر داشتن دانش و تحصیلات کافی در زمینه کیفری، باید در پرونده های کیفری و رویه دادگاه ها در دادسرا نیز تجربه کافی و مناسب داشته باشد. وکیل کیفری باید با روند انجام تحقیقات مقدماتی نیز آشنایی کامل داشته باشد. همچنین باید بر قوانین مربوط به مجازات مواد مخدر، قانون مجازات اسلامی، قانون قاچاق کالا، ارز، دیگر امور کیفری و قوانین کاملا تسلط داشته باشد.


نحوه شکایت از متهم


اگر کاری بر اساس قانون، جرم شناخته شود و کسی به آن جرم مرتکب شود، مطابق قانون، قاضی می تواند برای او حکم و مجازات تعیین کند. به این امر شکایت کیفری می گویند. شکایت کیفری را به هر شکلی می توان نوشت اما بهترین راه این است که وکیل شکوائیه را تنظیم کند. برای شکایت کیفری در ابتدا باید به دادسرای محل وقوع جرم (جایی که جرم صورت گرفته) مراجعه کرد. شکوائیه باید خطاب به دادستان و متشاکی یا مشتکی عنه (کسی که از او شکایت شده است) به همراه اسم و مشخصات متشکی عنه نوشته شود. سپس باید، زمان وقوع جرم، مکان وقوع جرم و همچنین ادله لازم به همراه شرج کامل شکایت مکتوب گردد.

در ادامه شکوائیه به دادسرا تحویل داده می شود. سپس پرونده برای تحقیقات فرستاده می شود. پس از تکمیل تحقیقات، پرونده به یکی از شعب بازپرسی یا دادیاری واگذار می شود تا به شکایت طرح شده رسیدگی شود. در شکایت های کیفری طرفین شکایت را به نام های شاکی و متشاکی یا متشکی عنه می گویند. موضوع پرونده نیز اتهام نامیده می شود.


تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی


دعاوی حقوقی در مقایسه با دعاوی کیفری بسیار متفاوت است. همین امر نشان دهنده این موضوع است که باید به سراغ وکیلی برویم که سابقه و تجربه زیادی در دعاوی کیفری دارد و بر قوانین کیفری تسلط بسیار دارد. در ادامه در رابطه با تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی صحبت خواهیم کرد.
1- در دعاوی حقوقی هر دو طرف می توانند برای خود وکیل حقوقی بگیرند. اما در صورت نداشتن وکیل مشکلی پیش نمی آید. ولی در دعاوی کیفری طبق قانون لحاظ شده شاکی و متهم ملزم به داشتن وکیل هستند و اگر یکی از آن ها شرایط این کار را نداشته باشد، دادگاه برای او یک وکیل تسخیری معرفی می کند تا هر دو طرف شکایت دارای وکیل باشند.
2- دادگاه در دعاوی کیفری برای مجرم، مجازات تعیین می کند اما در دعاوی حقوقی مجازاتی در کار نیست و دادگاه برای بازگرداندن و باز پس دادن حقوقی مدنی افراد تشکیل شده است.
3- شکایت های کیفری به هر صورتی می توانند به دادگاه تحویل داده شوند اما شکایت حقوقی باید در قالب یک دادخواست به دادگاه ارائه شوند.
4- در دادگاه فردی که شکایت کرده را شاکی و کسی را که از او شکایت شده را متهم یا متشاکی می نامند. اما در دادگاه های حقوقی کسی که شکایت دارد را خواهان و کسی که از او شکایت شده را خوانده می گویند.
5- در دعاوی کیفری دادگاه برای احضار متشاکی به دادگاه برای او یک احضاریه می فرستد اما در دعاوی حقوقی به جای احضاریه برای خوانده اخطاریه فرستاده می شود.
6- در دعاوی حقوقی در صورتی که خواهان شکایت خود را پس گیرد، پرونده بسته می شود اما در دعاوی کیفری حتی اگر شاکی شکایت خود را پس گیرد پرونده بسته نخواهد شد و متهم باید مجازات تعیین شده را پشت سر بگذارد.
7- در دعاوی کیفری ابتدا پرونده به دادسرا تحویل داده می شود و پس از تحقیقات، پرونده به دادگاه ارسال می شود اما در دعاوی حقوقی در اولین مرحله پرونده در همان دادگاه بررسی و در رابطه با آن تصمیم گیری می شود تا اعلام رای دادگاه سریع تر انجام شود.


خصوصیات یک وکیل کیفری با تجربه


یک وکیل کیفری با تجربه علاوه بر اینکه باید از دانش بالایی برخوردار بوده و تسلط کامل بر قوانین و مقررات داشته باشد، باید در زمینه امور کیفری و جزایی نیز تجربه لازم را داشته باشد. این تجربه موجب شده تا وکیل با محاکم کیفری داخل کشور و روند رسیدگی به پرونده ها آشنایی کامل پیدا کند. این آشنایی فقط در مراحل دادگاه نیست بلکه وی باید با مراحل و نحوه تحقیقات نیروی انتظامی که به عنوان ضابط دادگستری انجام می شود نیز آشنایی کامل داشته باشد. دعاوی کیفری به این دلیل که خشونت بیشتری نسبت به دعاوی دیگر دارند. احساسات و عواطف افراد را درگیر خواهند کرد. از این رو لازم است که وکیل کیفری دارای روحیه پایدار و توانایی کنترل احساسات خود، باشد.


جعل


فعل هایی مانند: ساختن نوشته، ساختن مهر، امضای شخص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن، الحاق، محو، اثبات، سیاه کردن، قلم بردن، تقدیم یا تاخیر تاخیر تاریخ سند در مقایسه با تاریخ حقیقی و اصلی سند، تغییر نوشته ای به نوشته ای دیگر را جعل می نامند.