Skip to main content
| author

وام چیست ؟

20 مرداد, 1401

آیا تا به حال برای انجام فعالیت های مختلف به فکر دریافت وام افتاده اید ؟ اگر راجع به وام اطلاعاتی ندارید می توانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید و اطلاعات بسیار زیادی راجع به انواع وام و چگونگی دریافت آن ها کسب نمایید.


یکی از عواملی که می تواند باعث ایجاد آسایش در زندگی بسیاری از افراد ‌شود وام است. مفهوم کلی کلمه ی وام به معنای قرض دادن می باشد. یکی از مهمترین راه ها برای تامین نقدینگی وام است که انواع مختلفی دارد و با توجه به نیاز وام گیرنده و توان مالی بانک و موسسه به افراد مختلف تعلق میگیرد.


وام چیست ؟


وام نوعی قرض است که از طرف فرد یا موسسات مختلف به افراد نیازمند تعلق می‌گیرد، به طور کلی وام مقداری پول است که در ازای سود ثابت به وام گیرنده پرداخت می‌شود.
وام ها انواع مختلفی دارند، مقدار وام، سود، زمان بازپرداخت و... با یکدیگر متفاوت می باشد. وام ها توسط شرکت ها و موسسات مختلف به افراد پرداخت می شوند. یکی از اصلی ترین موسسات ارائه وام در کشور ما بانک ها هستند.


یکی از مهم ترین مسائل برای دریافت وام ارائه ضمانت نامه است. ضمانت هایی که برای دریافت وام می توان به بانک ارائه کرد شامل : چک، فیش حقوقی، سند خانه، سند خودرو، سند زمین و... می باشد. ضمانت نامه ای که باید به بانک ارائه شود به مقدار وام بستگی دارد.


افراد پس از ارائه مدارک لازم به بانک یا شرکت وام دهنده و تایید مدارک می توانند وام را دریافت کنند. وام و سود وام باید به صورت اقساطی به بانک یا موسسه بازگردانده شود. میزان سود تعیین شده برای وام های مختلف متفاوت می باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد.


 پس از دریافت وام فرد باید در زمان های مشخص شده که معمولا به صورت ماهیانه می باشد قسط وام را پرداخت کند. اگر قسط وام پرداخت نشود بانک مبلغ وام و سود را از فیش حقوقی ضامن کسر می نماید. اگر فرد وام گیرنده سند خودرو، زمین یا منزل را به عنوان ضمانت گذاشته باشد و قسط وام را پرداخت نکرده باشد بانک یا شرکت وام دهنده می تواند خانه یا خودرو را به نفع خود مصادره کرده و به فروش برساند. موسسه پس از برداشت پول وام و سود آن مبلغ باقی مانده را به فرد باز می گرداند.


انواع وام :


وام ها انواع مختلفی دارند که شامل وام ازدواج، وام مسکن، وام کالا، وام خودرو، وام خودرو فرسوده، وام جعاله تعمیر مسکن، وام مضاربه، وام خرید ماشین آلات، تجهیزات، مواد اولیه و... می باشد. شرایط دریافت هر یک از این وام ها با یکدیگر متفاوت هستند، برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به هر یک از وام های نام برده شده این قسمت را مطالعه نمایید.


وام ازدواج :


وام ازدواج یکی از رایج ترین وام ها می باشد. وام ازدواج مبلغی مشخص است که دولت در آستانه ی ازدواج برای آسان شدن کار جوانان و بالا بردن روحیه ی آن ها برای شروع زندگی مشترک به آن ها پرداخت می کند.


وام ازدواج در سال 1400 :


وام ازدواج در سال 1400 نفری هفتاد میلیون تومان می باشد و بازپرداخت آن نیز 10 ساله است. مدتی است خبرهای جدید راجع به وام ازدواج در سال 1400 شنیده می شود. وام ازدواج برای مردان کمتر از 25 سال و خانم های کمتر از 23 سال نفری 100 میلیون تومان می باشد.
نرخ سود وام ازدواج نیز 4 درصد است، یعنی فرد باید 4 درصد از کل مبلغ وام را به عنوان سود به بانک بدهد.


مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ازدواج شامل :


اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی همه ی صفحات شناسنامه زوجین، اصل و کپی شناسنامه ضامن، اصل و کپی کارت ملی زوجین، اصل و کپی کارت ملی ضامن، آدرس و کد پستی محل سکونت، کد رهگیری دریافتی از سایت پس از انجام مراحل ثبت نام می باشد.


کدام بانک ها وام ازدواج ارائه می دهند ؟


بانک ملت، بانک رفاه کارگران، بانک مسکن، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران، بانک تجارت، بانک صادرات ایران، پست‌بانک ایران، صندوق کارآفرینی امید، بانک پارسیان، بانک سامان، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک انصار، بانک گردشگری، بانک دی، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک توسعه تعاون، بانک ایران‌زمین، بانک حکمت ایرانیان، موسسه اعتباری کوثر، بانک پاسارگاد، بانک آینده، بانک اقتصاد نوین، بانک قوامین، موسسه اعتباری ملل، بانک شهر، بانک سینا، موسسه اعتباری نور، بانک توسعه صادرات، بانک مشترک ایران ونزوئلا، بانک خاورمیانه، بانک سرمایه وموسسه اعتباری کاسپین بانک ها و موسساتی هستند که وام ازدواج را به متقاضیان ارائه می دهند.


وام مسکن :


یکی دیگر از انواع وام، وام مسکن می باشد که در ازای دریافت سند ملکی پرداخت می شود. امروزه با توجه به شرایط ازدواج و افزایش قیمت ها بسیاری از افراد نمی توانند با حقوق و پس انداز خود خانه بخرند. یکی از بهترین راه ها که می تواند به افراد برای خرید خانه کمک کند دریافت وام مسکن است. مقدار مبلغ وام به عوامل مختلفی بستگی دارد و تغییر می کند. مقدار وام مسکن از 20 میلیون شروع می شود و در مواردی 250 میلیون تومان نیز می باشد.


سود وام مسکن نیز با توجه به مقدار وام تغییر می کند. به طور کلی میزان سود وام مسکن از 2 درصد تا 20 درصد است، که با توجه به مقدار وام محاسبه می شود.


بانک هایی که وام مسکن ارائه می دهند شامل :

بانک مسکن، بانک ملی و بانک های خصوصی می باشد. (مقدار و شرایط بازپرداخت وام در بانک های مختلف متفاوت است.)


مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسکن شامل :

اصل و کپی همه ی صفحه های سند مالکیت، اصل و کپی پایان کار ساختمان، ارائه قبض یا مدرکی برای تایید کدپستی منزل، اصل و کپی کارت ملی و صفحه های شناسنامه مالک، اصل و کپی کارت ملی و صفحه های شناسنامه ضامن، مدارک شغلی و درآمد دریافت کننده وام (جواز کسب یا فیش حقوقی)، رسید پرداخت ارزیابی ملک، تکمیل و امضاء فرم درخواست وام می باشد.


وام کالا :


وام کالا یکی از وام های عمومی است که در بانک‌های مختلف ارائه می گردد. وام کالا برای خرید فرش، یخچال، لباسشویی و... می باشد. سود وام کالا ۱۸ درصد تعیین شده است و برای دریافت این وام به ضامن کارمند یا فیش کسر از حقوق نیاز داریم. وام های خرید کالا فقط برای خرید وسایل داخلی هستند. مقدار وام کالا در بانک های مختلف متفاوت و از 8 تا 50 میلیون تومان می باشد.


کدام بانک ها وام کالا را ارائه می دهند ؟


بانک ملی، بانک آینده، بانک انصار، بانک شهر و بانک صادرات جزو بانک هایی هستند که وام کالا را با بهترین شرایط  به متقاضیان ارائه می دهند.
بانک های دیگری مثل : بانک اقتصاد نوین، بانک ایران زمین، بانک تجارت، بانک توسعه تعاون، بانک حکمت ایرانیان، بانک دی، بانک رفاه کارگران، بانک سامان، بانک سپه، بانک سینا، بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانک قوامین، بانک ملت، بانک ملی، بانک مهر اقتصاد، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، بانک گردشگری، موسسه ملل، موسسه اعتباری نور، موسسه کوثر و... چند نمونه از بانک ها و موسساتی هستند که وام کالا را به افراد مختلف ارائه می دهند.


شرایط دریافت وام :


وام برای خرید کالای ایرانی و آکبند باشد، وام در ازای ارائه پیش فاکتور معتبر پرداخت می شود، وام به صورت کارت اعتباری پرداخت می شود که امکان برداشت نقدی از آن وجود ندارد، سود وام خرید کالا در بسیاری از بانک ها و موسسات 18 درصد می باشد، برای دریافت وام باید گواهی کسر از حقوق را به عنوان ضمانت ارائه دهید.


مدارک لازم برای دریافت وام کالا :


اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی ضامن، اصل و کپی فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق ضامن، مدرک شغلی درخواست کننده وام


وام خودرو :


وام خودرو مبلغی است که برای خرید خودرو به افراد تعلق می گیرد. وام خودرو به افرادی که قصد خرید خودروی داخلی را دارند تعلق می گیرد.
وام خودرو یکی از انواع وام است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برای دریافت وام خودرو باید بیشتر از 18 سال داشته باشید، سابقه ی چک برگشتی در هیچ بانکی نداشته باشید و فیش حقوقی شما باید نشان دهد متقاضی می تواند اقساط وام را پرداخت کند.
مبلغ وام خودرو در بانک های مختلف متفاوت و از 15 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان می باشد. بازپرداخت وام خودرو نیز معمولا به صورت سه ساله است.


مدارک لازم برای دریافت وام خودرو شامل :


اصل و کپی صفحات شناسنامه و کارت ملی متقاضی و ضامن، گواهی اشتغال به کار و فیش حقوقی متقاضی، معرفی ضامن مورد قبول، اصل و کپی فیش حقوقی ضامن، یک قطعه عکس از متقاضی، پیش فاکتور خرید خودرو، 3 عدد تمبر، اصل و کپی اسناد مالکیت، کارت و بیمه نامه خودرو همراه با امضاء نمایندگی فروش خودرو می باشد.


وام خودرو فرسوده :


یکی از مهم ترین راهکارهای دولت برای کاهش آلودگی هوا و محیط زیست ارائه وام تعویض خودروهای فرسوده است. مبلغ وام خودرو فرسوده در بانک ها و موسسات مختلف متفاوت می باشد. حداکثر مبلغ وام تعویض خودروهای فرسوده 50 میلیون تومان هست که باید در مدت 5 سال بازگردانده شود. میزان سود وام تعویض خودرو فرسوده با توجه به مبلغ وام متغیر می باشد.


مدارک لازم برای دریافت وام خودروهای فرسوده :


اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی، درخواست کتبی جهت دریافت وام، ارائه فیش حقوقی یا جواز کسب، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی ضامن و... می باشد.


وام جعاله مسکن :


وام جعاله مسکن یکی از وام هایی است که برای تعمیر خانه های قدیمی به افراد تعلق می گیرد. وام جعاله مسکن برای تکمیل یا تعمیر خانه های قدیمی پرداخت می شود.


کدام بانک ها وام جعاله مسکن را ارائه می دهند ؟


بانک آینده، بانک اقتصاد نوین، بانک ایران زمین، بانک تجارت، بانک حکمت ایرانیان، بانک دی، بانک رفاه کارگران، بانک سامان، بانک سپه، بانک سینا، بانک شهر، بانک صادرات، بانک قوامین، بانک مسکن، بانک ملی، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، بانک کارآفرین و بانک گردشگری از جمله بانک هایی هستند که وام جعاله تعمیر مسکن را پرداخت می کنند.


وام مضاربه :


وام مضاربه وامی برای تاجران و بازرگانان می باشد. وام مضاربه توسط همه ی بانک های خصوصی و دولتی پرداخت می شود. به صورت کلی مضاربه قراردادی است که بین بانک یا موسسه و فرد متقاضی بسته می شود.
سود وام مضاربه در بانک های مختلف با توجه به مبلغ وام متفاوت است. به صورت کلی سود وام مضاربه ای بین 15 تا 20 درصد می باشد.


مراحل و شرایط ثبت نام وام مضاربه :


افراد متقاضی باید برای درخواست وام مضاربه درخواست دهند. بانک یا موسسه پس از بررسی فعالیت شرکت، میزان تجربه، میزان سرمایه مورد نیاز، پیش بینی مبلغ فروش، میزان سود تقریبی و... وام را به حساب فرد متقاضی واریز می کند.


مدارک لازم برای دریافت وام مضاربه :


پروانه کسب و مجوز صنفی معتبر، اصل و کپی شناسنامه، کپی سند مالکیت یا اجاره نامه محل کسب، کپی شناسنامه مدیران شرکت، اساسنامه، اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی تاسیس، مجوز صنفی معتبر، آخرین تغییرات شرکت مندرج در روزنامه های رسمی، صورت های مالی و... می باشد.


وام خرید ماشین آلات، تجهیزات و مواد اولیه :


یکی از مهم ترین وظایف بانک ها تامین نقدینگی و کمک به رونق اقتصادی می باشد. بانک ها این وام را برای خرید ماشین آلات صنعتی و مواد اولیه به صاحبان صنایع ارائه می دهند.


شرایط دریافت وام خرید ماشین آلات و تجهیزات :


خوش حسابی در سیستم های بانکی کشور، برخورداری از گردش مناسب حساب قرض الحسنه در بانک مورد نظر، توانایی پرداخت اقساط و... می باشد.
وام خرید ماشین آلات در همه ی بانک های دولتی و خصوصی پرداخت می شود، افرادی که قصد خرید قطعات و مواد اولیه را دارند می توانند برای درخواست وام به بانک مورد نظر مراجعه کند.
شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت وام در بانک ها و موسسات مختلف متفاوت هستند، افرادی که قصد دارند وام بگیرند می توانند با مراجعه به بانک ها و موسسات مختلف وام مورد نظر خود را دریافت کنند.


اگر فرصت کافی برای طی کردن مراحل طولانی دریافت وام را ندارید می توانید وام فوری دریافت کنید. برای کسب اطلاعات راجع به وام فوری به مقاله "وام فوری" مراجعه کنید.
وام و تسهیلات کلماتی هستند که در مکان های مختلف و توسط افراد مختلف شنیده می شوند. بسیاری از افراد فکر می کنند این واژه ها یکسان می باشند اما این موضوع کاملا اشتباه می باشد و وام و تسهیلات با یکدیگر متفاوت می باشند.


تسهیلات چیست ؟


کلمه ی تسهیلات بسیار گسترده تر از واژه ی وام می باشد. به طور کلی وام ها جزء تسهیلات هستند اما تسهیلات وام نیستند. همانطور که می دانید بانک ها پول ها را جمع آوری کرده و به صورت هدفمند در قسمت های مختلف مورد استفاده قرار می دهند، به فرآینده جمع آوری نقدینگی های بی هدف از جامعه و استفاده هدفمند از آن ها تسهیلات گفته می شود.


تفاوت وام و تسهیلات :


به طور کلی مبالغی که برای افزایش تولید و کمک رسانی به واحدهای صنعتی مختلف پرداخت می شود تسهیلات می باشد.
اما مبالغی که برای موارد مختلفی مثل ازدواج، خرید مسکن، درمان و... پرداخت می شود وام نام دارد.  


وام فوری قرض الحسنه چیست ؟


وام قرض الحسنه فوری یکی از انواع وام ها می باشد که توسط بانک ها و موسسات مختلف ارائه می شود. این وام ها نسبت به وام های معمولی در مدت زمان کوتاه تری پرداخت می شوند. شرایط پراخت وام در بانک ها و موسسات مختلف می باشد افرادی که قصد دارند از این وام استفاده کنند برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به مقاله ی "وام فوری" مراجعه کنند. در این مقاله راجع به انواع وام فوری در بانک های مختلف صحبت کرده ایم.


وام با چک و سفته :


این روزها به دلیل مشکلات مالی مختلف بسیاری از افراد به دنبال دریافت وام هستند. وام ها معمولا شرایط ویژه ای دارند و بعضی از افراد توانایی فراهم کردن مدارک های لازم را ندارند. بعضی از افراد در تهیه ی سپرده و بعضی دیگر برای پیدا کردن ضامن مشکل دارند. یکی از بهترین راه های برای دریافت وام، دریافت وام با چک یا سفته می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به وام با چک و سفته به مقاله ی "وام با چک و سفته" مراجعه کنید.