Skip to main content
| Super User

تفاوت آزمون وکالت قوه قضاییه با آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری

20 مرداد, 1401

تفاوت آزمون وکالت قوه قضاییه با آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری ، دانشجویانی که تصمیم به وکالت دارند و می خواهند در این حوزه کار کنند، پس از اتمام دوره ی کارشناسی باید آزمون وکالت بدهند. این آزمون توسط کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه ی قضاییه برگزار می شود.

آزمون وکالت یک آزمون حرفه ای برای فارغ التحصیلان رشته های حقوق، حقوق اسلامی و فقه است. افرادی که علاقه مند به حرفه ی وکالت هستند، در این آزمون شرکت می کنند. آزمون وکالت یک بار در سال توسط کانون وکلای دادگستری و چند بار توسط مرکز مشاوران حقوقی قوه ی قضاییه برگزار می شود.

آزمون وکالت

تفاوت آزمون وکالت قوه قضاییه با آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری


در ابتدا باید بدانید که کانون وکلای دادگستری یکی از قدیمی ترین سازمان ها می باشد. این در صورتی است که کانون وکلای قوه ی قضاییه تازه تاسیس شده است. افرادی که از طریق آزمون قوه ی قضاییه انتخاب شده و دوره ی کارورزی سپری می کنند، وکیل پایه دو می شوند. در مقابل افرادی که از طریق کانون وکلای دادگستری انتخاب می شوند با اتمام دوره ی کارورزی وکیل پایه یک خواهند شد. علاوه بر این حق الوکاله ی وکلای قوه ی قضاییه نهایتاً 60 درصد وکلای دادگستری می باشد. بهتر است بدانید که وکلای کانون دادگستری برخلاف وکلای قوه ی قضاییه حق راگیری سمینار دارند.

 

شرایط ثبت نام


علاقه مندان به شرکت در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری باید تابعیت ایرانی داشته باشند. همچنین مدرک کارشناسی یکی از رشته های فقه و حقوق، حقوق، فقه و مبانی حقوق و معادل این رشته ها را از دانشگاه های مورد تایید کشور و حوزه ها داشته باشند. شرط سنی داوطلبان شرکت در این آزمون نباید نهایتاً از 50 سال بیشتر باشد. برای ثبت نام در آزمون وکالت قوه ی قضاییه نیز تابعیت ایرانی ضروری می باشد. علاوه بر این داوطلبان نباید سوء سابقه داشته باشند. افراد بین 22 تا 63 سال می توانند در این آزمون ثبت نام کنند. این افراد نباید در سازمان ها و ادارات دولتی اشتغال داشته باشند. عدم اعتیاد، عدم سابقه ی کیفری، ارائه ی کارت پایان خدمت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی نیز از شرایط ثبت نام در این آزمون می باشد.

 

روش مطالعه برای آزمون وکالت


برای قبولی در آزمون وکالت، دانستن تمام مواد قانونی ضروری می باشد. یعنی افرادی که علاقه مند به قبولی هستند باید نظریات حقوقی را کامل مطالعه کرده و درک کاملی از ماده های قانون داشته باشند. در صورتی که داوطلب قبولی این آزمون هستید، باید تمام مطالب درسی و نکات کتاب های درسی را مطالعه کنید. یادگیری هر نکته در زدن تست به داوطلبان کمک می کند. افرادی که در زمان مناسب آغاز به مطالعه می کنند و زمان کم ندارند به راحتی می توانند تمام مطالب و نکات درسی را مطالعه کنند. این افراد زمان کافی برای تسلط بر تمام مطالب را دارند و به راحتی و با برنامه ی مناسب می توانند منابع را بخوانند. اما افرادی نیز هستند که دیرتر تصمیم به شرکت در آزمون گرفته اند. آنها فرصت کمتری برای تسلط به منابع دارند. پس باید مطالب را اولویت بندی کنند. رشته ی حقوق رشته ای کاربردی و عملی می باشد. بنابراین بهترین روش برای مطالعه، یادگیری عملی است. اما گاهی زمان کافی برای یادگیری عملی وجود ندارد. در این مواقع باید به مفهوم تمام کلمات دقت نموده و آن ها را کامل درک کرد. توصیه می شود در هنگام مطالعه مباحث حقوقی در ذهن خود شبیه سازی انجام دهید. این مباحث را مثال وار یاد بگیرید. مطالبی که مطالعه می کنید را برای فرد دیگری شرح دهید. به این صورت مشخص می شود که مطلب را درک کرده اید.

 

مهارت تست زنی در آزمون


داشتن مهارت تست زنی سبب مدیریت زمان و آزمون می شود. طبیعتاً نشستن بر روی یک صندلی آن هم برای چند ساعت در کنار پاسخ به سوالات آزمون کار آسانی نیست. مخصوصاً این که نتیجه ی این کار تاثیر زیادی در زندگی انسان دارد. با رعایت نکته های ساده می توانید در زدن تست و در نهایت کسب نتیجه ی مطلوب موفق شوید. در زمان آزمون سوالات را کامل و به دقت بخوانید تا درک درستی از آن دریافت کنید. سپس گزینه ها را بررسی کنید و بعد از دقت در تمام گزینه ها به سوال پاسخ دهید. پاسخگویی به تمام سوالات اجبار نیست. بنابراین اگر پاسخ را نمی دانید پاسخ ندهید. در زمان وارد کردن پاسخ در پاسخ نامه دقت داشته باشید تا گزینه را اشتباه وارد نکنید. توجه کنید که در زمان مرور پاسخ ها بهتر است جواب را تغییر ندهید. تجربه نشان می دهد که بهترین پاسخ همان اولین پاسخ است. سوالات را به ترتیب پاسخ دهید و از سوال اول شروع کنید. زمان رو طوری مدیریت کنید تا بتوانید تمام سوالات را بخوانید. در آزمون های زیادی پیش می آید که سوالات پایانی آسان تر بوده اند. نکته ی بسیار مهم در آزمون ها، مدیریت زمان می باشد. این کار به شما کمک می کند تا زمان کافی برای تمام سوالات داشته باشید. برای این کار پاسخ هایی که کاملاً مطمئن هستید درست است را وارد پاسخ نامه کنید. در کنار سوالاتی که جوابشان را نمی دانید علامت بگذارید. در صورتی که شک دارید کنار سوال ضربدر بزنید. به این ترتیب می توانید تا پایان سوالات پیش بروید. در انتها می توانید به سوالاتی که ضربدر زده اید برگردید و به پاسخ فکر کنید. در صورتی که پاسخ را یافتید علامت بزنید و در غیر این صورت از آن رد شوید.
حواستان باشد که پاسخ ها را در پاسخنامه وارد کنید و در دفترچه علامت نزنید. این کار باعث هدر رفتن زمان می شود چون ناگزیر می شوید زمانی را برای وارد کردن به پاسخنامه صرف کنید.

مهارت تست زنی در آزمون
سخن پایانی

موفقیت در آزمون وکالت اهمیت زیادی در زندگی بسیاری از افراد دارد. بنابراین، برای رسیدن به این هدف به نکات گفته شده توجه کنید. برای دستیابی به موفقیت، تمام تلاش خود را انجام دهید. هیچ گونه استرسی به خود وارد نکنید و به توانایی های خود اطمینان داشته باشید.