Skip to main content
| author

مهریه و زندان

21 مرداد, 1401

مهریه و زندان ، دادخواست پرداخت مهریه یکی از رایج ترین دادخواست هایی می باشد که در دادگاه خانواده مطرح می شود. به صرف احراز رابطه زوجیت و میزان مهریه، دادگاه بدون چون و چرا حکم به پرداخت مهریه صادر می نمایند. اما نکته ای که دراین خصوص باید مورد توجه قرار گیرد این است، چون معمولا مهریه

با سکه طلا تعیین می شود و سکه طلا نیز به علت تورم بسیار بالا در کشور، قیمت بسیار زیادی پیدا کرده است. غالبا جوانانی که به تازگی ازدواج کرده اند، توان پرداخت آن را ندارند. حتی در برخی موارد حقوق ماهیانه آنها کفاف پرداخت یک ربع سکه را هم نمی دهد. اما با توجه به این که مرد تعهد به پرداخت مهریه نموده است، تکلیف به پرداخت آن دارد. چنانچه نتواند به این تعهد خود عمل کند، باید به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تا زمان پرداخت بدهی خود به زندان برود. اخیرا با توجه به افزایش سر سام آور قیمت طلا و همچنین افزایش تعداد زندانیان مرد از جهت عدم پرداخت مهریه، توسط بخش نامه های صادره از قوه قضائیه تا میزان 110 سکه طلا کماکان استفاده از ضمانت اجرایی زندان وجود دارد. بیشتر از آن امکان استفاده از این ضمانت اجرا وجود ندارد. با ما همراه باشید تا با مهریه و زندان آن بیشتر آشنا شوید.


مهریه چیست؟


مهریه به مالی گفته می شود که مرد، هنگام عقد به همسرش می پردازد یا مکلف به پرداخت آن می شود. در واقع مرد هنگام عقد چیزی را به همسرش می بخشد که به آن مهریه یا صداق می گویند. لازم به ذکر است مهریه باید مالیت داشته باشد.
احتمالا تا به حال شنیده اید که برخی به اشتباه فکر می کنند دریافت مهریه و طلاق با یکدیگر مارتباط دارند و یا لازمه ی دریافت مهریه، طلاق است. این یک تصور اشتباه می باشد. در واقع مهریه هیچ ارتباطی با طلاق ندارد و یک دین است. دینی که مرد موظف به ادای می باشد. حال پرداخت این دین ممکن است در زمان ازدواج یا طلاق صورت گیرد. پس شما به عنوان یک زن، پس از عقد می توانید هر زمان که خواستید این مهریه خود را از همسرتان مطالبه کنید، بدون اینکه بخواهید از او جدا شوید.


مهریه و زندان


• زندانی کردن شوهر تا 110 سکه


بر اساس قانون جدید درباره ی مهریه، شما صرفا تا میزان 110 سکه یا معادل ریالی آن به نرخ روز، امکان جلب همسر خود را به دلیل عدم پرداخت مهریه دارید.
در واقع میزان مهریه ای که در سند ازدواج خود تعیین می کنید، معتبر است. امکان مطالبه آن از طریق دادگاه و اجرای ثبت وجود دارد. اما صدور جلب تنها تا 110 سکه امکان پذیر می باشد.
فرض کنید مهریه زنی 300 سکه بهار آزادی است و زوجه 200 سکه را از طریق دادگاه مطالبه می کند، دادگاه نیز شوهرش را محکوم به پرداخت 200 سکه می نماید.
در مرحله ی اجرای حکم و بعد از صدور اجراییه، زن می تواند اموالی از شوهرش به دادگاه معرفی کند. اما استعلام نشان می دهد که شوهر او اموالی ندارد. در نهایت شوهر دادخواست اعسار از پرداخت تمام مهریه به صورت یکجا را تقدیم دادگاه می کند. پس از بررسی دادگاه و شهادت شهود مبنی بر اینکه زوج مال منقول یا غیر منقولی ندارد، مدعی اعسار و تقسیط (قسط بندی) مهریه می شود.

زندانی کردن شوهر تا 110 سکه
دادگاه پس از بررسی شواهد و مدارک رای به پرداخت مهریه به صورت پیش پرداخت 10 سکه و به اقساطی ماهی 2 سکه ی بهار آزادی می دهد.
لازم به ذکر است، اگر شوهر مالی نداشته باشد مهریه فقط تا 110 سکه تمام بهار آزادی یا معادل قیمت آن ضمانت اجرای جلب دارد. در واقع اگر مرد تا میزان 110 سکه را نپردازد با حکم جلب مواجه می شود. همچنین اگر مرد یکجا یا به صورت اقساطی 110 سکه را بپردازد و بقیه مهریه را پرداخت نکند، امکان جلب و زندانی کردن او وجود ندارد. اما اگر زن بتواند مالی از همسرش به دادگاه معرفی کند، می تواند باقی مانده ی مهریه را وصول نماید.


• مهریه زیر 110 سکه زندانی ندارد.


اگر مهریه زیر ۱۱۰ سکه تعیین شده باشد، در صورت عدم پرداخت توسط شوهر امکان جلب او وجود دارد. اما در صورت معسر بودن مرد یعنی اثبات ناتوانی مالی او در پرداخت مهریه، همان 110 سکه هم باعث زندان رفتن مرد نمی شود. دادگاه با توجه به درآمد مرد، حکم به پرداخت مهریه به صورت اقساطی می دهد.

 مهریه زیر 110 سکه زندانی ندارد.


نکاتی درباره ی مهریه


• مطالبه مهریه یک دعوای حقوقی می باشد. هر موقع که مهریه یا اقساط آن پرداخت شود و یا اعسار مجدد شوهر در دادگاه اثبات شود، از زندان آزاد می شود.
• مهریه بالای 110 سکه باطل نیست.
• مجازات حبس تنها تا 110 سکه پابرجا است.
• اگر زن مالی را از همسرش توقیف کند، تا پایان مزایده و مشخص شدن تکلیف مال مرد، برای مازاد مهریه از 110 سکه حکم جلب صادر نمی شود.
• توقیف اموال در خصوص مستثنیات دین صورت نمی گردد.
• روش های اجرا گذاشتن مهریه دادگاه خانواده، اجرای ثبت می باشد.
• مهریه جز طلب های مقدم است. بنابراین اگر مرد به چند نفر بدهی داشته باشد و اموال او کفاف تمام طلب ها را ندهد، مهریه همسر او ابتدا باید پرداخت شود.
• مهریه می تواند جزو مهریه عند الاستطاعه باشد. یعنی مرد هر زمان که توانایی مالی داشت، زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند. مرد اگر مالی در این بین داشته باشد توسط زن قابل توقیف می باشد.


سخن پایانی


مهریه مالی است که مرد در زمان عقد نکاح به زن می بخشد و یا مکلف به پرداخت آن می باشد. در صورت مطالبه ی زن، همسر او موظف به پرداخت است. مهریه باید حتما مالیت داشته باشد و دانستن این نکته ضروری است که مهریه ارتباطی به طلاق ندارد.