Skip to main content
| author

ویزا و انواع آن

20 مرداد, 1401

ویزا و انواع آن ، ویزا یا روادید، سند و اجازه‌ای است که به صورت مهر یا برچسب در داخل پاسپورت زده می‌شود. این اجازه با اهداف و زمان مشخص برای هر فرد است و انواع مختلفی دارد. البته داشتن این مهر یا برچسب تاثیر بسیاری در سفرهای دیگر فرد دارد زیرا برخی از کشورها به سابقه‌ی سفر افراد اهمیت زیادی می‌دهند.

البته لازم است اینجا به این نکته اشاره کنیم که برای ورود به برخی از کشورها ویزا نیاز نیست. انواع مختلفی از ویزا برای اهداف مشخصی و متفاوت وجود دارد.

ویزا و انواع آن


ویزاها در دو دسته‌ی کلی ویزاهای با هدف سفر و ویزاهای براساس تعداد ورود به کشور قرار می‌گیرند. دسته‌ی اول شامل ویزای تفریحی، توریستی یا گردشگری، ویزای اشتغال و کاری، ویزای درمانی و پزشکی، ویزای دانشجویی و تحصیلی، ویزا برای ملاقات خانواده، ویزای تجاری بازرگانی، ویزای مربوط به هنرمندان، ویزای مربوط به ورزشکاران، ویزای ترانزیت و در آخر ویزای مربوط به زیارت است. دسته‌ی دوم که مربوط به تعداد ورود به کشورها است به سه نوع سینگل، دابل و مولتی تقسیم می‌شود. در ادامه شرح مختصری از انواع ویزاهای اشاره شده آمده است.

 

* ویزاهای دسته اول :


1- ویزای تفریحی، توریستی، گردشگری


زمانی که شخصی می‌خواهد با هدف تفریح و گردش به کشوری سفر کند باید ابتدا برای دریافت این ویزا از کشور مورد نظر اقدام کند. مدت زمان تعیین شده برای این ویزا از 15 روز تا 180 روز است. ویزای تفریحی متداول‌ترین نوع ویزا است منتها توجه به این نکته بسیار ضروری است که مسافر قبل از اتمام مدت زمان یاد شده در ویزا باید کشور مقصد را ترک نماید در غیر اینصورت برای او امتیازی منفی خواهد داشت.

 


2- ویزای اشتغال و کاری


این ویزا محبوبیت و طرفداران زیادی مخصوصاً در بین ایرانی‌ها دارد. با کسب این ویزا فرد می‌تواند در کشور مقصد مشغول به کار شود و در نتیجه اجازه‌ی اقامت در آن کشور را به صورت موقتی به دست می‌آورد. این ویزا دو ویژگی بسیار عالی دارد اول اینکه در صورت داشتن آن امکان گرفتن اقامت دائم کشور مقصد وجود دارد، دوم اینکه برای گرفتن اقامت خانواده نیز مدت زمان کمتری نیاز است. برای افرادی که قصد مهاجرت دائم دارند گرفتن این ویزا بسیار خوشایند است البته هر کشور قوانین و مقررات خود را برای ویزای کاری دارد.

 

 


3- ویزای درمانی و پزشکی


این ویزا با هدف درمان و مسائل پزشکی برای افراد صادر می‌شود. افرادی که نیاز به معالجه و مداوای پزشکی دارند برای ورود به کشور هدف خود باید این نوع ویزا را دریافت نمایند. مدت زمان تعیین شده برای این ویزا کوتاه است و حداکثر تا 90 روز ویزای پزشکی و درمانی صادر می‌شود. اگر برای درمان به مدت بیشتری نیاز باشد افراد باید درخواست اقامت موقت از کشور مورد نظر بدهند.

 


4- ویزای دانشجویی و تحصیلی


یکی از ویزاهای بلند مدت ویزای دانشجویی و تحصیلی است. این ویزا برای افرادی که قصد تحصیل در کشوری غیر از کشور خود را دارند صادر می‌شود. این ویزا به افراد اجازه می‌دهد تا بدون دریافت اقامت دائم در کشور مورد نظر اقامت و به تحصیل خود بپردازند. این ویزا نیز یکی از انواع پر طرفدار است.

 


5- ویزا برای ملاقات با خانواده


یکی از ویزاهای کوتاه مدت ویزا با هدف ملاقات اقوام و خانواده درجه‌ی 1 و 2 است. این ویزا به فرد امکان می‌دهد که برای مدت زمان کوتاهی به کشور مورد نظر سفر کرده در کنار خانواده و اقوام خویش باشد.

 


6- ویزای تجاری بازرگانی


ویزای تجاری بازرگانی ویزایی برای کسب و کار است و برای تجار و بازرگان‌هایی که می‌خواهد به تجارت با کشور خاصی بپردازند صادر می‌شود. افرادی که می‌خواهند در جلسات، همایش‌ها و کنگره‌های تجاری خارج از کشور خود شرکت کنند نیز باید ابتدا این ویزا را دریافت نمایند. مدت زمان تعیین شده برای این ویزا 30 تا 90 روز است.

 


7- ویزای هنرمندان


این ویزا برای هنرمندان و گروه همراه آنها که می‌خواهند در برنامه‌ای خارج از کشور حضور داشته باشند صادر می‌شود.

 


8- ویزای ورزشی


همانطور که از اسم ویزا مشخص است این ویزا را ورزشکاران و مربیان و تیم همراه آنها که برای رویدادی ورزشی و به صورت موقت تصمیم به سفر به کشوری دیگر دارند می‌گیرند. البته لازم است اشاره کنیم که اگر ورزشکاران و مربیان بخواهند به صورت دائم به کشوری بروند نیز این ویزا را می‌گیرند.

 


9- ویزای ترانزیت


ویزای ترانزیت مخصوص افرادی است که در سفری هستند و ناگزیر به توقف بسیار کوتاه در کشوری در میان راه خود می‌شوند. به عبارتی ویزای ترانزیت ویزایی موقتی است و برای افرادی که در حال عبور از کشوری هستند صادر می‌شود.

 


10- ویزای زیارت


و اما نوع آخر از ویزاهای مربوط به سفر ویزای زیارت است که همانطور از نامش پیداست برای افرادی که به دف زیارت به کشوری وارد می‌شوند صادر می‌شود. این ویزا معمولاً بسیار کم هزینه و کوتاه مدت است و برای زیارت اماکن متبرکه و مقدس صادر می‌شود.

 


* ویزاهای دسته‌ی دوم که مربوط به تعداد ورود به کشورهاست نیز سه نوع دارند که به این شرح است:


- ویزای سینگل که به معنای یکبار ورود به کشور است. به این معنی که این ویزا به شخص دارنده اجازه‌ی یکبار ورود به کشور مورد نظر را می‌دهد و پس از خروج فرد منتضی می‌شود.
- ویزای دابل که به معنای دو بار ورود به کشور است. همانطور که از اسمش پیداست این ویزا به دارنده‌ی خود اجازه‌ی دو باره ورود را می‌دهد و پس از خروج دوم از کشور مورد نظر اعتبار آن از بین می‌رود.
- ویزای مولتی که به معنای چند بار ورود به کشور است. این ویزا پر طرفدارترین ویزای دسته‌ی دوم است. که مدت زمانی تعیین شده را برای فرد در نظر می‌گیرد و فرد در مدت زمان تعیین شده هر چندبار که بخواهد اجازه‌ی ورود و خروج از کشور مورد نظر را خواهد داشت.