Skip to main content
| author

مراحل طلاق توافقی

20 مرداد, 1401

مراحل طلاق توافقی ، افراد به دلایل مختلفی مانند عدم تفاهم، اعتیاد، ازدواج در سنین پایین، مشکلات مالی، خیانت، بیماری های روحی و روانی، اختلافات مذهبی و فرهنگی، عدم مسئولیت پذیری و ... تصمیم به جدایی می گیرند. این امر باعث می شود تا رابطه عاطفی بین زوجین متزلزل شود و پایه های خانواده سست گردد.


در صورتی که افراد به هر دلیلی قصد جدایی دارند، بهتر است اطلاعاتی در مورد طلاق و شرایط آن داشته باشند.


طلاق چیست؟

طلاق به معنای جدا شدن و پایان دادن به زندگی مشترک است. یکی از انواع طلاق ، نوع توافقی آن می باشد. در این نوع طلاق، طرفین بر سر مسائل مختلف مالی و غیر مالی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و ... توافق می کنند و بدون درگیری و نزاع در مسیر طلاق قدم برمی دارند.


مزیت طلاق توافقی نسبت به سایر انواع طلاق :

در صورتی که زوجین به این نتیجه برسند که نمی توانند به زندگی مشترک خود ادامه دهند، بهترین روش برای جدایی، استفاده از طلاق توافقی است.
- طلاق توافقی نسبت به سایر روش های طلاق کم هزینه تر می باشد.
- در این نوع طلاق، بر سر مسائل مالی و غیر مالی توافق صورت می گیرد. به همین دلیل بدون دردسر و درگیری انجام می شود.
- وجود توافق طرفین باعث می شود تا مسیر طلاق سریعتر پیموده شود.

حضور وکیل برای طلاق توافقی :


در صورتی که از یک وکیل مجرب برای طلاق توافقی استفاده شود ، روند طلاق با سرعت بیشتری انجام می گیرد. اما باید اشاره کرد که استفاده از وکیل در طلاق توافقی ، بسته به نظر زوج دارد. اما در دو مورد باید حتما از وکیل برای طلاق توافقی استفاده کرد.
- زمانی که زن می خواهد از حق طلاق خود استفاده کند.
- وقتی که یکی از زوجین یا هر دو نفر در خارج از کشور ساکن باشند.
اگر زوجین قصد دارند تا برای طلاق توافقی از وکیل استفاده کنند، بایستی هر کدام از یک وکیل مجزا استفاده کند. با وجودی که دو طرف برای طلاق توافقی رضایت دارند، اما نمی توانند از یک وکیل استفاده کنند.


مزایای استفاده از وکیل برای طلاق توافقی :


- بسیاری از کسانی که تصمیم دارند به صورت توافقی از هم جدا شوند، آگاهی کافی را در مورد قوانین و شرایط طلاق ندارند. در ضمن در مسیر طلاق با پیچیدگی های قانونی مواجه می شوند. حضور یک وکیل باعث می شود تا زوجین ، این مسیر را به راحتی و بدون استرس سپری کنند.
- مشغله های امروز موجود در زندگی افراد باعث شده تا زمان کافی را برای حضور در دادگاه نداشته باشند. از طرفی رسیدگی به پرونده های حقوقی زمانبر است. برای رفع این مشکل می توانند از یک وکیل استفاده کنند تا مراحل طلاق توافقی سریعتر انجام پذیرد.
- برخی از زوجین تمایل ندارند تا در مسیر طلاق همدیگر را ملاقات کنند. برای این منظور می توانند از یک وکیل مجرب استفاده کنند.
- بعضی از افراد تمایل ندارند تا در مراحل طلاق حاضر شوند. برخورد با افراد آشنا باعث می شود تا احساس ناخوشایندی داشته باشند.
- حضور وکیل برای طلاق توافقی باعث می شود تا نیاز نباشد که زوجین در تمام مراحل در دادگاه حضور داشته باشند.


مراحل طلاق توافقی :


وقتی که افراد تصمیم گرفتند تا به صورت توافقی از هم جدا شوند، باید مراحلی را طی کنند تا طلاق آنها ثبت شود. در ادامه به این مراحل اشاره می کنیم.
- تهیه مدارک لازم برای طلاق توافقی
- مراجعه به دفاتر خدمات قضائی و ثبت دادخواست خود
- پس از مدتی زمان و روز برگزاری جلسه به زوجین اعلام می شود.
- حضور زوجین در جلسه رسیدگی
-ارجاع زوجین به مراکز مشاوره و داوری ( در این مرحله تلاش می شود تا بین زوجین سازش ایجاد گردد.)
- در صورتی که تلاش ها نتیجه نداد، داوران نظرات خود را به دادگاه ارائه می دهند.
- در این مرحله قاضی با توجه به گزارش داوران، گواهی عدم سازش را صادر می کند.
- اگر هر یک از زوجین به رای صادر شده اعتراضی داشت، می تواند تقاضای تجدید نظرکند.
- در غیر این صورت این مرحله حذف می شود تا روند طلاق با سرعت بیشتری طی شود.
- بعد از اینکه رای قطعی صادر شد، حکم در سه نسخه صادر می شود که یک نسخه آن بایگانی می شود و دو نسخه دیگر در اختیار زوجین قرار می گیرد.


مدارک لازم برای ثبت طلاق توافقی :


- اصل و کپی شناسنامه
- اصل و کپی عقدنامه یا سند ازدواج ( اگر آن را گم کرده است، می تواند به دفترخانه ای که در آن عقد انجام شده مراجعه کند و رونوشت عقدنامه خود را دریافت نماید. شماره دفترخانه در صفحه دوم شناسنامه نوشته شده است. )
- اگر زن باکره است ، باید گواهی سلامت خود را ارائه دهد و در غیر این صورت باید گواهی عدم بارداری را همراه داشته باشد.
- گواهی عدم امکان سازش را ارائه دهند. البته نباید بیشتر از سه ماه از تاریخ آن گذشته باشد.
- زوجین باید توافق نامه کتبی را ارائه دهند. این توافق نامه شامل مواردی (مهریه، نفقه، حضانت فرزند و...) است که زوجین در مورد آنها توافق کرده اند. این توافق نامه به امضای طرفین رسیده است.


طلاق توافقی و امکان پاک کردن آن از شناسنامه :


اگر بین زوجین نزدیکی صورت نگرفته باشد، می تواند برای تعویض شناسنامه اقدام کند. در این حالت باید حکم دادگاه و طلاقنامه را همراه داشته باشد و به اداره ثبت احوال مراجعه کند و درخواست تعویض شناسنامه دهد.
باید توجه داشت که اگر بین زوجین نزدیکی صورت گرفته باشد، فقط در صورت ثبت ازدواج بعدی می تواند شناسنامه خود را تعویض کند.


پشیمانی از طلاق :


قبل از صدور گواهی عدم امکان سازش :


اگر قبل از صدور رای ، هر یک از زوجین از طلاق پشیمان شوند، گواهی صادر نمی شود. ( در صورتی که توافق نامه، وکالتنامه یا دادخواست را هم امضا کرده باشند، گواهی صادر نمی شود. )


پس از صدور رای طلاق توافقی :


در صورتی که مرد پشیمان شود و برای ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه نکند، امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت، مگر اینکه زن حق طلاق داشته باشد. اما اگر زن پشیمان شود، مرد می تواند بدون حضور زن به دفترخانه مراجعه کند و طلاق را ثبت کند. البته باید توجه داشت که در صورتی که زن یا وکیل او برای ثبت طلاق در دفترخانه حاضر نشوند، دفترخانه از شعبه صادر کننده رای، استعلام می گیرد. بسیاری از دادگاه های خانواده اجازه نمی دهند تا طلاق بدون رضایت زن ثبت شود.
- اگر یکی از طرفین از طلاق پشیمان شود و طلاق ثبت نشود، توافقنامه ای که برای طلاق توافقی نوشته شده است، اثر حقوقی خود را از دست می دهد و فاقد اعتبار می گردد.
- زن باکره عده ندارد و برای او امکان رجوع نیست.
افرادی که قصد دارند از همسر خود طلاق بگیرند برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با بهترین وکیل طلاق توافقی می توانند به آگهی وکیل طلاق توافقی در کرج مراجعه کنند.