Skip to main content
| author

انواع یقه

20 مرداد, 1401

انواع یقه ، یکی از قسمت های اصلی هر لباس که بر زیبایی آن بسیار تاثیرگذار است، یقه می باشد. یقه را بر اساس ظاهر به چند دسته تقسیم بندی می کنند. گروه اول شامل یقه های مسطح یا خوابیده هستند که براساس شکل، نام گذاری می شوند. از این دسته می توان به یقه های گرد، هفت و... اشاره کرد.

گروه دوم یقه هایی هستند که حالت برگردان دارند. از این گروه، یقه های انگلیسی را می توان نام برد. گروه سوم نیز یقه های ایستاده هستند. یقه های چینی، ایرانی، یقه دیپلمات و... در این گروه قرار می گیرند.

 

گروه اول


یقه های مسطح شامل یقه گرد، یقه هفت، یقه خشتی (چهار گوش) و یقه قایقی می شوند.
1- یقه های گرد که کاملاً شکل آنها گویای نامشان است، به صورت منحنی در امتداد گردن قرار می گیرند. لباس هایی با یقه های گرد، برای افرادی که صورت های لاغر دارند، بسیار مناسب هستند.

 


2- یقه های هفتی شکل که به صورت عدد 7 هستند، گردن را کشیده و بلند نشان می دهند. افرادی که صورت های گرد و اندامی درشت دارند، بهتر است از این نوع لباس استفاده نمایند.

 


3- لباس هایی با یقه های خشتی مناسب افرادی هستند که صورت بیضی شکل دارند. این یقه از خط های شکسته و زاویه دار تشکیل شده است و برای افرادی که صورت لاغر دارند، توصیه نمی شود.

 


4- یقه قایقی نیز یقه هایی هستند که به صورت یک منحنی باز در راستای شانه قرار می گیرند. لباس هایی که یقه قایقی دارند، برای افرادی با گردن بلند و کشیده بسیار مناسب هستند.

 


گروه دوم


یقه هایی هستند که حالت برگردان دارند. یقه انگلیسی، یقه آرشال، یقه بلیزری، یقه شکاری، یقه شومیزی، یقه ب ب و یقه ملوانی در این دسته قرار می گیرند.
1- یقه انگلیسی به یقه هفت شباهت دارد. این یقه بسیار رایج و مورد پسند افراد است. این نوع یقه بالاتنه را درشت تر نشان می دهد. اگر یقه انگلیسی بلند و باریک باشد گردن، صورت و بالاتنه کشیده تر و لاغرتر نمایان می شوند.


2- یقه آرشال از مدل یقه هفت الگو برداری شده است. از نظر شکل ظاهری نیز شبیه یقه های انگلیسی است با این تفاوت که یقه آرشال دال یقه ندارد. لباس ها و کت هایی که یقه های آرشال باریک و کشیده تری دارند، گردن را بلندتر و صورت و بالاتنه را لاغرتر نشان می دهند.

 


3- یقه بلیزری نیز از نظر ظاهری شبیه به یقه های انگلیسی می باشد. با این تفاوت که دال آن بزرگ تر است. این نوع یقه جوری طراحی می شود که مقداری از انتهای آن حتما روی هم قرار بگیرند. این نوع یقه بیشتر برای بارانی، مانتو و پالتو به کار می رود.

 


4- پایه ی اصلی یقه شکاری بر اساس یقه گرد شکل می گیرد. البته گوشه های برگردان یقه های شکاری تیز هستند و بلندی آنها از یقه های شومیزی بیشتر است. این یقه ها برای افرادی که صورت درشت و گرد دارند، مناسب هستند.

 


5- یقه های شومیزی هم مانند یقه های شکاری بر پایه ی یقه گرد شکل می گیرند. این نوع یقه از انواع رسمی است که با دکمه بسته می شوند. برای طراحی یقه های شومیزی معمولا بلندی آن را تا 3 سانتی متر در نظر می گیرند، اما میزان برگردان آن دلخواه است. بهتر است افرادی که صورت گرد دارند از این نوع یقه استفاده کنند.

 


6- یقه های معروف به ب ب که مثل دو نوع قبل پایه ی یقه گرد دارند، ممکن است به صورت پایه دار یا بدون پایه باشند. در نوع یقه ب ب پایه دار 2 تا 3 سانتی متر به پایه اختصاص یافته که به صورت ایستاده بر روی گردن قرار می گیرد. اما در مدل بدون پایه یقه بر روی سرشانه قرار می گیرد. افرادی که گردن بلند و کشیده دارند، می توانند از لباس هایی با این نوع یقه به راحتی استفاده کنند.

 


7- آخرین نوع این دسته از یقه ها، یقه های ملوانی هستند. پهنای برگردان یقه های ملوانی زیاد بوده و تمام سرشانه را پوشش می دهد. این نوع یقه قد افراد را کوتاه تر از آنچه هستند، نشان می دهند. بنابراین مناسب افراد بلند قد هستند.

 


گروه سوم


یقه های ایستاده در این گروه قرار دارند. این نوع یقه ها معمولاً 2 تا 3 سانتی متر بالاتر از حلقه ی یقه قرار می گیرند. یقه های ایستاده به لباس های فرم، شکل رسمی می دهند. به همین دلیل برای لباس های اداری و رسمی بسیار رایج هستند. از انواع یقه های ایستاده می توان به یقه های چینی، ایرانی، اسکی و فرنچی اشاره کرد.
1. یقه های چینی جوری طراحی می شوند که دو لبه ی یقه به هم مماس قرار می گیرند یا به عبارتی لب به لب هستند.

 


2. یقه های ایرانی مدل هایی هستند که مقداری از یقه روی هم قرار گرفته و با دکمه ای بسته می شود. این نوع یقه بر روی لباس های دیپلمات ها و روحانیون بیشتر کاربرد دارد.

 


3. یقه های اسکی، بیشتر برای لباس های فصل های سرد استفاده می شوند. این نوع یقه ها تمام گردن را پوشانده و تا زیر چانه ادامه دارند. بسیاری از مدل های این یقه دو تا سه بار تا خورده، بعد برمی گردند.

 


4. یقه های فرنچی نیز نوعی از یقه هستند که شباهت زیادی به یقه های چینی دارند. با این تفاوت که یقه های فرنچی لبه های منحنی شکل دارند.

 


سخن پایانی


علاوه بر این دسته ها که هر کدام شامل انواع مختلفی از یقه هستند، مدل های دیگری نیز وجود دارند. در طراحی لباس های مختلف، یقه های دلبری، یقه های چلسی، یقه های آبشاری، یقه های پیراهن مردانه، یقه های ترکیبی و... نیز دیده می شوند. هر کدام از این یقه ها با یک یا دو نوع از انواعی که در بالا ذکر شد، شباهت دارند.