Skip to main content
| author

نکات مهم در انتخاب بوت مناسب

20 مرداد, 1401

نکات مهم در انتخاب بوت مناسب ، وقتی فصل سرما از راه می رسد، نوع پوشش افراد تغییر می کند و بازار خرید بوت های زمستانی زیبا و جذاب داغ می شود. بوت ها علاوه بر زیبایی و شیک بودن، می توانند پاها را در فصل های سرد سال گرم نگه دارند. اما خرید بوت نیز سختی های خاص خود را دارد. قبل از اینکه برای خرید بوت اقدام کنید،

باید اطلاعاتی در خصوص نحوه انتخاب یک بوت مناسب داشته باشید. در این مطلب نکات مهمی که باید هنگام خرید بوت مناسب در نظر بگیرید را به شما می گوییم. با ما همراه باشید.


نکات مهم در انتخاب بوت مناسب


بدون شک انتخاب بوت و نیم بوت مناسب کار دشواری می باشد. بوت ها و نیم بوت ها انواع مختلفی دارند و در هنگام خرید باید به نکات مهمی دقت نمایید که عبارتند از:


1- راحتی

راحتی


اول از همه باید به راحتی بوت توجه نمود. زیرا در صورتی که بوت راحت نباشد، هیچوقت آن را نخواهید پوشید. به دنبال برندهایی باشید که افتخارشان تولید بوت ‌های راحت می باشد و به ساختار پا هم توجه می ‌کنند. در صورتی که پای شما پهن است، بوتی که نوک آن باریک می باشد، مناسب نیست و احساس خوبی به شما نمی‌ دهد.


2- مواد سازنده و انتخاب بوت


هنگام خرید بوت، مطمئن شوید که بهترین مواد سازنده را انتخاب کرده ‌اید. برای بوت‌ هایی که زیاد پوشیده می ‌شوند یا برای استفاده در محل کار انتخاب می گردند، چرم انتخاب مناسبی می باشد. زیرا محکم است. همچنین دوام بیشتر و قابلیت کشسانی دارد.
بوت ‌ها را می ‌توان از چرم فول گرین تا نوبوک، یا از مواد مصنوعی مانند پارچه‌ هایی با عملکرد بالا مانند کوردورا، که در برابر سایش مقاوم هستند، تهیه نمود. مطمئن شوید که ماده ‌ای را انتخاب کرده ‌اید که نه تنها با سبک زندگی شما، بلکه با تمایل شما به مراقبت از مواد سازنده‌ اش، مطابقت داشته باشد. بوت‌ های چرمی، پس از استفاده، نرم شده و به شکل پاها در می ‌آیند. اما باید بیشتر مراقب آنها باشید تا از ترک خوردنشان جلوگیری نمایید. اگر چه نگهداری مواد مصنوعی آسان‌ تر است، اما اغلب درخشش کلاسیک بوت ‌‌های چرم را ندارند.


3- اندازه


یکی از مهمترین نکته ‌ها برای انتخاب بوت مناسب و عالی، اندازه است. هنگام انتخاب بوت، برای اینکه استایل جذابی داشته باشید، به اندازه ‌ی ساق و مچ پا، به صورت خاص توجه کنید. در صورتی که ساق پایتان پهن است، بوت‌ هایی را انتخاب نمایید که برای ساق پاهای پهن ساخته شده ‌اند. علاوه بر این، شما نمی‌ خواهید که انگشت پایتان در بوت له شود، بلکه دوست دارید که جلوی بوت کمی نرم باشد. به این نکته توجه داشته باشید که بوت‌ ها دچار کشش می ‌شوند و در صورتی که آنها را بزرگ‌ تر بخرید، به مرور زمان گشادتر هم خواهند شد.
اندازه‌ ی پاها ممکن است به دلیل نوسانات وزن تغییر کند. بنابراین اندازه گیری طول، عرض و قوس پا بسیار مهم است. همچنین باید به صورت دقیق اندازه‌ ی صحیح پاهای خود را بدانید. مطمئن شوید که هر دو پا را اندازه بگیرید. زیرا ممکن است پای چپ و راست همیشه به یک اندازه نباشند. علاوه بر این، باید سعی کنید بعد از ظهر یا عصر، بوت بخرید. زیرا پاها پس از فعالیت در طول روز کمی متورم می ‌شوند. در نهایت، هنگام امتحان کردن بوت، از جوراب استفاده کنید تا مطمئن شوید که کفش حتی با یک لایه جوراب، باز هم برایتان راحت می باشد.


4- پاشنه


پاشنه‌ های بلند بسیار جذاب هستند. اما گاهی اوقات ممکن است راحت نباشند و باعث اذیت و ناراحتی ‌تان شوند. این نکته‌ را زمانی که به دنبال خرید بوت هستید، در نظر بگیرید که باید به دنبال پاشنه ‌ای باشید که ارتفاع آن برای شما مناسب و محل قرارگیری پاشنه در بوت باید ثابت باشد. به این منظور کفش را تکان داده و پاهای خود را د رجهات مختلف حرکت داده و بالا و پایین نمایید. قسمتی که پاشنه پا در آن قرار می گیرد، درست باید اندازه پا بوده و پا نباید در این قسمت تکان بخورد.


5- پشتیبانی قوس پا


این مورد به احتمال زیاد یکی از چیزهایی است که باعث می ‌شود بوت ‌ها راحت نباشند. در صورتی که هر مدل قوس پا دارید، آن را پشتیبانی کنید. در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید شد. منظئر از پشتیبانی همان راحتی پا می باشد و باید راحتی قوس پا را نیز در بوت در نظر بگیرید.


6- بررسی محل قرارگیری قوزک پا


بر روی لبه کفش بایستید. گاهی اوقات در بوت های ساق بلند در قسمتی که تکیه گاه قوزک پا قرار دارد، ممکن است درد یا آزار پا را تجربه کنید. اگر بوت یا نیم بوت از این نظر مناسب باشد، وقتی بر روی لبه های کفش می ایستید، قسمت قوزک پا باید بدون آزار و اذیت، درد و همچنین باید نرمی و انعطاف پذیری خوبی داشته باشد.


7- نوع انگشت شست و انتخاب بوت


مدل های مختلفی از بوت و نیم بوت در بازار موجود هستند که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. اما دقت کنید هر مدلی که انتخاب می کنید، نباید باعث ایجاد فشار در استخوان های انگشتان پا شوند. در صورتیکه فضا برای تکان دادن انگشتان پا وجود داشته باشد، مشکلی وجود ندارد. اما اگر استخوان های پا تحت فشار هستند و نمی توانید انگشتان خود را تکان دهید، باید به خرید بوت یک سایز بزرگ تر فکر کنید. استخوان های انگشتان شست پا، انتهای استخوان انگشت کوچک و نوک انگشت شست نباید تحت فشار باشند.
سه مدل اساسی بوت برای انگشت شست وجود دارد. بوتی که مدل آن دارای انگشت شست باریک است، برای پای باریک بهتر می باشد.
بوتی که مدل آن به صورت انگشت شست مربعی است، برای پاهای پهن ‌تر مناسب می باشد.
بوتی که دارای مدل انگشت شست گرد است، درست بین این دو قرار دارد و برای پاهای باریک و پهن، مناسب می باشد.


8- راحتی هنگام راه رفتن

راحتی هنگام راه رفتن


باید اطمینان حاصل کنید بوتی که می ‌خواهید بخرید، هنگام راه رفتن برایتان راحت است. هیچ چیز بدتر از پا درد نیست. شما می ‌خواهید بوتتان به اندازه‌ ای تنگ باشد که پایتان را به خوبی جای داده و نگه دارد. اما نه به اندازه ‌ای تنگ باشد که جریان خونرسانی پا را قطع نماید.


9- راحتی کفی بوت


کفی، قسمت داخلی کفش می باشد که کف پا را لمس می ‌کند. یک کفی خوب، همه‌ ی قسمت‌ های پا را پوشش می ‌دهد. اما انعطاف ‌پذیر باقی می‌ ماند و با حرکت پا سازگار می ‌شود. هنگام امتحان کردن بوت، در فروشگاه قدم بزنید تا متوجه شوید که پاهایتان هنگام حرکت، چقدر راحت هستند. علاوه بر راه رفتن، روی نوک انگشتان پای خود بایستید، تا ببینید آیا انگشتان پا بدون اینکه به نوک و بالای کفش فشار بیاورند، فضای کافی برای کشیده شدن دارند. سپس پاشنه ‌های خود را به حالتی که انگار از پله‌ها بالا می‌ روید، به سمت بالا بکشید تا بررسی کنید که آیا پاشنه ‌هایتان هنگام حرکت، در کفش جابجا می ‌شوند. یک بوت خوب، پاشنه پا را می ‌گیرد تا بتوانید راحت راه بروید.

راحتی کفی بوت


10- انعطاف پذیری و انتخاب بوت


هنگام انتخاب بوت، باید انعطاف قسمت بیرونی و بالایی بوت را بررسی نمایید. زیرا هر دو قسمت بر راحتی آن، تاثیر می گذارند. آزمایش را می ‌توان به روش ‌های مختلفی انجام داد. یعنی در یک حرکت رو به بالا، قسمت سرپنجه ‌ی کفش را خم کنید. بوت باید به اندازه ‌ای انعطاف پذیر باشد که کمی خم شود. اما نه آنقدر که تا وسط خم گردد. همچنین بررسی کنید که آیا قسمت قوس پشتی در بوت انتخابیتان وجود دارد. همیشه بوتی را انتخاب نمایید که پاشنه‌ های پهن و ضخیم داشته باشد. زیرا به حفظ تعادل کمک می ‌کند.


11- ضد آب بودن لایه ‌ی بیرونی


بوت‌ها را هم می‌ توان برای فعالیت‌های داخل فضای بسته و هم خارج از فضای بسته، استفاده نمود. اگر فردی هستید که به طور مداوم، بیرون از منزل فعالیت دارید، بوتی را انتخاب کنید که پوشش بیرونی ضد آبی داشته باشد. این ماده‌ ی ضد آب به شما این امکان را می ‌دهد که در هر شرایط آب و هوایی، آفتابی یا بارانی، از بوت خود بتوانید استفاده نمایید. درزهای کفش نیز باید به اندازه کافی سفت باشند تا از خیس شدن و مرطوب شدن پاها محافظت کنند.

ضد آب بودن لایه ‌ی بیرونی


سخن پایانی


اگر شما قصد خرید بوت و یا نیم بوت را دارید، برای اینکه انتخاب مناسبی داشته باشید به نکات گفته شده در این مقاله توجه نمایید.