Skip to main content
| author

لباس کار

20 مرداد, 1401

لباس کار، یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی در محیط کار می باشد که بسیاری از شرکت ها و سازمان ها برای کارکنان خود تهیه می کنند. امروزه با استفاده از فناوری جدید می توانند انواع لباس کار را تولید کنند. معمولا لباس کار، لباسی است که از 

کارکنان در برابر خطرات مختلف محافظت می کند. لباس کار می تواند تمام اعضای بدن را پوشش دهد. بسیاری از شرکت ها برای یک شکل شدن کارکنان در محیط کار از لباس کار استفاده می کنند.


انواع لباس کار


لباس کار انواع مختلفی دارد که با توجه به صنعت و حوزه فعالیت شرکت تهیه می شود. انواع لباس کار عبارتند از :

انواع لباس کار

1- لباس کار یکسره : نوع خاصی از لباس کار است که به صورت شلوار و دو بنده به هم متصل می شود. قسمت هایی از آستین ها و سر شانه فاقد پوشش هستند. معمولا از جنس پارچه کششی و قابل انعطاف تولید می شوند. به همین دلیل هم آزادی عمل زیادی را برای کارکنان فراهم می کنند.

2- لباس کار صنعتی : این نوع لباس در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز کاربرد دارد. کارکنان این صنایع در معرض مواد شیمیایی و خطرناک قرار دارند. پس باید از لباس های مرغوب تر استفاده نمایند.

3- کاپشن کار تک : در بسیاری از مشاغل با جنس هایی مانند کتان، فلامنت، پلی استر و جین استفاده می شود. این لباس برای شرایط آب و هوایی مختلف مناسب است.


خصوصیات لباس کار


امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، لباس کاری تولید می کنند که فرد با پوشیدن آن احساس راحتی می کند.
وقتی لباس کار با لوگوی شرکت شخصی سازی می شود، به کارمند احساس تعلق و غرور می دهد و باعث می شود که کارکنان خود را بخشی از سازمان احساس کنند.
برخی از انواع لباس کار با استفاده از پارچه های ضد آب تولید می شوند. این امر مانع نفوذ آب به داخل لباس و خیس شدن فرد می گردد.
لباس کار باید متناسب با اندازه فرد باشد و از او در برابر خطرات محیطی مثل آتش سوزی، برق گرفتگی و ... محافظت کند.


ویژگی های لباس کار مردانه


چگونه می توانید لباس کار مناسب برای مردان انتخاب کنید؟ برای تهیه لباس کار مردانه باید به نوع لباس، رنگ و اندازه آن توجه کرد.

ویژگی های لباس کار مردانه

1. نوع لباس


لباس کار مردانه شامل پیراهن، شلوار، جلیقه، کاپشن و ... می شود. برای هر نوع لباس باید به چندین فاکتور توجه نمود. به عنوان مثال: تی شرت ها برای هوای گرم ایده آل هستند، در حالی که کت و شلوار برای هوای خنک کاربردی تر است.


2. رنگ


رنگ لباس کار اهمیت کمی دارد. لباس کار مردانه در رنگ ها و طرح های متنوعی تولید می شود. هر شرکت با توجه به سلیقه و زمینه کاری خود، رنگ و طرح مناسب را انتخاب می کند.


3. اندازه لباس


لباس کار مردانه نباید خیلی گشاد و یا تنگ باشد. این لباس باید متناسب با اندازه فرد تهیه شود. در غیر این صورت فرد احساس راحتی نمی کند.


لباس کار زنانه


لباس کار زنانه متناسب با محیط کار طراحی می شود و در دوخت آن باید به مسائل مختلفی مانند نوع دوخت، جنس پارچه، اصول و قوانین شرکت و ... توجه کرد. یکی از راه های بالا بردن روحیه ی بانوان در محیط کاری، استفاده از رنگ های جذاب و مدل های زیبا در لباس کار است.

لباس کار زنانه


لباس کار ارزان


برخی از شرکت ها به دلایل مختلف ترجیح می دهند تا یک لباس کار ارزان برای کارکنان خود تهیه نمایند. طبیعتا این لباس از نظر ایمنی و کیفیت در سطح پایینی قرار دارد. اما قیمت آن مناسب است. شرکت با تهیه ی لباس کار ارزان، در هزینه های خود صرفه جویی می کند. چند دلیل که شما باید از لباس کار حرفه ای استفاده کنید :

لباس کار ارزان


1. ایجاد یک تاثیر اولیه خوب


ظاهر شما اولین چیزی است که دیگران می بینند. لباس پوشیدن حرفه ای می تواند به ایجاد یک تصور مثبت کمک کند. به خصوص برای مصاحبه و هنگام ملاقات با مدیران سطح بالایی که تصمیمات استخدام و ارتقاء را می گیرند.
قضاوت های اولیه در مورد شما می تواند بر نظرات بلند مدت آنها تاثیر بگذارد.


2. برای اطلاع از اینکه کار خود را جدی می گیرید


لباس کار حرفه ای نشان می دهد که شما در کار خود جدی هستید. برای ظاهر خود اهیمت قائل می شوید. این به دیگران کمک می کند تا شما را به عنوان فردی ببینند که باید مورد احترام و توجه قرار گیرد.


3. افزایش اعتماد به نفس


لباس کار حرفه ای به شما کمک می کند تا برای مقابله با چالش ها، ملاقات با افراد جدید و پیشرفت در حرفه خود اعتماد به نفس داشته باشید.


نتیجه گیری


لباس کار برای کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است. این پوشش، نقش مهمی در حفظ سلامتی آنها ایفا می کند. همچنین باعث نظم در محیط کار و افزایش بازده کاری می شود.