Skip to main content
| author

از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس

20 مرداد, 1401

از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس ، الکتریسیته ساکن پدیده ای رایج می باشد که بر اثر نابرابری میان بارهای الکتریکی مثبت ومنفی ایجاد می شود. این پدیده در اجسامی با جنس خاص و در برخی از فصول، به خصوص روزهای سرد و خشک زمستانی، بیشتر اتفاق می افتد.

یکی از مشکلاتی که اکثرا با آن روبرو هستیم، چسبیدن لباس به تن است. الکتریسیته ساکن بر روی لباس هایی با جنس ابریشم، پشم و الیاف مصنوعی علاوه بر چسبیدن لباس به تن، باعث خراب شدن موها می شود. همچنین با لمس هر چیزی شوک الکتریکی به انسان وارد می کند. الکتریسیته ساکن در لباس بخاطر سابیده شدن دو جنس مختلف لباس به یکدیگر با بارهای مثبت و یا منفی به وجود می آید. ایجاد الکتریسیته ساکن امری حتمی و اجتناب ناپذیر می باشد. اما می توان با انجام ترفندهایی که در ادامه معرفی می کنیم، آن را منتقل نمود و به حداقل رساند.


علت به وجود آمدن الکتریسیته ساکن در لباس


به وجود آمدن حالت الکتریسیته بر روی لباس یکی از مشکلات آزار دهنده ای می باشد که راه حل های متعددی برای رفع این مشکل وجود دارد. الکتریسیته ساکن لباس در اثر سابیده شدن دو جنس متفاوت از پاچه و لباس به وجود می آید. همچنین در اثر وجود نابرابری بین بارهای الکتریکی مثبت و منفی الکتریسیته ساکن ایجاد می شود. این لباس ها نمی توانند الکتریسیته را از خود خارج و هدایت کنند. درنتیجه آن در خود ذخیره می کنند. این مقدار بار الکتریکی به مرور زمان بیشتر شده تا زمانی که بر مقاومت هو غلبه کند.


الکتریسیته بیشتر بر چه لباس هایی به وجود می آید؟


الکتریسیته بیشتر بر روی لباس هایی با جنس پشم، بافتنی، پالتو و لباس هایی از جنس خز به وجود می آید. الکتریسیته باعث می شود تا لباس به تن بچسبد و این پدیده بیشتر در روزهایی که هوا سرد یا خشک می باشد اتفاق می افتد.


ترفندهایی جادویی جهت از بین بردن الکتریسیته لباس


هنگامی که با ایجاد جرقه در برخورد با لباس متوجه وجود الکتریسیته شدید، می توانید با روش های زیر تا حدودی این مشکل را حل کنید.
1- ریختن چند قطره آب بروی لباس ها برای مدت کوتاهی الکتریسیته آن را از بین می برد.
2- قرار دادن یک تکه آهن ربا در میان لباس ها و یا کشیدن آن بر روی لاس باعث تخلیه الکتریکی از آن ها می شود.
3- برای از بین بردن الکتریسیته سکن از اسپری های مخصوص موجود در بازار استفاده کنید.
4- دست های خود را مرطوب کنید و بر روی لباسی که حالت الکتریسیته پیدا کردن بکشید. به صورت کلی مرطوب کردن یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن الکتریسیته ساکن می باشد.
5- استفاده از کاغذ خشک و مالیدن آن بر روی لباس باعث از بین رفتن الکتریسیته ساکن در لباس می شود.

ترفندهایی جادویی جهت از بین بردن الکتریسیته لباس
6- استفاده از مرطوب کننده های محیط مانند دستگاه بخور و یا گل و گیاه در کاهش الکتریسیته اجسام منزل و لباس ها موثر می باشد.
7- پاشیدن مقداری نرم کننده همراه با آب لر روی لباس بار الکتریکی اضافه را از پارچه لباس خارج می کند.
8- متصل کردن یک وسیله فلزی مانند سنجاق لباس به تخلیه بار الکتریکی از روی آن ها کمک می کند.
9- برای تخلیه بار الکتریکی می توانید از سرکه هم استفاده کنید. دقت کنید سرکه را همراه با سفید کننده استفاده نکنید زیرا گازی مضر تولید خواهد کرد.
10- برای آویز کردن لباس ها از گیره های فلزی استفاده کنید. در این صورت الکتریسیته بر روی بند منتقل شده و از روی لباس در حین شستشو از بین خواهند رفت.
11- استفاده نکردن از برخی جنس های مستعد الکتریسیته ساکن مانند جنس های نایلون، پلاستیک و پلی استر و جایگزین کردن آن ها با نخ و کتان روشی برای خلاص شدن از الکتریسیته لباس می باشد.
12- تکاندن لباس ها پس از خشک شدن باعث تخلیه الکتریسیته جمع شده در آن ها و از بین بردن اصطکاک لباس کمک می کند.


برای پیشگیری از به وجود آمدن الکتریسیته بر روی لباس چه کنیم؟


- در هنگام شستشو لباس به اندازه 2 قاشق چای خوری بکینگ پودر داخل ماشین لباسشویی بریزید.
- از چوب لباسی فلزی برای آویزان کردن لباس استفاده کنید.
- هنگام شستن لباس از نرم کننده استفاده کنید. زیرا نرم کننده ها ضد الکتریسیته هستند.
- در هنگام شستشوی لباس از 2 قاشق چای خوری سرکه استفاده نمایید. دقت کنید که همراه با سفید کننده استفاده نشود زیرا گاز مضری تولید می کند.
- اگر لباسی را با دست می شویید در مرحله آخر شستشوی لباس از یک لیف استفاده کنید تا رطوبت در آن ها زیاد شده و الکتریسیته کم شود.


سخن آخر


وجود الکتریسیته در لباس، بدن، ماشین و اجسام خانه امری طبیعی می باشد. از سابیده شدن بین دو لباس با جنس های مختلف بارهای الکتریکی مثبت و منفی بر روی آن به وجود می آید. این الکتریسیته باعث می شود لباس به تن بچسبد. برای از بین بردن الکتریسیته و نچسبیدن لباس به تن روش هایی وجود دارد که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم.