Skip to main content
| halvaei

مجازات جرم کلاهبرداری

20 مرداد, 1401

مجازات جرم کلاهبرداری ، یکی از جرایمی که بسیار اتفاق می افتد کلاهبرداری است. کلاهبرداری از جرایم مالی و جرایم علیه اموال می باشد. جرمی است که در آن فرد با به کارگیری ابزارها و روش های متقلبانه دیگری را فریب می دهد و مال او را تصاحب می کند. در این شرایط افراد فریب خورده و با رضایت مال خود را به کلاهبردار می دهند.

البته منظور از کلاهبرداری گفتن یک دروغ ساده نیست. بلکه منظور انجام یک تقلب است که طی آن فرد یا افرادی اغفال می شوند. بنابراین در کلاهبرداری تنها مساله بردن مال نیست بلکه تقلب انجام شده نیز هست. به این معنی که در این روند فرد یا افرادی فریب می خورند و اغفال می شوند. در نهایت این فریب خوردن، مالی را در اختیار کلاهبردار می گذارند.


تعریف و مجازات کلاهبرداری


کلاهبرداری از جرایمی است که روندی پیچیده و سخت دارد. در این جرم از ابزار و روش هایی استفاده می شود و کلاهبردار در امری تقلب می کند. با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر مزایای زیادی که اضافه شده معایبی نیز نمود می یابد. کلاهبرداری هم یکی از مواردی است که هر روز در انواع مختلف و با استفاده از این تکنولوژی ها ظاهر می شود. مجازات برای کلاهبرداران جزای نقدی معادل با مال و حبس می باشد. علاوه بر این باید مال برده شده برگردد و ضررهای وارد شده نیز جبران گردد.

مجازات کلاهبرداری


انواع کلاهبرداری


براساس نوع و روش انجام کلاهبرداری و فریب دادن افراد، کلاهبرداری انواع مختلفی دارد که شامل کلاهبرداری ساده و کلاهبرداری مشدد می شود.


- کلاهبرداری ساده:

در این عمل فرد با جعل عنوان مال و املاک دیگران را تصاحب می کند. مثلا زمانی که یک نفر مدرک جعل می کند و خود را مشاور معرفی می کند. برای ساعات مشاوره نیز مقادیر زیادی هزینه دریافت می کند.


- کلاهبرداری مشدد:

در این گونه موارد فرد با جعل عنوان قوای سه گانه، ماموران دولت یا نیروهای مسلح و مانند آن، مال مردم را تصاحب می کند. مثلا زمانی که فردی خود را نماینده ی مجلس معرفی کرده و با این روش مبالغ زیادی دریافت می نماید.
در مورد مجازات کلاهبرداری های ساده فرد باید علاوه بر اصل مال، جزای نقدی معادل با مال را پرداخت کند و حبس بین یک تا هفت سال در نظر گرفته خواهد شد. برای مجازات کلاهبرداری مشدد نیز علاوه بر بازگشت مال به صاحبش، متهم به دو تا ده سال حبس و پرداخت جزای نقدی برابر با مال محکوم خواهد شد.


گذشت شاکی در جرم کلاهبرداری


اگر مبلغی که کلاهبرداری شده از صد میلیون تومان کمتر باشد امکان بخشش و گذشت می باشد. براساس قانون کاهش مجازت حبس تعزیری مربوط به جرم کلاهبرداری این قاعده وجود دارد. به این معنی که اگر شاکی گذشت کند بررسی و اجرای مجازات برای کلاهبردار نیازی نبوده و متوقف می شود. البته در صورتی که مبلغ کلاهبرداری شده از صد میلیون بیشتر باشد امکان بخشیدن و گذشت از کلاهبرداری وجود ندارد.


مصادیق مربوط به جرم های کلاهبرداری


مصادیق و نمونه های مهم و بسیار زیاد کلاهبرداری که ممکن است با آن مواجه شوید از این قرار هستند:
- کلاهبرداری های مربوط به فضای مجازی، پیامک، فیشینگ
- فروختن مال دیگری یا اجاره دادن مال
- تبانی و همکاری برای تصاحب مال دیگران
- تاسیس شرکت های هرمی و کلاهبرداری از این طریق
- کلاهبرداری در پوشش مشاغل دولتی مانند اداره های مالیات و مانند آن
- افرادی که خلاف واقع عمل کرده و مبادرت به ثبت ملک و املاک دیگران می کنند
- افرادی که اقدام به ثبت املاک امانتی به نام خود می کنند.
- جعل عنوان نماینده بیمه
- سوء استفاده از عناوین و امور خیریه با موضوع کمک رسانی
- کلاهبرداری های مربوط به استفاده از دستگاه اسکیمر (کپی از اطلاعات کارت های بانکی)


سخن پایانی


با خواندن مطالب فوق اطلاعاتی ضروری در خصوص کلاهبرداری های رایج به دست می آورید. حتما برای شما هم پیش آمده که از این موارد اطراف خود مشاهده کنید. برای این که جلوی کلاهبرداری گرفته شود نیاز به آگاهی می باشد. بر همین اساس سعی کردیم در این نوشتار اطلاعاتی مقدماتی بیاوریم تا با خواندن افراد بتوانند با آگاهی در برابر مسائل ظاهر شوند. به این صورت امکان شک و تشخیص موارد به وجود می آید.