Skip to main content
| halvaei

قانون جدید چک 1400

20 مرداد, 1401

قانون جدید چک 1400 ، در سال 1397 قانون اصلاح قانون صدور چک در مجلس شورای اسلامی مصوب شد. در گذشته همه می توانستند چک بنویسند و در معامله از آن استفاده کنند. حتی اگر حساب های افراد موجودی کافی نداشت باز هم می توانستند چک بکشند. به این صورت که افراد به راحتی صحبت از پر کردن حساب

در مدت تعیین شده می زدند. اما الان قانون چک تغییر کرده است. دیگر افراد نمی توانند بیشتر از موجودی حسابشان چک صادر کنند. علاوه بر این، قبلاً فردی که چک را دریافت می کرد فقط می توانست از حسابی که چک از آن کشیده شده برداشت کند. در صورتی که این حساب اعتبار کافی نداشت دیگر امکان برداشت از حساب های دیگر صاحب چک نبود. مگر اینکه قوه قضاییه اجازه ی قانونی صادر کرده باشد که این هم فرایندی سخت و زمان بر بود. در قانون جدید چک تمام حساب های بانکی اشخاص به دسته چک متصل است. به این صورت اگر حساب اصلی خالی باشد و موجودی کافی نداشته باشد بانک می تواند از همه حساب های فرد استفاده کند. در این حالت به ترتیب اولویت از حساب جاری، حساب های قرض الحسنه پس انداز، حساب های سرمایه گذاری کوتاه مدت و در نهایت حساب های سرمایه گذاری بلند مدت مبلغ برداشت می شود.
همچنین یک مزیت دیگری که قانون جدید ایجاد کرده امکان به دام انداختن سریع تر مجرمان است. به این شکل که قبلاً در صورتی که افراد چک بی محل صادر می کردند دریافت کننده نمی توانست درخواست توقیف اموال یا ممنوعیت خروج از کشور را برای صادر کننده بدهد. ناگزیر به تنظیم دادخواست و طی کردن مراحل دادگاه و... بود. اما در قانون جدید این فرایندها حذف شده اند. به این صورت که افراد بدون درخواست و حکم دادگاه به راحتی می توانند چکی که گواهی عدم پرداخت دارد را به دادگستری برده و به این ترتیب خودروها، اموال و اسناد مربوط به مالک چک را ضبط نمایند.

قانون جدید چک 1400
قانون برگشت چک


هر فرد براساس موجودی و اعتبار حساب خود می تواند چک صادر کند. گاهی ممکن است چک ثبت و صادر شده برگشت بخورد. اما در قانون جدید در صورتی که یک چک برگشت بخورد سامانه ی بانکی دیگر اجازه ی صدور چک جدید نخواهد داد. به این ترتیب افراد دیگر نمی توانند چک بی اعتبار صادر کنند. علاوه بر این مورد، اگر چکی برگشت بخورد از افتتاح هر نوع حساب و صدور کارت بانکی جدید برای فرد جلوگیری خواهد شد. همچنین گردش مالی و پولی تمام حساب های فرد به میزان چک صادر شده متوقف می شود. هیچ تسهیلات بانکی به فرد ارائه نخواهد شد. شخص نمی تواند اعتبار اسنادری ریالی یا ارزی باز کرده یا دسته چک جدید دریافت نماید.


چک های جدید 1400


رنگ چک های جدید بنفش است و سمت چپ بالای برگه های چک عددی 16 رقمی دیده می شود. این عدد همان شناسه ی یکتاست که در سال 1400 به هر برگه چک اختصاص داده شده است. اعتبار هر چک زیر تاریخ آن ثبت می شود و قابل بررسی است. پشت برگه ی چک QR دیده می شود که با اسکن امکان بررسی وضعیت اعتبار فرد صادر کننده ی چک میسر می شود. دریافت کننده ی چک می تواند استعلام گرفته و سپس آن را دریافت نماید. همچنین اشخاص می توانند شناسه ی چک ها را به شماره ی 701701 ارسال کرده و اعتبار آن را بررسی نمایند.


صدور، انتقال و دریافت چک


تمام فرایندهای صدور، دریافت و انتقال چک باید از طریق سامانه ی صیاد انجام گیرد. در این روند کد یکتای چک نیز بررسی خواهد شد. زمانی که یک چک صادر می شود نیاز به بررسی و ثبت هویت شخص، مبلغ و تاریخ یاد شده در چک است. این مشخصات باید در سامانه ی صیاد ثبت شود. برای انتقال چک ها نیز پیش از تسویه باید ابتدا هویت شخص جدید برای شناسه ی یکتای چک در سامانه ی صیاد انجام شود. در کنار این فرایندها، باید استعلام کرده که مبلغ روی چک بیشتر از اعتبار و موجودی شخص نباشد. در این صورت بانک مراحل کارپردازی را انجام نخواهد داد.


سخن پایانی


با خواندن این مطلب حتماً متوجه شدید که در سال 1400 قانون های جالبی به قوانین چک اضافه شده است. این قوانین بسیار مفید به نظر می رسد. به این صورت دیگر افراد نمی توانند چک های بی محل صادر کنند و چک های جدید به راحتی قابل استعلام و بررسی می باشد. در صورتی که شما هم در زندگی روزانه ی خود با چک سر و کار دارید خوب است از قوانین این چنینی مربوط به چک ها اطلاع داشته باشید. به این صورت با خیالی آسوده به امور خود خواهید پرداخت.