Skip to main content
| author

عوارض بوتاکس

20 مرداد, 1401

عوارض بوتاکس ، امروزه بسیاری از افراد برای داشتن پوستی صاف و زیبا از خدمات کلینیک های زیبایی استفاده می کنند. با گذشت زمان و افزایش سن، کلاژن سازی در سلول های پوست کاهش می یابد.

این امر موجب شل شدن و افتادگی پوست در افراد می گردد و بر زیبایی چهره آنها تاثیر می گذارد.
یکی از روش های موثر در برطرف کردن چین و چروک پوست، تزریق بوتاکس می باشد. طول دوره ماندگاری آن 3-4 ماه است.
در مورد عوارض تزریق بوتاکس می توان گفت که برخی از این علائم عمومی بوده و در مدت زمان کوتاهی برطرف می شوند. معمولا تزریق بوتاکس، عوارض خاصی ندارد، مگر اینکه توسط افرادی صورت بگیرد که اطلاعات و مهارت کافی را در این زمینه ندارند.

تزریق بوتاکس باید توسط متخصصین پوست یا جراحان پلاستیک در کلینیک های معتبر صورت بگیرد. این افراد آناتومی ناحیه مورد نظر را می شناسند و در مورد آن اطلاعات کافی را دارند.
تزریق بوتاکس به وسیله پزشکان متخصص و با استفاده از مواد با کیفیت صورت می گیرد. در این حالت عوارض ناشی از آن به حداقل می رسد.

توصیه های بعد از تزریق بوتاکس :


- سر خود را بالا نگه دارید و به سمت جلو و پایین خم نشوید.
- به منطقه ای که تزریق در آن صورت گرفته ، دست نزنید. ( این کار باعث انتقال آلودگی می شود.)
- برای مدت 2-3 ساعت بعد از تزریق ، مدام عضلات ناحیه تزریق را تمرین دهید. برای مثال زمانی که تزریق در قسمت پیشانی صورت گرفت، مدام پیشانی خود را به سمت بالا و پایین حرکت دهید. این باعث می شود تا ماده بوتاکس در محل خود قرار بگیرد.
- از آشپزی و حمام با آب گرم اجتناب کنید. گرما موجب می شود تا ماده بوتاکس از محل خود حرکت کند.
- محل تزریق را ماساژ ندهید.
- برای برطرف شدن التهاب و کبودی ناشی از تزریق می توانید از پک یخ استفاده کنید.

مهم ترین عوارض تزریق بوتاکس :


بسیاری از عوارض تزریق بوتاکس به دلیل آشنا نبودن فردی که تزریق را انجام می دهد، اتفاق می افتد. در برخی موارد تزریق بیش از اندازه بوتاکس باعث می شود نتیجه دلخواه ایجاد نشود. اگر تزریق درمحل نادرستی صورت بگیرد، آثار بدی به جای می گذارد. گاهی اوقات تزریق بوتاکس موجب می شود تا دارو در نقاط غیرقابل پیش بینی پخش شود. این امر بر روی عملکرد عضلات تاثیر می گذارد. تزریق بوتاکس در مناطق غیر هدف باعث می شود تا عوارض مختلفی مانند افتادگی پلک، اشک ریزش، دوبینی، افتادگی ابروها، شل شدن پلک پایین و... روی دهد.


عوارض بوتاکس بیشتر در افرادی دیده می شود که در مراکز نامعتبر مثل آرایشگاه ها و سالن های زیبایی اقدام به تزریق می کنند. تزریق بوتاکس در این مراکز به وسیله افراد غیر متخصص صورت می گیرد. در برخی موارد هم از مواد ارزان و غیرمجاز استفاده می شود. بسیاری از افراد بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد بوتاکس، اقدام به تزریق آن می کنند. این افراد تحت تاثیر تبلیغات گسترده در اینترنت و شبکه های اجتماعی قرار می گیرند و تزریق بوتاکس را انجام می دهند. در حالی که برای انجام بوتاکس در ابتدا بایستی اطلاعات کافی را در مورد عوارض، محل انجام بوتاکس، پزشک متخصص، مکان مجهز و ... به دست آورد. در انتها با پزشک خود مشورت نماید و تصمیم درستی در این مورد بگیرد.

عوارض عمومی تزریق بوتاکس :

- التهاب و تورم
- درد
- سردرد و ایجاد حالت تهوع
- عفونت
- خشک شدن دهان یا چشم

عوارض تزریق بوتاکس در بلند مدت :


در متن بالا اشاره کردیم که برخی از افراد برای تزریق بوتاکس به مکان های غیر معتبر مراجعه می کنند. بسیاری از افراد شاهد بروز عوارض مختلفی از تزریق بوتاکس در طولانی مدت هستند. باید توجه داشت که یکی از علل این امر، تزریق در کلینیک های غیر معتبر است. افرادی که دراین مراکز اقدام به تزریق می کنند، اطلاعات کافی را در زمینه بوتاکس ندارند. آنها معاینات کاملی در مورد بیماران عصبی، زنان باردار و شیرده انجام نمی دهند و عمل تزریق را برای آنها انجام می دهند. این کار ممکن است عوارض مختلفی ( عدم زیبایی چهره، بد شکلی و عوارض شدید پوستی ) را در طولانی مدت و کوتاه مدت برای این افراد به همراه داشته باشد.


متخصصین پوست در کلینیک های زیبایی معتبر، تمام جوانب کار را در نظر می گیرند و تزریق بوتاکس را با بهترین کیفیت انجام می دهند. آنها از مواد اصل و مرغوب در این امر بهره می برند. استفاده از مواد تقلبی و بی کیفیت باعث می شود عوارض مختلفی مانند افتادگی پلک، تنگی نفس، بیماری های مختلف چشم و گردن، حساسیت و شوک در افراد ایجاد شود.

عوارض تزریق بوتاکس در ناحیه بین ابروها :


- افتادگی پلک :

معمولا در افرادی دیده می شود که بوتاکس خود را در مراکز غیر معتبر انجام داده اند. افتادگی پلک به دلیل تزریق در محل نامناسب اتفاق می افتد.


- متورم شدن بافت لنفاوی ابرو و پلک کناری : این حالت به ندرت اتفاق می افتد و بیشتر در افرادی دیده می شود که وقتی صبح از خواب بیدار می شوند، دچار پف چشم هستند.


- افزایش خطوط اطراف بینی :

وقتی که تزریق بوتاکس در ناحیه بین ابروها صورت می گیرد، عضلات این منطقه فلج می شوند. در نتیجه در زمان خندیدن و اخم کردن، ماهیچه های اطراف بینی تحت فشار بیشتری قرار می گیرند. این امر موجب می شود تا خطوط بیشتری در اطراف بینی دیده شوند.

عوارض بوتاکس در تزریقات پلک :


اگر در تزریق دارو اشتباهی صورت بگیرد، عوارضی مانند افتادگی پلک پایین و بالا، شل شدن پلک پایین را ایجاد می کند. البته در موارد نادر ممکن است عوارضی مانند دوبینی، افتادگی لب، عمیق شدن خطوط گونه و ... به وجود آید.

عوارض تزریق بوتاکس در ناحیه پیشانی و ابروها :


اگر تزریق بوتاکس در منطقه درستی صورت نگیرد و محل تزریق خیلی پایین باشد، افتادگی ابروها و پلک اتفاق می افتد. این حالت به بینایی فرد آسیبی وارد نمی کند و در اثر گذشت مدت زمان کمی برطرف می گردد. اگر فردی که تزریق را انجام می دهد، مهارت و آگاهی لازم را نداشته باشد، تزریق را در محل مناسب انجام نمی دهد که این امر باعث افتادگی پلک و ابرو می شود.

تزریق بیش از اندازه مواد بوتاکس باعث می شود تا حالت چهره فرد تغییر کند. به این عارضه چهره بی احساس گفته می شود. برای پیشگیری از این عارضه بایستی مقدار کمی از دارو توسط پزشک به پیشانی تزریق شود. بعد از گذشت یک ماه نتایج تزریق بررسی گردد و در صورت نیاز تزریق مجدد صورت گیرد.


عوارض تزریق بوتاکس در اطراف دهان :


بهتر است برای جوان سازی پوست در ناحیه اطراف دهان از روش تزریق بوتاکس استفاده نشود. انجام بوتاکس در این ناحیه ممکن است عوارض مختلفی مانند عدم تقارن، سختی در لبخند زدن، فلج شدن عضلات لب و ناتوانی در صحبت کردن و بلع را ایجاد کند. در برخی موارد افراد نمی توانند مانع از بیرون ریختن آب دهان خود شوند.

عوارض تزریق بوتاکس در گردن :


اگر تزریق در مکان مناسب خود صورت نگیرد و در مناطق عمقی تر انجام شود، حرکت دادن گردن به طرفین با سختی انجام می گیرد. از دیگر عوارض تزریق بوتاکس به گردن، مشکلات بلع و کم شدن ترشح بزاق را می توان نام برد.