Skip to main content
| author

علت حرکت نکردن ماشین اتوماتیک

04 آبان, 1401

حرکت نکردن ماشین دنده اتومات از اتفاقات ناگهانی است که وقتی دچار آن شوید بسیار دردسر ساز خواهد بود. فرض کنید برای رفتن آماده شده اید، سوار ماشین می شوید خودرو را روشن می کنید اما ماشین حرکت نمی کند. ایراد از کجاست؟

برای حرکت چرخ ها باید نیروی تولید شده موتور توسط گیربکس به چرخ ها برسد. موتور نیروی مورد نیاز را تولید می کند اما هنگامی که گاز را فشار می دهید ماشین حرکت نمی کند. اگر نمی دانید در مرحله بعد باید چیکار کنید و برای بودجه بندی تعمیر گیربکس یا جعبه دنده استرس دارید، این مقاله را بخوانید. 

وقتی ماشین اتومات شما حرکت نمی کند چه باید کرد؟

اگر خودروی شما حرکت نمی کند ممکن است مشکل جدی در گیربکس داشته باشد و یا دلیل آن یک مشکل ساده باشد. هنگامی که خودروی دنده اتومات حرکت نمی کند باید موارد زیر را انجام دهید. 

  • ابتدا مطمئن شوید که خودروی شما روشن می باشد. زیرا برخی از خودرو =ها آنقدر بی صدا هستند که ممکن است متوجه نشوید و فکر کنید هنوز آن را روشن نکرده اید. 
  • اطمینان حاصل کنید که ترمز دستی را کشیده و خاموش کرده اید. 
  • سعی نمایید خودروی خود را با دنده دیگری حرکت دهید. 
  • روغن گیربکس خودرو را بررسی نمایید. 

وقتی ماشین اتومات شما حرکت نمی کند چه باید کرد؟

علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات

در خودروهای دنده اتومات و دستی برای حرکت چرخ ها باید نیروی تولید شده توسط موتور از طریق گیربکس یا جعبه دنده به چرخ ها برسد. موتور نیروی لازم را تولید می ‌کند اما وقتی که گاز را فشار می‌ دهید، ماشین نمی تواند حرکت کند. در این موقعیت باید موارد مختلفی را بررسی نمایید. زیرا این اتفاق می تواند در اثر موارد به علت های متعددی رخ دهد. علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات عبارتند از:

1-    نشت روغن گیربکس
شایع ترین علت حرکت نکردن خودرو دنده اتومات، کم بودن حجم روغن گیربکس می باشد. ظرفیت حجم روغن گیربکس خودروها متفاوت است. اگر نصف یا تمام این روغن نشت کند سیستم نمی تواند فشار هیدرولیکی را که گیربکس برای عملکرد نیاز دارد، ایجاد نماید. وجود گودال روغن در زیر خودرو، صدای چرخ دنده و ساییدگی، بوی سوخته، تاخیر در شتاب، صدای تکان دهنده گیربکس، احساس ارتعاش عجیب هنگام رانندگی، صدای ضربه ای خودرو در حالت خلاص و نشان دادن دماسنج بیش از حد داغ شده از نشانه های نشت روغن گیربکس هستند. همچنین آزمایش روغن با چسب که نشان می دهد سطح روغن جعبه دنده پایین است. چراغ هشدار داشبورد که نشان دهنده مشکل می باشد. خودروهای مدرن دارای چراغ انتقال هستند که در صورت بروز مشکل نمایان می شود. 

2-    عدم تعویض فیلتر روغن موتور
فیلتر روغن موتور وسیله‌ ای است که با تصفیه روغن موتور از ورود آلودگی های آن به بخش‌ های دیگر خودرو جلوگیری می ‌کند. وقتی که روغن موتور را تعویض می‌ کنید، بهتر است که این فیلتر را نیز تعویض ‌کنید تا بتوانید از مشکل گاز خوردن و حرکت نکردن ماشین به طور کامل جلوگیری نمایید. شاید فیلتر روغن در ظاهر نیازی به تعویض نداشته باشد اما امکان دارد که جلوی ورود روغن موتور را بگیرد.

علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات

3-    استفاده از روغن موتور نامناسب
یکی از علت ‌های حرکت نکردن خودرو دنده اتومات، استفاده از روغن موتور نامناسب است. روغن موتور هر خودرو ویژگی‌ هایی دارد که می ‌تواند روان‌ کاری آن خودرو را متناسب با نیازش برطرف کند. بهتر است هر چند وقت یک بار روغن موتور تعویض شود اما استاندارد تعویض روغن موتور با توجه به مسافت، نوع روغن و خودرو متغیر می باشد. به همین دلیل برای سلامت و طول عمر ماشین و قطعات آن سعی کنید تا همیشه از روغن موتورهای باکیفیت و معتبر استفاده نمایید و دور روغن موتورهای تقلبی و بی ‌کیفیت را خط بکشید.

4-    فیلتر یا صافی مسدود شده
هنگامی که ماشین اتومات شما بعد از توقف در هیچ دنده ای حرکت نمی کند، ممکن است فیلتر یا صافی آن مسدود شده باشد. این مشکل اغلب با صدای ناله همراه می باشد. گاهی اوقات ممکن است موتور به شما اجازه دهد تا مسافت بسیار کوتاهی را حرکت دهید و دیگر ماشین حرکت نکند. این به طور معمول نشان می دهد که گیربکس خودروی شما فرسوده شده است.

علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات

5-    مبدل گشتاور خراب
مبدل گشتاور به عنوان کوپلینگ هیدرولیک شناخته می شود که نوعی کوپلینگ سیال است. این قطعه قدرت مکانیکی - چرخشی را برای بار متحرک از موتور ایجاد می کند. در اصل جایگزین کلاچ مکانیکی می باشد. اگر ماشین شما حرکت نمی کند و تمام دنده های ممکن را امتحان کرده اید، ممکن است مبدل گشتاور آن خراب شده باشد. بسیاری از خرابی های مبدل گشتاور در اثر اصطکاک زیاد ایجاد می شود. یعنی بلبرینگ های سوزنی مبدل گشتاور آسیب دیده اند. خرابی شیر برقی کلاچ یا آب بندی معیوب نیز می تواند در خرابی مبدل گشتاور نقش داشته باشند. مبدل گشتاور خراب می تواند به گیربکس خودرو شما آسیب برساند. علائمی که نشان دهنده خرابی مبدل گشتاور هستند عبارتند از: 

  • روشن نشدن خودرو با هیچ دنده ای
  • خارج شدن گیربکس از دنده 
  • به گوش رسیدن صداهای تکان دهنده، زمزمه و لرزش
  • گرم شدن بیش از حد گیربکس یا جعبه دنده
  • روغن گیربکس کثیف

6-    صفحه کلاچ فرسوده
گیربکس اتوماتیک و دستی هر دو دارای سیستم کلاچ هستند. اگر خودروی شما حرکت نمی کند صرف نظر از اینکه چه دنده ای را امتحان می کنید یا گیربکس واکنش نشان نمی دهد، ممکن است کلاچ سوزانده باشید. کلاچ از صفحات اصطکاک و فولادی تشکیل شده است. با گذشت زمان، این صفحات فرسوده می شوند. این بدان معناست که نمی توان فشار مناسب را روی چرخ دنده های سیاره ای وارد کند.
اگر سطح روغن گیربکس شما مناسب است اما گیربکس اتوماتیک شما در حال درجا می باشد، ممکن است لازم باشد کیت کلاچ خودرو را تعویض نمایید.

7-    اختلال در سنسور گاز خودرو
وقتی در خودروهای گازسوز سنسور گاز دچار مشکل می شود، یکی از ایراداتی که در ماشین به وجود می آورد حرکت نکردن ماشین و کم شدن شتاب و گاز خودرو می باشد. به همین دلیل اگر خودروی شما دوگانه سوز است برای رفع این مشکل، خودرو خود را به تعمیرکار معتبر بسپارید.

8-    بررسی سریع تعویض دنده
اگر تعویض دنده به طور تصادفی به حالت خلاص زده شود، گاهی اوقات خودرو شما حرکت نمی کند. خوشبختانه می توانید خود آن را بررسی کنید و نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه تعمیرات ندارید.

علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات

9-    آسیب دیدگی فیلتر هوا
فیلتر هوا از بخش ‌های موثر و مهم در خودرو به شمار می رود که می ‌تواند در مشکل حرکت نکردن ماشین دنده ‌ای و اتومات موثر باشد. با توجه به اینکه جریان هوای ورودی به موتور اهمیت زیادی دارد، لازم است تا تعویض کردن مرتب فیلتر هوا را در برنامه مراقبت از خودروی خود قرار دهید. تا از این مشکل تا حد زیادی جلوگیری کنید.

10-    کثیفی انژکتور یا دلکو
اگر خودرو شما حرکت نمی کند و شما روش ‌های بالا را انجام داده اید و هیچ بهبودی در عملکرد و شتاب ماشین شما رخ نداده، بهتر است انژکتور یا دلکو خودرو را نیز بررسی کنید. رسوب گرفتن و کثیفی انژکتور یا دلکو یکی از علت های حرکت نکردن ماشین‌ به شمار می رود که کمتر کسی به آن اهمیت می ‌دهد. اما تمیز کردن انژکتور یا دلکو از عهده راننده خارج است و باید با دستگاه مخصوص انجام شود.

چگونه از مشکلات گیربکس جلوگیری کنیم؟

قطعات گیربکس مانند هر قطعه متحرک در خودرو با گذشت زمان می توانند فرسوده شوند. از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است، می توانید با نگهداری صحیح گیربکس خود از گرفتار شدن در شرایطی که ماشین با هیچ دنده ای حرکت نکند، جلوگیری کنید. با بررسی مرتب سطوح روغن گیربکس در فواصل زمانی که سازنده توصیه می کند، اطمینان حاصل کنید که همیشه روغن گیربکس دارید. همچنین باید مطمئن شوید که هنگام تعویض روغن از روغن گیربکس مناسب برای خودروی خود استفاده می کنید.

چگونه از مشکلات گیربکس جلوگیری کنیم؟

سخن پایانی

در هر صورت حرکت نکردن خودرو باید توسط یک مکانیک ماهر و با تجربه بررسی شود و بعد از علت ‌یابی، مشکل به طور کامل رفع گردد.