Skip to main content
| halvaei

طلاق غیابی از طرف زن چگونه است؟

20 مرداد, 1401

طلاق غیابی از طرف زن چگونه است؟ ، بر اساس قانون مدنی، مرد هر زمان که بخواهد با رعایت شرایط مقرر در قانون مدنی می تواند زن خود را طلاق دهد . در مقابل، زن صرفا در شرایطی قادر به تقاضای طلاق می باشد که دلایل موجهی برای این امر داشته باشد. در چنین شرایطی، دیگر به موافقت مرد برای طلاق

نیازی نیست. اگر هم مرد در دادگاه حضور نداشته باشد، دادگاه می تواند حکم طلاق غیابی زن را صادر کند. در قانون مدنی، دلایل موجهی که زن می تواند با استناد به آنها تقاضای طلاق کند، مشخص شده است. در این مقاله قصد داریم طلاق غیابی از سوی زن و شرایط آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.


طلاق غیابی چیست؟


طلاق غیابی یکی از انواع طلاق می باشد. در طلاق غیابی، یکی از زوجین در غیاب دیگری تقاضای طلاق می کند و دادگاه بدون حضور او پس از احراز دلایل زوج یا زوجه برای طلاق آنها حکم به عدم امکان سازش و طلاق می دهد. این رای بصورت غیابی صادر می شود و زوج (زوجه) با در دست داشتن این حکم می تواند به دفترخانه برای اجرای صیغه طلاق روند. مدارک لازم برای طلاق توافقی سند رسمی ازدواج، اصل شناسنامه و کارت ملی می باشد. مدت زمان این نوع طلاق به فاکتورها و عوامل متعددی بستگی دارد. مهم ترین آنها دسترسی به زوج و ارسال ابلاغیه است. به طور کلی نمی توان برای طلاق از نوع غیابی مدت زمان خاصی را تعیین نمود. زیرا مدت زمان آن با توجه به شرایط هریک از زوجین متفاوت و پروسه زمان بری می باشد.
مرد درصورت عدم تمکین می تواند همسرش و ناشزه شناخته شدنش درخواست طلاق دهد. درصورتی که زن، منزل شوهر را بدون رضایت او ترک کرده باشد، با حسن معاشرت با او برخورد نکند و تکالیف زناشویی اش را نسبت به مرد انجام ندهد، ناشزه محسوب می شود و در این حالت نفقه به زن تعلق نمی گیرد. دادگاه پس از دادن حکم الزام به تمکین و عدم تمکین مجدد زن حکم نشوز او را صادر می کند. در این صورت با این گواهی مرد اجازه ی ازدواج مجدد و طلاق غیابی از زن را دارد.
نکته مورد توجه این است که نشوز زن باعث نمی شود مهریه به او تعلق نگیرد. بلکه مرد قبل از اجرای صیغه ی طلاق باید تمامی حقوق مدنی زن را پرداخت کند.


مدت عده در طلاق غیابی


بعد از منحل شدن ازدواج به هر شکل و دلیلی، زن تا مدتی نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند. این مدت عده نام دارد. یعنی زمانی که زن باید صبر کند و با مرد دیگری ازدواج نکند. در قانون مدنی، مدت عده طلاق 3 طهر (در لغت به معنی پاک شدن و در اصطلاح حقوقی به معنای پاکی زن از عادت ماهانه و مدتی است که بین 2 عادت ماهانه قرار می گیرد) می باشد. مدت تقریبی عده در طلاق 3 ماه است که در حکم دادگاه قید می شود. در صورتی که زن باردار باشد، باید تا زمان زایمان عده نگه دارد. حتی اگر زایمان زودتر از 3 طهر اتفاق بیفتد. زن در 2 مورد عدا ندارد. یکی زمانی که یائسه شده باشد و دیگری اینکه بین زن و مرد، رابطه زناشویی شکل نگرفته باشد. نکته ای که وجود دارد این می باشد که اگر مرد پس از سپری شدن زمان عده برگردد، دیگر حقی نسبت به زنش ندارد. اما در مدت زمان عده در صورت تمایل می تواند برگردد و به زندگی خود ادامه دهد.


طلاق از طرف زن در چه صورتی غیابی است؟


در صورتی که زن خواهان طلاق باشد، شوهر خوانده محسوب می شود. حال در صورتی که شوهر در سامانه ی ثنا ثبت نام نکرده باشد و اخطاریه حضور در جلسه دادرسی به صورت واقعی به او ابلاغ نشود، همچنین شوهر در جلسه ی دادرسی حاضر نشود و لایحه ای هم ارسال نکند، حکمی که در خصوص طلاق صادر می شود، غیابی خواهد بود. با توجه به اینکه حکم طلاق به صورت غیابی صادر شده است، اجرای این حکم منوط به معرفی ضامن معتبر یا اخذ تامین متناسب از زن خواهد بود. مگر در صورتی که حکم به صورت واقعی به شوهر ابلاغ شده باشد و او در مهلت مقرر واخواهی نکرده باشد. اگر شوهر غایب، مفقود الاثر باشد و پس از وقوع طلاق در دوران عده بازگردد، نسبت به طلاق حق برگشت دارد. اما پس از سپری شدن دوران عده چنین حقی برای او وجود ندارد.


طلاق غیابی از طرف زن چگونه است؟


شاید انجام طلاق غیابی از طرف زن، یکی از دشوارترین پرونده‌ها در حوزه دعاوی خانواده باشد. اما راه‌ های مختلفی برای انجام طلاق غیابی از طرف زن وجود دارد که عبارتند از:
• ابتدا زن و یا وکیل باید دادخواست طلاق را ثبت کنند. در این شرایط، دادگاه براساس آدرس زوج یا منزل مشترک تعیین می شود.
• زوجه و یا وکیل او بر مبنای مدت غیبت زوج طرح پرونده باید استراتژی خود را برای پیگیری پرونده طلاق براساس یکی از روش ‌های زیر بنا کنند.

طلاق غیابی از طرف زن چگونه است؟


1- چنانچه مرد بیش از 6 ماه غیبت داشته باشد و در این مدت نفقه ای به زن پرداخت نکرده باشد، بهترین دلیل برای طلاق غیابی، مطالبه نفقه معوقه می باشد.
2- همچنین، اگر مرد شروط داخل عقدنامه را امضا کرده باشد، زن می ‌تواند به دلیل 6 ماه ترک منزل او نیز درخواست طلاق دهد. البته اثبات نبود مرد به مدت 6 ماه کمی سخت است.
3- یکی دیگر از دلایل طلاق غیابی، مفقود الاثر بودن به مدت بیش از 4 سال می باشد. اثبات این مورد سخت ‌ترین کار است و معمولا افراد از این روش استفاده نمی‌ کنند.
4- چنانچه دلیل دیگری برای عسر و حرج زوجه به خصوص موارد مندرج در ماده 1130 قانون مدنی وجود داشته باشد، با توجه به عدم حضور مرد در دادگاه، شانس پیروزی زوجه در پرونده بسیار بالا می باشد.


طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول می کشد؟


به طور کلی زمانی که زن خواهان طلاق باشد و از شوهر وکالت در طلاق مطلق نداشته باشد، گرفتن حکم طلاق امری سخت خواهد بود. زیرا وقوع طلاق منوط به اقناع قاضی و اثبات مواردی نظیر عسر و حرج یا تحقق شروط ضمن عقد می باشد. حال در صورتی که شوهر در سامانه ثنا ثبت نام نکرده باشد و از طرفی مجهول المکان باشد، ابلاغ اوراق قضایی به او از طریق نشر آگهی به عمل می آید که خود زمان بر است. بنابراین طلاق غیابی از سوی زن فرآیندی طولانی و پیچیده می باشد. به همین دلیل به شما توصیه می شود که انجام این امر را به یک وکیل با تجربه بسپارید. در پرونده های غیابی، پس از صدور رای لازم است تا قطعیت آن صبر شود. یعنی پس از صدور رای طلاق، 22 روز بابت تجدیدنظر خواهی و 22 روز بابت فرجام خواهی لازم است صبر کنید. همچنین رای ممکن است نشر آگهی شود که تمام این موارد زمان رسیدگی به پرونده را افزایش می دهد. به صورت میانگین پرونده طلاق غیابی از طرف زن، حدود 5 ماه زمان می برد. این امر بسته به دلایل پرونده و کار شعبه متغیر می باشد.


آیا می توان بعد از طلاق غیابی دادخواست مهریه داد؟


در صورتی که زن مالی از مرد سراغ داشته باشد، می تواند بابت مهریه آن را توقیف و نهایتا از محل فروش مال معادل مهریه خود را برداشت نماید. یا صدور حکم در قبال بذل مهریه باشد. در هر صورت هر زمان که زوج نسبت به رای صادر شده اعتراض کند با توجه به اینکه اعتراض آن مورد تایید مراجع قضایی قرار گیرد، ممکن است رای طلاق شکسته شود. ولی مهریه، حق و حقوق مالی زن کماکان بر گردن مرد باقی می ماند.


هزینه طلاق غیابی


هزینه طلاق غیابی شامل هزینه دادرسی، پرداختی به دفاتر خدمات قضایی، حق الوکاله وکیل در صورت داشتن آن و هزینه مشاوره و داوری می باشد.


سخن پایانی


گفته شد که طلاق انوا مختلف تولفقی و غیابی را دارد. طلاق از طرف زن و مرد با یکدیگر متفاوت می باشد. در اینجا با طلاق غیابی از طرف زن آشنا شدیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر صلاحیت طلاق را دارید، حتما برای خود وکیل بگیرید. زیرا وکیل باتجربه می باشد.