Skip to main content
| author

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

21 مرداد, 1401

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟ ، طلاق توافقی به عنوان سریع ترین روش جدایی بین زوجین شناخته شده که حداقل زمان آن 45 روز می باشد. نکاتی وجود دارد که با توجه به آن می توان کاری کرد که این مدت طولانی تر نشود. بعنوان مثال، آخر ماه اقدام به درخواست طلاق توافقی نکنیم . در واقع در طلاق توافقی

زن و شوهر باید در مورد کلیه مسائل مربوط به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، زمان و نحوه ملاقات، جهیزیه، اجرت ‌المثل و … توافق کنند تا زودتر به هدف خود برسند. دادگاه هر توافقی در این موارد را در حکمی که صادر می ‌کند درنظر می ‌گیرد و آن را در گواهی عدم امکان سازش که یکی از مهم ‌ترین مدارک برای طلاق توافقی است، ذکر می ‌کند. با ما همراه باشید تا با مدت زمان طلاق توافقی بیشتر آشنا شوید.


طلاق توافقی چیست؟


یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی می باشد که در متون قانونی تعریف نشده است. در طلاق توافقی، زن و مرد توافق می ‌كنند از یكدیگر جدا شوند و این توافق در حكم دادگاه ثبت می ‌شود. سپس ضمانت اجرای قانونی پیدا می‌ كند. در واقع طلاقی است که همه چیز در مورد آن بر حسب توافق بوده و زن و شوهر برای اینکه از یکدیگر جدا شوند، یکسری توافقاتی را انجام می دهند که این نوع طلاق، طلاق باین می باشد.

طلاق توافقی چیست؟


طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟


شعبه ای که زوجین برای طلاق توافقی به آن مراجعه می ‌کنند براساس نظر قاضی آن شعبه، مدت زمان اجرای طلاق توافقی ممکن است متغییر باشد. بعضی از این قضات بر این باور هستند که اگر زمان طلاق توافقی طولانی شود، امکان دارد زوجین از تصمیم خود بازگردند و تصمیم به ادامه زندگی گیرند.
بعد از ثبت نام در سامانه ثنا، زوجین برای مشاوره به مراکز مشاوره معرفی می ‌شوند. جلسات مشاوره معمولا 1 تا 5 جلسه است. البته تعداد جلسات مشاوره به شرایط زوجین و مرکز مشاوره بستگی دارد، که این مدت زمان ممکن است تا 45 روز طول بکشد. بعد از جلسات مشاوره اگر زوجین همچنان تصمیم به جدایی داشتند، گواهی عدم انصراف برای آنها از سوی مرکز مشاوره صادر می ‌شود.
با تحویل این گواهی به دفتر الکترونیک قضایی، دادخواست طلاق توافقی ثبت و به دادگاه ارجاع می ‌گردد. دادگاه بعد از بررسی دادخواست، رای طلاق توافقی را صادر و زوجین مدت 3 ماه فرصت دارند تا به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه و نسبت به جاری شدن صیغه طلاق اقدام نمایند. بعد از 3 ماه این گواهی فاقد اعتبار بوده و باید تمام مراحل مجددا طی شود. بنابراین اگر طلاق توافقی بدون وکیل و به وسیله خود زوجین ثبت و اقدام شود، معمولا حدود 3 الی 4 ماه زمان خواهد برد.


ولی اگر با داشتن وکیل این اقدامات انجام شود، طلاق توافقی در مدت 1 ماه به نتیجه می ‌رسد.


به ‌طور کلی به 2 حالت می ‌توان مدت زمان طلاق توافقی را به چالش کشید:

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟


1- حضور وکیل


در صورتی که زوجین تصمیم جدی و مصممی برای جدایی و طلاق گرفته اند، با مراجعه به دفتر وکیل می توانند در مدت 10 الی 20 روز کاری، بدون هدر دادن زمان و روزهای زندگی شان، حکم طلاق خود را از دادگاه دریافت کنند.


2- بدون حضور وکیل


بدون گرفتن وکیل برای طلاق توافقی، خود زوجین بایستی توافقنامه مالی و غیرمالی نوشته و کل روند و مراحل ثبت دادخواست را شخصا طی کنند. همچنین زوجین موظف به شرکت در جلسات مشاوره اجباری، جلسات دادگاه و در نهایت حضور در محضر برای ثبت طلاق هستند. معمولا این پروسه 3 ماه طول می کشد.


دلایل طولانی شدن طلاق توافقی


رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق برای زوجین متقاضی هر نوع طلاقی (چه توافقی چه غیر توافقی) اجباری شده است. البته این کار خالی از لطف و بیهوده نبوده و اثرات خود را در طول زمان نشان می دهد. اما باعث شده که طلاق توافقی حداقل 45 روز طول بکشد. این مدت در تمامی شهر ها و استان ها یکسان نیست.


طلاق توافقی با حضور وکیل چقدر طول می کشد؟


طلاق یکی از سخت ‌ترین مراحل زندگی زناشویی می باشد. علاوه بر مسائل و مشکلات مالی، مشکلات روحی و روانی زیادی نیز به همراه دارد. اگر زن و شوهر در دوران زندگی مشترک کلی خاطره تلخ از یکدیگر داشته باشند، بخصوص زوجه ‌ای که گرفتار بداخلاقی و خشونت همسرش بوده، مسلما با دیدن یکدیگر در مراحل طلاق توافقی و تجدید خاطرات تلخ، آسیب روحی بیشتری خواهد دید. در این شرایط و برای حفظ آرامش خود بهترین کار اعطای وکالت به وکیل دادگستری است. با وجود وکیل دیگر نیازی به مراجعه حضوری و حاضر شدن زوجین در جلسات رسیدگی به پرونده نبوده و تمام پروسه قانونی توسط وکیل هر یک از آنها به انجام می ‌رسد. مزیت اصلی وجود وکیل صرفه جویی در زمان می باشد. یک وکیل طلاق توافقی با تجربه و کاربلد می‌ تواند در بازه زمانی کمتر از 1 ماه حکم عدم امکان سازش شما را از دادگاه دریافت نماید.


اما چرا 1 ماه؟


اگر زوجین در جدایی و قطع زندگی زناشویی مصمم باشند، وکیل خانواده بنا به صلاح زوجین در طرح دادخواست طلاق حساسیت به خرج می دهد. به گونه ‌ای این دادخواست را مطرح می ‌کند که دیگر نیازی به حضور زوجین در جلسات مشاوره نباشد. این امر خود باعث کاهش مدت زمان طلاق توافقی می‌ شود.


شرایط طلاق توافقی با حضور وکیل


• حضور زوجین در دفتر وکیل
• تکمیل توافقنامه طلاق توافقی به امضای زوجین
• اعطای وکالت به وکیل
• انجام تمام مراحل طلاق توافقی توسط وکیل
• به ازای هر موکل یک وکیل گرفته می ‌شود و امکان گرفتن یک وکیل برای هر دو طرف نمی ‌باشد.
در صورت داشتن حق طلاق از طرف زوج و حضور نداشتن زوج در جلسه مشاوره و قرارداد با وکیل، حتما زوجه باید وکالت طلاق از زوج را داشته باشد. در غیر اینصورت حضور زوج نیز اجباری می باشد.


نکات مهم در مدت زمان طلاق توافقی


• در ابتدا باید یکی از زوجین و یا هر دوی آنها در سامانه مداخله در طلاق مرکز بهزیستی ثبت نام نمایند. پس از وارد کردن مشخصات خود و همسرشان برای مشاوره در یکی از مراکز بهزیستی وقت بگیرند.
• پس از تعیین جلسات مشاوره که این جلسات معمولا در حدود 45 روز طول خواهد کشید. پس از شرکت در حدود 5 جلسه مشاوره، گزارشی از سوی مراکز مشاوره به دادگاه مبنی بر عدم توافق زوجین ارائه می شود. این گزارش به گواهی عدم انصراف از طلاق معروف می باشد.
تعداد جلسات معمولا 5 جلسه است. تعداد این جلسات و همچنین فاصله مابین آنها کاملا به شرایط زوجین و تشخیص کارشناسان و مشاوران بستگی دارد.
• لازم به ذکر است حضور زوجین و شرکت در تمامی جلسات مشاوره الزامی است. بدون ارائه حضور در جلسات مشاوره، صدور گواهی عدم انصراف از طلاق و پس از آن ثبت دادخواست طلاق و در نهایت اخذ رای دادگاه امکان پذیر نخواهد بود.


سخن آخر


مدت زمان طلاق توافقی در شهر ها و استان های مختلف، متفاوت می باشد. اما معمولا 45 روز است که با وکیل مدت زمان آن کمتر هم خواهد بود. بعد از وصول نظر کارشناسی مرکز مشاوره خانواده به دادگاه، در صورت عدم نیاز به نظر پزشک قانونی یا آزمایشگاه بارداری ظرف 1 هفته دادگاه مبادرت به صور گواهی عدم سازش می کند.