Skip to main content
| Super User

طلاق توافقی چجوریه | مراحل طلاق توافقی | شرایط طلاق توافقی

20 مرداد, 1401

طلاق توافقی چجوریه ، در طلاق توفقی زن و شوهر پس از توافق در مسائل مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزند اقدام به طلاق توافقی خواهند کرد. زن و شوهر باید به دادگاه خانواده مراجعه نموده و دادخواستی مبنی بر عدم امکان سازش یا طلاق توافقی تنظیم کرده و به دادگاه تسلیم نمایند.


اقدامات طلاق توافقی


برای این منظور زن و شوهر باید با ارائه مدارک هویتی خود یعنی شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه و عکس به دادگاه رفته و فرم درخواست را تکمیل کنند. در این حالت دادگاه خانواده هر یک از زوجین را مکلف می کند تا داوری از میان بستگان خود به دادگاه معرفی نمایند. هدف از این اقدام مذاکره با زوجین و مصالحه بین آن هاست. داوران در صورت به نتیجه نرسیدن، گزارش خود را به دادگاه اظهار می نمایند و در نهایت دادگاه طبق توافق زوجین، اقدام به صدور طلاق توافقی کرده و با ارائه گواهی به دفترخانه طلاق، زن و شوهر طبق قانون از یکدیگر جدا می شوند. زوجین می توانند زمانی که حکم قاضی صادر شد حق تجدید نظرخواهی خود را ساقط اعلام نمایند و حکم دادگاه در این حالت قطعی شده و اعتبار سه ماهه آن از بین می رود. چرا که پس از حکم دادگاه، زوجین سه ماه مهلت دارند که نسبت به آن اقدام کنند که در صورت اقدام نکردن، رای دادگاه دیگر اعتباری نخواهد داشت.

در طلاق توافقی کلیه شرایط مالی و غیر مالی در ارتباط با عقد با در نظر گرفتن توافق زوجین، لحاظ خواهد شد. برای طلاق توافقی می توان از وکالت وکیل استفاده کرد چرا که سبب سهولت و سرعت بالا در روند کاری می شود. پس از اینکه طلاق توافقی صادر شد، شوهر هیچ اجباری برای حضور در محضر ندارد چرا که این حکم طلاق بر اساس توافق طرفین انجام گرفته است. برای حل این مشکل، بهترین راهکار این است که زوجین الزام حضور در محضر را در حکم دادگاه قید کنند. از مزایای طلاق توافقی می توان به عدم تشکیل پرونده های مختلف در دادگاه، کاهش رجوعات مکرر زوجین به دادگاه، کاهش زمان صدور گواهی طلاق، مدت دار بودن حکم طلاق تا 3 ماه، کاهش تنش و درگیری زوجین، احتمال رجوع بیشتر زوجین در آینده به منظور زندگی مجدد در کنار هم می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع طلاق و قانون های آن به بهترین وکیل خانواده در بابل مراجعه نمایید.


مراحل طلاق توافقی


به عبارتی مراحل طلاق توافقی به این صورت است که در ابتدا زوجین در تمامی مراحل طلاق به توافق رسیده اند در مرحله دوم زوجین و یا وکیل آنها دادخواست طلاق را در دفتر خدمات قضایی به صورت الکترونیکی ثبت می نمایند. در این مرحله مدارکی که در بالا ذکر شد باید ارائه شود. در مرحل سوم طی پیامکی شعبه و زمان مراجعه به شما ارسال می شود زوجین باید مشاوره اجباری شوند که هزینه مشاوره بر عهده خود زوجین می باشد. در صورت عدم نتیجه، به دادگاه ارجاع می شوند و حکم طلاق توافقی صادر می شود. زوجین می توانند با وکیل خود حضور یابند و یا خودشان حضور نیابند. به منظور ثبت طلاق زوجه لازم است آزمایشگاه عدم بارداری به دفترخانه تحویل دهد. در ضمن در صورت باکره بودن دوشیزه دادگاه او را به پزشکی قانونی معرفی می کند. در نهایت زوجین به یکی از دفاتر طلاق رفته و حکم طلاق توافقی با حضور خودشان ویا وکیل ایشان انجام می شود.