Skip to main content
| author

آشنایی با اجزای موتور خودرو

20 مرداد, 1401

آشنایی با اجزای موتور خودرو ، همان طور که می دانید موتور مهم ترین بخش یک خودرو می باشد. پس از اختراع موتورهای احتراق داخلی انسان ها توانستند راه های زیادی را طی کنند. به این صورت که با استفاده از سوخت مورد نیاز این امر ممکن شد. موتور نقش مهمی در خودرو دارد. در این مقاله می خواهیم شما را با اجزای موتور آشنا کنیم.

موتور خودرو

 

همان طور که می دانید سوخت خودروها بنزین و گازوئیل می باشد. گاهی برخی از موتورهای قدیمی با زغال سنگ کار می کردند. با اختراع موتورهای احتراق داخلی پیشرفت های زیادی در زندگی بشر صورت گرفت. موتورها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. دارندگان خودرو باید قسمت های اصلی موتور را بشناسند. به این ترتیب زمانی که با مشکل در موتور مواجه شوند عکس العمل بهتری خواهند داشت.

 

اجزای موتور خودرو

 

اجزای موتور خودرو شامل بلوک سیلندر، سرسیلندر، واشر سرسلیندر، میل سوپاپ، فنر سوپاپ، میل لنگ، شمع، تسمه تایم، پیستون، فلایویل، شاتون و رینگ پیستون می باشد. در ادامه به توضیح مختصر برخی از اجزای مهم موتور می پردازیم.

اجزای موتور خودرو
بلوک سیلندر


به جایی که سیلندرها در آن قرار گرفته شدند بلوک سیلندر گویند. حرکت های رفت و برگشتی پیستون داخل سیلندرها صورت می گیرد. این حرکت انرژی خود را از احتراق ناشی از سوخت و اکسیژن به دست می آورد. جنس بلوک سیلندر از آلومینیوم یا چذن است. بلوک سیلندر محل مناسب برای میل لنگ، رینگ پیستون، شاتون، کارتل و سایر قطعات را فراهم می کند. بنابراین باید در زمان ساخت این بلوک دقت زیادی شود. علاوه بر این مورد باید به نوع آلیاژ به کار رفته توجه شود تا تحمل سرما و گرمای بیش از حد را داشته باشد.

 

سرسیلندر


جایی که شمع و سوپاپ های دود و هوا با هم واکنش احتراق را انجام می دهند سرسیلندر است. جنس این قطعه از آلومینیوم می باشد. سرسیلندر بالای بلوک سیلندر است. این قسمت محفظه ی اتاق احتراق و سوپاپ های بنزین، دود، میل سوپاپ، منیفولد هوا و گاز، تایپیت ها و جای نصب شمع موتور را تشکیل می دهد. علاوه بر این موارد بخاری روغن و آب هم درون سرسیلندر تعبیه شده تا محفظه ی احتراق موتور را خنک نگه دارد.

 

واشر سرسیلندر


این قطعه وظیفه ی آب بندی سطوح اتصال سرسیلندر را به عهده دارد. همچنین جلوی نشت مایعات را به خارج از بلوک سیلندر می گیرد. جنس واشر سرسیلندر از فولاد است. انتخاب این قطعه بسیار اهمیت داشته و باید از برندهای معتبر بازار خریداری شود. واشر سرسیلندر نقشی اساسی برای جلوگیری از ترکیب آب و روغن و آب بندی محفظه ی احتراق دارد.

 

شاتون


قطعه ی اهرمی شکل که پیستون و میل لنگ را به هم متصل می کند شاتون نام دارد. این قطعه وظیفه ی تبدیل نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ را به عهده دارد. شاتون از جنس فولاد محکم و تا حد ممکن سبک ساخته می شود. شاتون بخاطر تحمل ضربه های ناشی از احتراق باید محکم ساخته شود.

شاتون

میل سوپاپ


بادامک یا همان میل سوپاپ بخش دیگری از موتور خودرو است. این بخش وظیفه ی باز و بسته کردن سوپاپ های ورودی و خروجی را بر عهده دارد. در واقع میل سوپاپ قطعه بادامک هایی دارد که با کمک آن ها در زمان درست سوپاپ های دود و هوا باز و بسته می شوند. توجه کنید که سوپاپ های ورودی همان سوپاپ های ورود هوا و سوخت به سیلندر هستند. سوپاپ های خروجی نیز باعث خروج دود از سیلندر می شوند. کمبود یا افت فشار روغن در موتور می تواند به این قطعه آسیب وارد کند.

 

پیستون


یکی از بخش های رفت و برگشتی موتور پیستون است. این قطعه ی متحرک درون سیلندر قرار دارد. وظیفه ی پیستون انتقال نیروی گازهای در حال انبساط به میل لنگ است. این کار با کمک شاتون انجام می گیرد. درون پمپ ها و کمپرسورها وظیفه ی پیستون برعکس می شود. به این صورت نیرو را از میل لنگ به پیستون انتقال می یابد.

 

تسمه تایم


تسمه تایم از جنس لاستیک و دندانه ای ساخته می شود تا جلوی لغزش تسمه را بگیرد. کار اصلی که این قطعه انجام می دهد اطمینان از زمان بندی درست باز و بسته شدن سوپاپ هاست. این قطعه میل لنگ و میل سوپاپ را با زمان بندی درست و مناسب به همدیگر وصل می کند. بنابراین تسمه تایم هماهنگ کننده ی حرکات بالا و پایین موتور می باشد. خوب است بدانید در برخی از خودروهای جدید تولید شده به جای تسمه از زنجیر تایم استفاده می شود تا ماندگارتر باشند.

تسمه تایم

میل لنگ


از مهم ترین اجزای موتورهای خودروها میل لنگ است. کار اصلی میل لنگ تبدیل حرکت خطی پیستون ها به حرکت دورانی می باشد. یعنی میل لنگ نیرویی که با حرکت رفت و برگشت پیستون بدست می آید را برای چرخش چرخ ها به نیروی دورانی تبدیل می کند. میل لنگ یک قطعه ی مصرفی نیست و کم پیش می آید که خراب شود. اما در صورتی که روغن کافی به یاتاقان های آن نرسد دچار مشکل و خرابی خواهد شد. به این معنی که خشک کار کردن باعث یاتاقان زدن خودرو شده و میل لنگ آسیب می بیند

 

شمع


قسمت مهمی که به مخلوط هوا و سوخت جرقه وارد می کند شمع است. زمان استارت زدن شمع جرقه ای می زند که باعث احتراق سوخت و هوا داخل سیلندرها می شود. این امر به روشن شدن موتور خودرو منجر می شود. در هر خودرو تعداد شمع ها برابر با تعداد سیلندرهاست. شمع ها با گذشت زمان و استفاده از خودرو کهنه و از بین می روند و نیاز به تعویض دارند. زمانی که موتور سخت یا بد روشن می شود به احتمال زیاد شمع موتور نیاز به تعویض دارد. در صورتی که یکی از شمع ها مشکل پیدا کند ممکن است خودرو روشن شود اما به سختی حرکت خواهد کرد.

اگر شمع سراتو شما دچار خرابی شده است می‌توانید برای خرید شمع با مناسب‌ترین قیمت به فروشگاه کیا اورجینال مراجعه نمایید.

 

فلایویل


قطعه ی مهم دیگر فلایویل یا چرخ لنگر است که نقش انتقال قدرت به گیربکس را به عهده دارد. این قطعه ی بشقاب شکل با کمک پیچ و مهره به میل لنگ وصل است. کار اصلی فلایویل ذخیره و یکنواخت کردن حرکت خودرو می باشد. علاوه بر این فلایویل نشانه ای دارد که عملکرد سنسور سرعت برای ثبت دور موتور است.

فلایویل

سوپاپ دود و هوا


کانال هایی برای ورود و خروج دود و هوا در سر سیلندر در نظر گرفته شده که با سوپاپ های دود و هوا از بخش احتراق جدا می شوند. وظیفه ی این سوپاپ ها بسته و باز کردن محل ورود مخلوط هوا و سوخت و خروج دود از اتاقک احتراق است. این سوپاپ ها با زمان بندی مشخص و خاصی طراحی شده اند. این زمان بندی توسط میل سوپاپ به اسبک های هوا و دود انتقال سپس به سوپاپ ها وارد می شوند.

 

فنر سوپاپ


فنری از جنس فلز که به ثابت ماندن سوپاپ در جای خود کمک می کند. فنر سوپاپ برای تسهیل حرکت آن فشاری وارد می کند. به این معنی که فنر باعث می شود تا سوپاپ در نشیمن گاه خود محکم بماند. این کار جلوی هر گونه نشتی را در موقع تراکم و احتراق می گیرد.

 

رینگ‌های پیستون


حلقه های فلزی که بر روی پیستون قرار می گیرند را رینگ گویند. این قطعه از چدن ساخته می شود و وظیفه ی آب بندی حرکت پیستون را به عهده دارد. خوب است بدانید رینگ های پیستون از مقاوت زیادی در برابر حرارت برخوردارند.

رینگ‌های پیستون

هر یک از قطعاتی که نام برده شد، ممکن است در طول زمان و به دلایل مختلفی خراب شوند یا آسیب ببینند. در این صورت، عملکرد خودرو با مشکل مواجه می شود. رانندگان و صاحبان خودرو برای اطلاع از سلامت قسمت های مختلف ماشین و عملکرد صحیح آنها می توانند به تعمیرگاه مراجعه نمایند.

در این بخش به معرفی تعمیرگاه های تخصصی رنو، ماکسیما، مزدا و ام وی ام می پردازیم. برای دریافت کلیه خدمات تعمیر و تعویض و سرویس های دوره ای می توانید از خدمات این مجموعه ها استفاده نمایید. 

تعمیرگاه تخصصی رنو خدمات متنوعی را به صاحبان خودروهای رنو ارائه می دهد. در این تعمیرگاه کلیه امور مربوط به تعمیر موتور و گیربکس، جلوبندی، سیم کشی، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، لنت ها، تسمه تایم، تعمیر ترمز دستی، ایربگ، ایسیو، سانروف و ... انجام می شود. شما می توانید برای مدل های مختلف رنو ( تلیسمان، ال 90، ساندرو، مگان و ...) از خدمات تعمیرگاه تخصصی رنو استفاده نمایید. در این مرکز، سرویس دوره ای و چکاپ کلی خودروهای رنو با کیفیت بالایی صورت می گیرد. 


تعمیرگاه تخصصی ماکسیما کادری مجرب و آموزش دیده دارد که قادرند خدمات حرفه ای را به صاحبان این خودرو ارائه دهند. از جمله این خدمات می توان به عیب یابی و تعمیر توربو، تعمیرات جلوبندی، موتور، گیربکس، رفع صداگیری و لاستیک سابی، تنظیم زوایای چرخ، کامپیوترهای موتور، گیربکس و بدنه و ... اشاره کرد. 


 
یکی از خودروهای پر طرفدار دنیا، مزدا است. این محصول توسط شرکت خودروسازی ژاپنی چند ملیتی تولید می شود. جوجیرو ماتسودا بنیان گذار این شرکت در سال 1920 بود. از دهه 70 میلادی، خودروهای مزدا وارد ایران شدند. در حال حاضر مدل های مختلف مزدا در کشور وجود دارند. برای تعمیر و سرویس های دوره ای این خودروها می توان به تعمیرگاه تخصصی مزدا مراجعه نمود. 


اولین خودروهای ام وی ام در سال 1381 توسط شرکت مدیران خودرو مونتاژ شدند. این خودروی چینی در دو گروه mvm و chery تولید می شود. امروزه مدل های مختلفی از ام وی ام را در بازار ایران مشاهده می کنید. از جمله ی آنها می توان به x33، mvm 110، ام وی ام 520، ام وی ام 315 و... اشاره کرد. خودروهای ام وی ام هم مانند هر ماشین دیگری نیاز به سرویس و مراقبت دارند. بهترین مکان برای دریافت این خدمات، تعمیرگاه تخصصی ام وی ام است. در این مرکز، کلیه خدمات نظارتی، فنی، تعمیری و مهندسی به صاحبان این خودروها ارائه می شود. 

 


سخن پایانی


با توجه به این که خودرو امروزه جزء جدا نشدنی زندگی انسان می باشد توصیه می شود که همه ی افراد آشنایی نسبی نسبت به این وسیله داشته باشند. موتور اساسی ترین بخش خودرو است و توصیه می شود برای این که بتوانید در زمان بروز مشکل عکس العمل مناسبی نشان دهید بهتر است این آگاهی را داشته باشید.