Skip to main content
| author

صدای گیربکس در حالت خلاص

20 مهر, 1401

گیربکس خودرو یکی از اجزای اصلی آن محسوب می شود که سلامتی آن باعث افزایش طول عمر مفید خودرو می گردد.

گیربکس، قطعه ای است که وظیفه دارد تا قدرت موتور را به چرخ ها انتقال دهد. علاوه بر این، نقش مهمی در تنظیم سرعت موتور ایفا می کند. 

اجزای تشکیل دهنده گیربکس

گیربکس ماشین از تعدادی قطعه تشکیل شده است که عملکرد هر یک بر دیگری تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر، عملکرد این قطعات وابسته به یکدیگر است. بنابراین، در صورت خرابی یا آسیب دیدگی یک قطعه، عملکرد و ساختار کل سیستم دچار مشکل می شود. به همین علت لازم است صاحبان خودرو و رانندگان با علائم خرابی گیربکس آشنا شوند تا در صورت مشاهده این علائم، به سرعت برای رفع آن اقدام نمایند. 

مهم ترین اجزای گیربکس 

مهم ترین اجزای گیربکس شامل مبدل گشتاور، پمپ روغن، چرخ دنده های سیاره ای، کلاچ، شفت خروجی، باند ترمز، فیلتر روغن و ساعت گیربکس می شوند. 

صدای گیربکس

صدای گیربکس 

صدای گیربکس در حالت خلاص ممکن است به دلیل وجود یک مشکل در خودرو باشد. اگر با چنین شرایطی روبه رو شدید، باید آن را جدی بگیرید. در غیر این صورت ممکن است خسارت های زیادی به خودروی شما وارد شود. گیربکس یک قطعه حیاتی در خودرو است و نقش بسزایی در تبدیل قدرت احتراق موتور و حرکت چرخ ها دارد. در صورتی که آسیب ببیند، ماشین به خوبی کار نمی کند و طول عمر مفید آن کم می شود. اگر می خواهید تا یک خودروی سالم داشته باشید و مدت زمان طولانی تری از رانندگی با آن لذت ببرید، به علائم و صدای گیربکس دقت داشته باشید. 
ممکن است شما با صداهای مختلفی مواجه شوید که نشان از بروز مشکل در گیربکس باشند. 

در این قسمت به برخی از این صداها اشاره می کنیم:

- صدای غرغر : 
شاید شما هم تا به حال چنین صدایی را از خودروی خود شنیده باشید. معمولا صدای غرغر به این علت ایجاد می شود که مشکلی در سطح مایع انتقال وجود دارد. زمانی که حجم هوای زیادی در خطوط انتقال باشد، صدای غرغر شنیده می شود. در برخی مواقع، نشتی گیربکس می تواند باعث بروز این مشکل گردد. برای جلوگیری از چنین مشکلی، بهتر است تا همواره سطح مایع گیربکس را بررسی نمایید. فرقی نمی کند دلیل ایجاد صدا چیست. در صورت شنیدن صدای غرغر به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا وضعیت و سلامت گیربکس ارزیابی شود. تعمیرکاران ماهر به راحتی می توانند این مشکل را برطرف کنند. 

- صدای ناله : 
گاهی اوقات صدایی شبیه ناله از گیربکس شنیده می شود. این مشکل، به دلایل مختلفی بروز می کند. پیدا کردن علت آن، کار ساده ای نیست و نیاز به تجربه و مهارت زیادی دارد. بسیاری از رانندگان و صاحبان خودرو نمی توانند دلیل ایجاد صدای ناله را تشخیص دهند. ممکن است این مشکل به دلیل گرفتگی خط انتقال و یا مشکلات مبدل گشتاور رخ دهد. در این حالت باید وضعیت گیربکس خودرو توسط مکانیک بررسی شود. 

- صدای خراش : 
یکی از صداهایی که در صورت صدمه دیدن گیربکس شنیده می شود، صدای خراش است. صداهایی که از گیربکس شنیده می شوند، نگران کننده هستند. چرا که گیربکس خودرو تاثیر مهمی بر عملکرد آن دارد. بروز این مشکلات در گیربکس های اتوماتیک دارای اهمیت بیشتری است. در این خودروها، عملکرد صحیح گیربکس اتوماتیک به سلامت سیستم دنده بستگی دارد. شنیدن صدای خراش از گیربکس می تواند نشانه ی آسیب دیدن این قطعه مهم باشد. 

چرا گیربکس در حالت خلاص صدا می کند؟

اگر زمانی که کلاچ خودرو را در حالت خلاص قرار می دهید، صداهای غیر عادی مانند زمزمه، وزوز یا ناله می شنوید، لازم است تا خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید. تعمیرکاران این مرکز از طریق بررسی وضعیت گیربکس خودرو، مشکل را شناسایی و برطرف می کنند. صداهای غیر عادی که از گیربکس ماشین می شنوید، می توانند به علت خرابی یا آسیب دیدگی گیربکس باشند. 
هنگامی که کلاچ فرسوده می شود، تعویض دنده به سختی صورت می گیرد. در این حالت، صداهای غیر عادی در زمان تعویض دنده می شنوید و خودرو می لرزد. 

چرا گیربکس صدا می دهد؟
معمولا این علائم در مورد گیربکس های معمولی و اتوماتیک مشابه می باشد. در خودروهایی که گیربکس اتومات دارند، تعویض دنده به سختی امکان پذیر است. ممکن است دنده ها لیز بخورند یا نتوانید دنده را به عقب بازگردانید. مشکلات گیربکس با علائم مختلفی شناخته می شوند که یکی از آنها، استشمام بوی سوختگی در هنگام رانندگی است. 

دلایل ایجاد صدا در گیربکس

دلایل مختلفی باعث تولید صدا در گیربکس می شوند. بهترین راه برای افزایش طول عمر گیربکس (دستی و اتومات) سرویس به موقع و توجه به سلامت آن است. اگر چه همواره امکان خرابی و آسیب دیدگی گیربکس وجود دارد. صداهای غیر عادی که از گیربکس شنیده می شوند، می توانند به علت کاهش سطح مایع انتقال، کمبود مایع، نحوه نادرست وارد شدن مایع به جعبه دنده، فرسودگی دنده ها و یاتاقان ها و یا آسیب دیدگی دندانه های دنده ها باشند. 

دلیل صدا دادن گیربکس

سخن پایانی 

گیربکس خودرو یکی از مهم ترین قطعات آن است که در صورت خرابی می تواند عمر مفید ماشین را کاهش دهد. صداهای غیر عادی گیربکس، علائمی هشدار دهنده هستند که در صورت عدم توجه به آنها ممکن است هزینه های زیادی به صاحبان خودرو وارد شود. بنابراین، در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.