Skip to main content
| author

زغال فشرده چیست ؟

07 دی, 1401

زغال فشرده را با نام های مختلفی می شناسند که از آن جمله می توان به زغال چینی، زغال قالبی و ذغال صنعتی اشاره کرد. این نوع زغال ها در مقایسه با دیگر زغال های سنتی و معمولی روند تولید متفاوتی دارند. این محصول فراورده ای از چند مواد اولیه است

که از طریق ترکیب با یکدیگر و با کمک دستگاه های خط تولید به شکل فشرده ساخته می شود. بنابراین برای تولید این محصول لازم است که از دستگاه زغال ساز و خط تولید استفاده شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با این زغال و ویژگی هایی که دارد بیشتر آشنا کنیم.


زغال فشرده چیست ؟


قبل از هر چیز در مورد زغال فشرده بهتر است با مواد سازنده این محصول آشنا شویم. برای ساخت زغال فشرده از ترکیبات اصلی خاک زغال، پوست گردو و خاک اره استفاده می شود. این سه ماده به عنوان ترکیبات اصلی و استاندارد تولید زغال فشرده شناخته می‌ شوند. ولی می ‌توان برای ساخت این نوع از سوخت ها از مواد دیگری مثل پوست پسته و یا پوست بادام نیز استفاده کرد. البته ممکن است برخی از تولیدکنندگان برای ساخت این محصول از چسب شیمیایی نیز استفاده کنند که یک روش اشتباه است. 


استفاده از چسب در زغال فشرده


ممکن است برخی از تولیدکنندگان برای فشرده سازی و چسبندگی بهتر مواد اولیه زغال فشرده از چسب های شیمیایی استفاده کنند، ولی این نوع چسب ها کیفیت زغال را کاهش می دهند و باعث آسیب وارد شدن به مصرف کننده آن می‌ شوند. زیرا مواد شیمیایی از طریق سوختن، گاز های خطرناک و آسیب زایی تولید می کنند. همچنین باید به این موضوع دقت کرد که در ساخت این زغال ها از خاک اره که از نئوپان و چوب ام دی اف به دست آمده استفاده نشود. زیرا نئوپان و ام دی اف با کمک چسب های شیمیایی ساخته می شود. بنابراین ممکن است در این زغال ها خاک اره وجود داشته باشد و استفاده از آنها مثل چسب های شیمیایی برای تولید زغال فشرده آسیب‌ زا خواهد بود.


نحوه ساخت زغال فشرده


برای تولید زغال فشرده ابتدا باید مواد اولیه جمع آوری شده وارد سوله شوند. دستگاه های خط تولید در سوله دارای عملکردهای خاصی هستند. مواد اولیه با استفاده از دستگاه خردکن به اندازه مورد نظر بریده می شوند. با کمک دستگاه خرد کن یا آسیاب می توان این کار را انجام داد. در مرحله بعدی این مواد با کمک خشک کن رطوبت زایی شده و رطوبت آن ها به میزان مجاز می رسد. با استفاده از انواع خشک کن ها می توان این کار را انجام داد. سپس مواد اولیه لازم است که از آفات و ضایعات زدوده شده و اندازه یک دست پیدا کنند. در نتیجه مواد اولیه باید به دستگاه سرند که یک نوع الک است انتقال پیدا کنند. با کمک این سرند مواد اولیه به شکل یک دست و یک اندازه در می آیند. پس از آن فشرده سازی مواد اولیه صورت می گیرد. این مرحله به عنوان مهمترین مرحله در تولید زغال فشرده شناخته می شود. دستگاهی که این کار را انجام می دهد اصلی ترین دستگاه برای تولید زغال فشرده است. با کمک دستگاه فشرده سازی یا دستگاه تولید زغال فشرده مواد اولیه به هم فشرده می شود و محصول مورد نظر با نام زغال خام یا بریکت به دست می آید.

دستگاه اکسترودر به عنوان یک دستگاه مهم برای تولید زغال چینی به کار می رود. کیفیت و عملکردی که ساخت زغال فشرده دارد بستگی به کیفیت سرعت و میزان تولید زغال فشرده خواهد داشت. پس لازم است که دستگاه خط تولید دستگاه اکسترودر با دقت انتخاب شود. بعد از تولید بریکت ها، لازم است که بریکت ها پخته شده و تبدیل به زغال فشرده شود. برای این کار بریکت ها با کمک  پالت ها یا واگن ها به داخل کوره منتقل می شوند. با کمک دو نوع کوره صنعتی و سنتی می توان این کار را انجام داد. بریکت ها با قرار گرفتن داخل کوره در مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت پخته شده و با کمک پالت خفه کن آنها را به بیرون انتقال می دهند تا زغال فشرده آماده شود. تعدادی از تولیدکنندگان در پایان تولید، زغال فشرده را با کمک دستگاه برش به قطعات کوچکتر تبدیل می کنند. در نتیجه بسته بندی و استفاده از این زغال ها برای مشتریان آسان تر خواهد بود. 


تفاوت زغال فشرده و زغال سنتی


مهمترین تفاوتی که میان زغال سنتی و زغال فشرده وجود دارد نحوه ساخت زغال های صنعتی است. زغال های معمولی از طریق بریدن و سوزاندن شاخه های درختان تولید می شوند. این روش سال هاست که توسط بشر به کار می رود. ولی امروزه برای اینکه جلوی آسیب وارد شدن به محیط زیست گرفته شود، استفاده از این روش برای تولید زغال کار معقولانه ای نیست و به محیط زیست و طبیعت آسیب های زیادی وارد خواهد کرد. در نتیجه بهتر است از زغال های فشرده که با کمک مواد بازیافتی ساخته می شوند استفاده کرد. 


مزایای زغال فشرده


ساخت زغال فشرده با کمک مواد بازیافتی صورت می گیرد. این مواد در کشور ما به وفور پیدا می شوند. بنابراین تولید این نوع زغال ها به هزینه کمی نیاز دارد و سودآور خواهد بود. برای ساخت این زغال ها برخلاف زغال های سنتی نیازی نیست که درختان قطع شوند. در نتیجه به محیط زیست نیز آسیب وارد نخواهد شد. مدت زمان سوختن این زغال ها در مقایسه با زغال های معمولی بیشتر است و ماندگاری طولانی تری دارند. از دیگر مزایای استفاده از زغال های فشرده می توان به حمل و استفاده راحت آنها اشاره کرد. چون برای استفاده از آنها نیازی به قطعه کردن و ایجاد کثیفی نخواهد بود. برای پخت و پز و قلیان کشی این زغال ها گزینه مناسبی هستند. چون حرارت بالایی دارند. زغال های فشرده هیچ گونه گاز و بوی بدی تولید نمی کنند. ولی این مورد بستگی به کیفیت زغال دارد. به طور کلی خرید این نوع زغال ها از نظر اقتصادی به صرفه است. زیرا دور ریز و هدر رفتی ندارند و ماندگاری آنها هم بالا است. در نتیجه در مقایسه با زغال سنتی استفاده از این نوع زغال ها به صرفه تر است.