Skip to main content
| author

گیربکس اتوماتیک و انواع آن

20 مرداد, 1401

انواع گیربکس اتوماتیک ، یکی از بزرگترین دستاوردهای انسان در صنعت خودرو، اختراع و ساخت گیربکس اتوماتیک می باشد. گیربکس نقش مهمی در انتقال نیرو از موتور به چرخ های خودرو دارد. دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک در ساختار اتومبیل ها به کار می رود.

در این مقاله می خواهیم شما را با انواع گیربکس اتوماتیک آشنا کنیم. با ما همراه باشید.


گیربکس اتوماتیک چیست؟


به مرور زمان گیربکس اتوماتیک جایگزین گیربکس دستی می شود. ساختمان اصلی گیربکس های اتوماتیک تفاوت زیادی با نوع دستی ندارند. تنها تفاوت بزرگ گیربکس اتوماتیک با دستی ، حذف کلاچ در گیربکس اتوماتیک می باشد. در واقع در این نوع گیربکس تغییر دنده بر عهده نیروی انسانی نیست. بلکه یک هوش مصنوعی و سنسور داخلی این کار را انجام می دهد.

img title="گیربکس اتوماتیک چیست؟" src="/images/Autom" alt="گیربکس اتوما" width="400" height="210" /><" /> <h2><br />انواع گیربکس ا"وماتیک


1- گیربکس خورشیدی یا سیاره ای AT


یکی از رایج ترین گیربکس های اتوماتیک، گیربکس خورشیدی یا سیاره ای می باشد. این نوع گیربکس دارای دنده های ثابتی است که می تواند آنها را تغییر دهد. همچنین انتقال قدرت در گیربکس های سیاره های با استفاده از چرخ دنده های خورشیدی صورت می گیرد. در ساختار آنها، یک دنده در مرکز و دو یا چند دنده هم به دور دنده مرکزی وجود دارد. درگیری همزمان دو یا چند دنده، فشار بیشتری به گیربکس سیاره ای وارد می کند. از مزیت های این نوع گیربکس می توان سهولت تعمیرات و نگهداری، لقی بسیار کم، حجم کم، صرفه جویی در مصرف انرژی برق، افزایش راحتی سوئیچ دنده و ... را نام برد.

img title="گیربکس خورشیدی یا سیاره ای AT" src="/images/at.jpg" " width="400" height="" /></p> <h3><br />2-"گیربکس CVT


سیستم انتقال قدرت متغیر، گیربکس CVT نام دارد. تکنوولوژی این نوع گیربکس در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. کارخانه های خودروسازی جنرال موتورز، آئودی، هوندا و نیسان از این تکنولوژی در خودروهای جدید استفاده کرده اند. در گیربکس CVT، نیرو با استفاده از دو پولی و یک تسمه فلزی یا پلیمری منتقل می شود. تسمه، پولی ها را به یکدیگر متصل می کند. با این کار، زمان مکث بین دنده ها حذف شده که این امر، موجب می شود تا راندمان خودرو به بیشترین مقدار خود برسد. استفاده از این نوع گیربکس مزایای زیادی دارد. این مزایا شامل کاهش مصرف سوخت تا 20%، انتقال روان تر قدرت موتور، کارایی دینامیکی بهتر، کارکرد دائمی موتور و ... می شوند.

img title="گیربکس CVT" src="/%20alt=" widt" heig" /></" />" /><b" />3-"گیربکس دو کلاچه DCT


گیربکس DCT از دو کلاچ متفاوت استفاده می کند. یکی از این گیربکس ها مربوط به دنده های زوج و دیگری مربوط به دنده های فرد می باشند. در بین علاقه مندان دنیای خودرو به گیربکس نیمه اتوماتیک، دستی بدون کلاچ و دستی خودکار هم معروف می باشد. برای اولین بار در اتومبیل های اسپرت شرکت پورشه، گیربکس دوکلاچه مورد استفاده قرار گرفته است. این گیربکس ها شباهت زیادی به گیربکس های دستی دارند. در واقع گیربکس دو کلاچه، ترکیبی از گیربکس های دستی و اتوماتیک می باشد. تکنولوژی موجود در گیربکس دو کلاچه DCT، مشکلی در ارسال جریان نیرو به چرخ های خودرو به وجود نمی آورد.

img title="گیربکس دو کلاچه DCT" src="/images" alt="گیربکس" width="400" heigh" /></p> <h3><br /"4- گیربکس نیمه اتوماتیک AMT


گیربکس AMT، یکی از سیستم های گیربکس خودکار می باشد که تعمیر و نگهداری آن آسان است. این نوع گیربکس باید توسط شرکت سازنده و در زمان تولید هر خودرو روی آن نصب شود. پس از این زمان، امکان اضافه شدن آن وجود ندارد. یکی از مهم ترین مزایای گیربکس AMT، مناسب بودن آن برای رانندگان بویژه در ترافیک می باشد. علاوه بر این، هزینه تعمیر و نگهداری این جعبه دنده نسبت به سایر آن پایین تر می باشد.

گیربکس نیمه اتوماتیک AMT


5- گیربکس اتوماتیک Tip Tronic


این نوع گیربکس، ترکیبی از گیربکس دستی و اتومات می باشد. تعویض دنده در گیربکس تیپ ترونیک به راحتی انجام می شود. این گیربکس، شکل مجزایی از گیربکس اتوماتیک می باشد که به وسیله شرکت پورشه توسعه پیدا کرده است. طراحی این گیربکس ها مشابه سایر گیربکس های اتومات است. مجموعه های خورشیدی در ساختار گیربکس تیپ ترونیک وجود دارد. علاوه بر این، یک سیستم کامپیوتری استاندارد برای درک بهتر وضعیت موتور نیز وجود دارد. از این نوع گیربکس به ندرت استفاده می شود. همچنین نسبت به انواع گیربکس اتوماتیک دیگر، شناخته و معروف نمی باشد.

img title="گیربکس اتوماتیک Tip Tronic" src="/images/" alt="گیربکس " width="400" height" /></p> <h4><br />"خن پایانی


در خودروها انواع مختلف گیربکس های اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرند. مزایای این نوع گیربکس باعث شده تا شرکت های خودروسازی به سمت جایگزینی گیربکس های دستی با اتوماتیک حرکت کنند. با توجه به اینکه گیربکس نقش مهمی در انتقال قدرت خودرو دارد، باید توجه ویژه ای به سرویس های دوره ای آن داشت. در صورتی که گیربکس خودرو آسیب ببیند، طول عمر آن کاهش می یابد. بنابراین در فواصل زمانی مشخص برای سرویس گیربکس خودروی خود اقدام نمایید.