Skip to main content
| author

شکایت از شریک کاری

21 مرداد, 1401

شکایت از شریک کاری ، در پی بروز اختلافات و کشمکش های مالی و حقوقی در کسب و کار شرکا، به عنوان راهی محکم و با تکیه بر قدرت عمومی دادگستری و تشخیص قاضی بی طرف شناخته می شود. زمانی که شرکا نتوانند راهی برای حل اختلافات خود پیدا کنند، آخرین راه شکایت از شریک کاری در دادگستری می باشد.

بنابراین اینکه افراد، موقع شروع شراکت مشخص می کنند که سهم هر کدام در شراکت چقدر است و هر کس بداند که چقدر می خواهد برای این کار مشترک زحمت بکشد، به حقوق و منافعشان از همان ابتدای کار، پی می برند. مشخص می شود که هر فردی چقدر باید انرژی و سرمایه برای پیشبرد کار، صرف کند. انجام این ها باعث مشخص شدن چارچوب قانونی شراکت و مدیریت آن می شود.
این چارچوب قانونی، همان شراکت نامه اولیه می باشد که میان شریک ها، بسته و با وجود آن جلوی زیاده خواهی تک تک افراد گرفته می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با شکایت از شریک کاری بیشتر آشنا شوید.


اختلاف با شریک کاری


اختلافاتی که بین فرد و شریک کاری او ممکن است رخ دهد و باعث شکایت از شریک کاری شود، می تواند موضوعات مختلفی باشد. متداول ترین و مهم ترین اختلافات در اختلاف قراردادی رخ می دهد.

اختلاف با شریک کاری


اختلاف قراردادی


گاهی اوقات مشکل شرکا از جنس توافقات و قرارداد های مابین آنها می باشد. بدین گونه که یا قرارداد را به صورت کتبی نمی نویسند و در مقام استناد و اثبات به قرارداد در صورت بدقولی طرف مقابل با مشکل مواجه می شوند. یا قراردادی بین آنها تنظیم شده است، اما طرف دیگر نقض تعهد کرده و قرارداد را رعایت نکرده است. در این صورت با توجه به جنس قرارداد و موضوع شراکت می توانید جهت الزام شریک کاری به ایفای تعهداتش الزام او را از دادگاه تقاضا کنید. یا با استفاده از قراردادی که در قرارداد دارید اقدام به فسخ معامله یا مطالبه خسارت و شکایت از شریک کاری در دادگاه عمومی حقوقی نمایید. در صورتی که مبلغ اختلاف شما کمتر از 20 میلیون تومان است، باید به شورای حل اختلاف با داشتن مدارک، مراجعه و طرح دعوای مربوطه را انجام دهید. برای تشخیص آن پیشنهاد می شود حتما با وکیل خود مشورت کنید.


شکایت از شریک کاری


ممکن است در مراحل اجرای نمونه قرارداد شراکت کاری بین دو نفر اختلافات کاری و پولی آغاز شود. در این صورت شکایت از شریک کاری ضروری می باشد. برای شکایت از شریک کاری خود عجله نکنید. روند رسیدگی در دادگاه‌ ها بسیار طولانی و زمان‌ بر می باشد. توصیه ی ما این است که اگر هنوز قراردادی تنظیم نشده است، در زمان تنظیم قرارداد، مرجع حل اختلاف را، داوری انتخاب کنید.

شکایت از شریک کاری
بهتر است که داور، یک شخص مورد اعتماد دو طرف باشد. در زیر قرارداد، وظیفه ی داوری را قبول کند. اما اگر قبلا قرارداد تنظیم کرده ‌اید و حالا قصد شکایت از شریک کاری خود را دارید، پیشنهاد می ‌کنیم که حل اختلاف از طریق سازش را در اولویت قرار دهید. در صورتی که امکان سازش وجود ندارد، دادخواست الزام به انجام تعهد تنظیم کنید و به دادگاه تقدیم شود.
در صورتی که پس از صدور حکم به نفع شما، شریک مجددا از انجام وظایف موجود در متن قرارداد خودداری کرد، فسخ شراکت مغازه یا هر قرارداد شراکت دیگری که دارید، راه دوم شما است. در این صورت باید دادخواست فسخ قرارداد را به دادگاه تقدیم کنید.


نحوه شکایت از شریک کاری


اگر در شرایطی قرار گرفتید که راهی جز اقامه دعوا برای شما باقی نمانده بود قبل از هر چیز با یک وکیل مشورت نمایید. تمام آنچه از مدارک و مستندات در اختیار دارید به او نشان دهید. قطعا با راهنمایی ‌های یک وکیل می ‌توانید از کوتاه ‌ترین راه به هدف خود برسید.
توجه داشته باشید که وقتی بین شما و سایر شرکا یک قرارداد مکتوب و امضا شده وجود دارد، نمی ‌توانید از حدود آن تخطی کنید. زیرا قانون‌ گذار به توافقات افراد احترام می ‌گذارد و خلاف آنها در محاکم رای صادر نمی ‌شود. چیزی که به ‌وضوح در ماده 10 قانون مدنی مقررشده است.
اما اگر توافقات شما برخلاف قوانین امری (که پیروی از آنها غیر قابل ‌اجتناب است) باشد، قطعا حکم قانون بر این توافق ارجحیت خواهد داشت. در واقع آن قرارداد هیچ‌ گونه وجاهت قانونی نداشته و قابل دفاع نیست.
اگر مشکلات شما و شریک شما از قرارداد میان شما ناشی می‌ شود و به اصطلاحی مشکل قراردادی باشد، باید با توجه به مفاد قرارداد خلف وعده شریکتان را اثبات کنید. همچنین رابطه عقلانی بین این نقض تعهد و خسارتی که به شما وارد شده است، برقرار نمایید.
اگر با مواردی از قبیل خیانت ‌در امانت و یا کلاه‌ برداری رو به‌ رو باشید، باید دعوای کیفری علیه شریک اقامه شود. البته باید مستندات کافی و قانونی در دست داشته باشید.


سخن آخر


اگر به هر دلیلی شراکت شما با شریکتان با مشکل مواجه شد بهتر است که این مشکل را دوستانه و کاملا توافقی بین خود حل کنید. زیرا مراجعه به محاکم قضایی و طرح دعوا برای شما بسیار دردسرساز و پرهزینه خواهد بود. راه رسیدن به ‌حق گاهی اوقات کمی طولانی می ‌شود.