Skip to main content
| Super User

شغل وکیل | شغل وکیل دادگستری | شغل وکالت

20 مرداد, 1401

شغل وکیل ، وکیل فردی است که با عقد وکالت، امور حقوقی افراد ححقیقی و حقوقی را به انجام می رساند. وکالت شغلی با مسئولیت های فراوان و از جمله پر چالش ترین مشاغل دنیا به حساب می آید. میزان موفقیت در حرفه وکالت به تجربه و تبحر فرد وکیل بستگی دارد. وکیل باید با تسلط بر دانش حقوقی و برخورداری از روابط اجتماعی خوب و اعتماد به نفس بالا

بتواند از پس مشکلات این حرفه برآید. در حرفه وکالت قدرت سخنوری و نوشتاری و تحصیلات و آگاهی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. حرفه وکالت از جمله شغل های تخصصی دنیا به شمار می رود.


وظایف وکیل


وکیل وظایف متعددی دارد مانند ارائه مشاورات لازم به موکلین و یا مراجعین خود در رابطه با موضوع قانونی آنها، جمع آوری و ارائه اسناد شواهد لازم به دادگاه به منظور دفاع از موکل خود، بررسی پرونده های مشابه پیشین به منظور افزایش سرعت روند کاری، تنظیم انواع قراردادها و نامه های قانونی، شرکت در جلسات دادگاهی برای کسب اطلاعات بیشتر و غیره می باشد. یک وکیل می تواند در حوزه های مختلفی در جامعه به فعالیت بپردازد به عنوان مثال در بخش تجاری قادر است در مالیات، قوانین و قرادادهای شرکت مشاوره های لازم را به مدیران موسسات بدهد. در بخش خصوص نیز قادر است در دادخواهی و قانون جزا، قانون مدنی، گواهی انحصار وراثت، نزاع های خانوادگی خدمات مشاوره ای و راهکارهای حقوقی ارائه دهد.


مهارت های مورد نیاز وکیل


برای شغل وکالت لازم است مهارت هایی در فرد پرورش یابد به عنوان مثال فرد وکیل باید توانایی بررسی حجم گسترده ای از اطلاعات، آگاهی نسبی با مسائل انسان شناسی، جرم شناسی، روانشناسی و جامعه شناسی، اعتماد به نفس بالا و دقت و توجه کافی در جزییات داشته باشد و مسائل مالی، اجتماعی، سیاسی را بداند و در متقاعد کردن افراد تبحر خاصی داشته باشد. وکیل لازم است با رازداری و امانت داری، مورد اطمینان و امین موکل خود باشد. وکیلان گاهی برای انجام ماموریت های کاری لازم است سفرهای کاری داشته باشند. یک وکیل با توجه به اینکه برای سازمانی کار می کند و یا به صورت شخصی فعالیت داشته باشد ساعات کاری متفاوتی خواهد داشت.