Skip to main content
| author

شرایط طلایی برای تقسیط مهریه

14 آبان, 1401

هنگامی که خطبه عقد جاری می شود مهریه از سوی زوجه قابل مطالبه خواهد بود. اگر زوج توان مالی پرداخت آن را نداشته باشد، در این صورت مهریه قسط بندی خواهد شد.

برای قسط بندی کردن مهریه، زوج لازم است درخواست اعسار از پرداخت مهریه را بدهد تا امکان به ثبت رساندن اعسار خود را در دادگاه داشته باشد. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با شرایط قسط بندی مهریه بیشتر آشنا کنیم.

شرایط قسط بندی مهریه

همان گونه که می دانیم در ازدواج یکی از حقوق مالی زوجه مهریه است. پس از جاری شدن صیغه عقد و در صورت مطالبه مهریه زوجه لازم است که از سوی زوج پرداخت شود. بر اساس قانون کشور ما که برگرفته از شرع اسلامی است، مهریه یک دین محسوب می ‌شود که بر گردن مرد بوده و او باید آن را پرداخت کند. ولی با در نظر گرفتن مبلغ بالای مهریه ها در برخی مواقع ممکن است مرد استطاعت مالی لازم برای پرداخت مهریه را نداشته باشد یا فقط بخشی از مهریه را بتواند پرداخت کند. در این صورت زوج پس از صدور حکم می‌ تواند نسبت به درخواست قسط بندی پرداخت مهریه اقدام کند. اگر احراز شرایط اعسار صورت گیرد، مهریه بر اساس شرایط زندگی و درآمدی که مرد دارد قسط بندی خواهد شد. شما می‌توان برای کسب اطلاعات بیشتر به وکیل خانواده در بابل مراجعه نمایید

شرایط قسط بندی مهریه

انواع مهریه

برخلاف تصوری که بیشتر مردم دارند، مهریه فقط در هنگام طلاق مطالبه نمی شوند. بلکه در طول زندگی مشترک نیز می ‌توان آن را مطالبه کرد. این موضوع به این معنی نیست که حتماً در زندگی زوجین اختلافی به وجود آمده است. به طور کلی برای مطالبه مهریه راه های مختلفی وجود دارد و مهریه به دو صورت عندالمطالبه و عند الاستطاعه پرداخت می شود.
در مهریه عندالمطالبه زوج باید هر زمان که زوجه مهریه خود را درخواست کرد، آن را پرداخت کند. ولی در مهریه عندالاستطاعه فقط هنگامی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد و یا بتواند بخشی از آن را پرداخت کند، می توان از او مهریه را مطالبه کرد. 

انواع مهریه

شرایط مرد برای پرداخت مهریه

اموالی که مرد دارد به جزء مستثنیات دین برای مهریه قابل مطالبه هستند. یعنی یکی از عواقبی که اجرای مهریه دارد، این است که اموال مرد تا حدود مهریه از سوی دادگاه یا اجرای ثبت قابل توقیف هستند. یکی از موارد دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مرد در مواردی که توان پرداخت صداق یا همان مهریه را نداشته باشد، فقط تا ۱۱۰ سکه از مهریه قابلیت اجرایی دارد و برای آن امکان جلب زوج وجود خواهد داشت. برای بیشتر از این میزان استطاعت و توان مالی زوج ملاک پرداخت مهریه خواهد بود. 
پس از آنکه زنی مهریه خود را درخواست می کند، سه حالت ممکن است وجود داشته باشد نخست این که توان مالی پرداخت مهریه را دارد. مورد دوم این که توان پرداخت فقط بخشی از مهریه را دارد و در حالت سوم توان پرداخت مهریه را نخواهد داشت. برای موارد دوم و سوم قسمتی از مهریه مطرح خواهد شد. در حقیقت هنگامی مهریه توسط دادگاه قسط بندی می شود که زوج قادر به پرداخت آن نباشد یا به اصطلاح زوج معسر باشد. 

شرایط مرد برای پرداخت مهریه
در تعریف معسر می توان گفت معسر فردی است که به دلیل نداشتن مال و دارایی به جز از مستثنیات دین یا در دسترس نبودن آن قادر به پرداخت بدهی های خود نیست. هنگامی که دادگاه رای به پرداخت مهریه را صادر می کند، زوج می تواند درخواست اعسار خود از پرداخت مهریه را به دادگاه عرضه کند. اگر زوج بتواند در ۳۰ روز درخواست اعسار خود را به دادگاه عرضه کند تا زمان تعیین تکلیف و رسیدگی به درخواست اعسار برای مهریه جلب نمی شود. در غیر این صورت امکان جلب زوج وجود خواهد داشت. اگر درخواست اعسار توسط دادگاه مورد قبول واقع شود، به تناسب وضعیت مالی زوج برای پرداخت مهریه یک پیش قسط و اقساط ماهیانه یا چند ماهه در نظر گرفته خواهد شد.
البته شایان ذکر است که پیش قسط اقساط باید به طور کامل و منظم پرداخت شود. زیرا در غیر این صورت امکان جریمه برای مرد وجود خواهد داشت. یکی از موارد دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، این است که امکان توقیف مستثنیات دین برای پرداخت مهریه وجود نخواهد داشت.

مستثنیات دین چیست

اگر می‌خواهید بدانید مستثنیات دین چه مواردی هستند در ادامه شما را با این موارد آشنا می کنیم‌. بر اساس ماده ۲۴ قانون مستثنیات دین که برای اجرای محکومیت های مالی در نظر گرفته می شود، شامل موارد زیر است: 

•    منزل مسکونی که عرفا در شأن محکوم علیه در حالت اعسار او باشد .
•    کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شان آنها
•    تلفن مورد نیاز مدیون
•    وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران، کشاورزان و سایر افراد که برای امرار معاش ضروری آن ها و افراد تحت تکفلشان ضروری است
•    اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است
•    آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می شود
•    مبلغی که در ضمن عقد به عنوان اجاره به موجر پرداخت خواهد شد. به شرط اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن باعث عسر و حرج شود. همچنین به شرط اینکه پرداخت اجاره بها بدون آنکه باعث عسر و حرج شود و در عین مستاجره مورد نیاز مدیون باشد و بالاتر از شان او نباشد. 

مستثنیات دین چیست

موارد بالا به عنوان مستثنیات دین در نظر گرفته می شوند و در صورتی که مدیون جز این موارد دارای مال دیگری نباشد، معسر به شمار می آید. یکی از نکاتی که توجه به آن اهمیت زیادی دارد، این است که اتومبیل به عنوان مستثنیات دین در نظر گرفته نمی شود. وکیل پایه یک دادگستری در شهرک غرب می تواند اطلاعات دقیق تری در رابطه با مستثنیات دین در اختیار شما قرار دهد.