Skip to main content
| author

سن یادگیری پیانو

27 مهر, 1401

پیانو از معروف ترین سازها بوده که امروزه از محبوبیت بسیار بالایی در دنیا و کشور ما برخوردار است. برای بسیاری از افراد علاقه مند به پیانو این سوال وجود دارد که بهترین سن شروع یادگیری پیانو چه زمانی است.

با ما همراه باشید تا در این مقاله اطلاعات مهم در این باره را در اختیار شما قرار دهیم.

یادگیری پیانو

یادگیری پیانو

در یادگیری پیانو یکی از عوامل مهم که باعث پیشرفت می‌ شود، تمرین و ممارست است. به طوری که روزانه حداقل نیم ساعت تمرین موسیقی باید انجام شود تا به یک عادت روزمره تبدیل شود. همچنین کلاس پیانو باید به صورت پیوسته ادامه داشته باشد. زیرا وجود ناپیوستگی در کلاس ها موجب ضربه دیدن برای یادگیری فرد می ‌شود و زمان یادگیری را تا چندین سال طولانی خواهد کرد. در صورت مشاهده عدم پیشرفت نیز نباید کلاس ها را قطع کرد. چون بازگشت به کلاس ها سخت می شود و این موضوع تاثیر زیادی در افت سطح یادگیری دارد. 

بهترین سن یادگیری پیانو

بهترین سنی که کودکان می توانند یادگیری پیانو ‌را شروع کنند به عوامل مختلفی بستگی دارد. در نتیجه در بسیاری از آموزشگاه های موسیقی پیش از هر چیز از کودکان تست اولیه گرفته می شود. بنابراین میزان علاقه کودک به سبک موسیقی مورد نظر مشخص خواهد شد و با توجه به این موضوع کودک در کلاس آموزشی مربوطه ثبت نام می شود. در آموزشگاه های موسیقی کلاس آموزش پیانو برای تمامی سنین وجود دارد. در هر یک از این کلاس ها با در نظر گرفتن رده سنی، طرح و روش درسی جدایی ارائه می گردد. برای یادگیری پیانو نمی توان محدودیت سنی در نظر گرفت. بلکه در هر سنی می توان این ساز را آموخت. علاقه مندان می توانند در هر سنی شروع به یادگیری پیانو کرده و آهنگ و قطعات مورد علاقه خود را بسازند. اما برای یادگیری باید زیر نظر یک استاد با تجربه بود تا یادگیری با یک سبک آموزشی درست انجام شود. 

بهترین سن یادگیری پیانو

یادگیری پیانو در سنین کودکی

سنین کودکی بهترین دوره برای شروع یادگیری پیانو و انواع دیگر سازها شناخته می شود. در این سال ها کودکان از قدرت یادگیری و تمرکز بالایی برخوردارند. همچنین آنها دغدغه های روزمره را ندارند، در نتیجه به راحتی می توانند پیانو را آموزش ببینند. برای یادگیری پیانو سنین ۵ سالگی بهترین زمان است. اما باید کودک در یک آموزشگاه با کیفیت و زیر نظر یک مدرس متبحر فراگیری پیانو را آغاز کند. موسیقی فواید بسیار زیادی برای انسان دارد. بسیاری از افراد عقیده دارند که آموزش موسیقی باید از سنین پایین آغاز شود. همچنین بهترین سن شروع یادگیری موسیقی پیانو را سنین ۷ تا ۹ سالگی می دانند. تا پیش از هفت سالگی بهتر است که کودک با مفاهیم و کلیات موسیقی آشنا شده و مقدمات موسیقی برای کودک فراهم شود. برای اینکه کودکان بتوانند به خلاقیت در موسیقی دست پیدا کنند، بهتر است آموزش پیانو برای کودکان از سن ۷ سالگی آغاز شود. پس از آن کودک می ‌تواند با اصول، قواعد و کلیات موسیقی آشنا شود و در این زمینه به موفقیت دست پیدا کند. 

سنین نوجوانی و یادگیری پیانو

سنین کودکی بهترین زمان برای شروع یادگیری پیانو است. اما نوجوانان نیز دارای پتانسیل‌های بالایی برای یادگیری این ساز هستند. در نتیجه اگر فرزند شما در رده سنی نوجوانان قرار دارد، شما می توانید با ثبت نام دوره آموزشی با کیفیت برای او مسیر نوازندگی را هموار کنید. نوجوانان می توانند از طریق تمرین و ممارست در آینده به یک پیانیست تراز اول تبدیل شوند. در سنین نوجوانی تجربه موسیقی از نوازندگی تا شنیدن قطعات موسیقی کمک بسیار زیادی به نوجوانان در یادگیری پیانو خواهد کرد. 

بهترین سن یادگیری پیانو

نکات مهم برای یادگیری پیانو

یکی از موضوعاتی که در رابطه با یادگیری پیانو باید به آن توجه کرد، این است که در هر سنی که اقدام به شروع یادگیری پیانو می کنید، لازم است متناسب با سن خود دوره مناسب پیدا کنید. سپس در کلاس هایی که متناسب با سن شما است شرکت کنید. در نحوه آموزش پیانو به کودکان با نحوه آموزش پیانو به بزرگسالان تفاوت های زیادی وجود دارد. در نتیجه باید به این موضوع توجه ویژه داشت. ممکن است بسیاری از کودکان آموزش پیانو را از سنین پایین شروع کنند، ولی در یادگیری پیانو به هیچ پیشرفتی دست پیدا نکنند. کودکان تا زمانی که پیانو را با روش ها و متدهای متناسب خود یاد نگیرند، در این زمینه نمی توانند به پیشرفت دست پیدا کنند. 

سخن پایانی

یکی از مزایای مهمی که موسیقی دارد این است که می‌ توان در هر سنی شروع به یادگیری آن کرد. به طوری که پس از سال ها تمرین و ممارست می توان به یک نوازنده در سطح خود تبدیل شد. برای یادگیری پیانو نیز این چنین است. در نتیجه می توان در هر سنی اقدام به یادگیری پیانو کرد. با وجودی که در این مقاله اشاره کردیم بهترین سن یادگیری پیانو سنین کودکی است، ولی این موضوع به این معنا نیست که بزرگسالان قادر به یادگیری پیانو نیستند. بلکه در سنین بزرگسالی نیز می توان با تمرین درست و شرکت در کلاس های مناسب پیانو را به بهترین شکل ممکن آموخت و متناسب با سطح خود از آن لذت برد.