Skip to main content
| author

زمانی که مرد طلاق ندهد، زن چگونه می تواند جدا شود؟

21 مرداد, 1401

زمانی که مرد طلاق ندهد، زن چگونه می تواند جدا شود؟ ، در قانون اساسی ایران، حق طلاق با مرد می باشد و زن در شرایط خاصی می تواند درخواست طلاق کند. یعنی هر زمانی که مرد بخواهد، می تواند همسر خود را طلاق دهد. البته مطابق قوانین حمایت خانواده، در ثبت طلاق، مرد باید تمامی حقوق مالی زن را

بپردازد یا اینکه زن رضایت به ثبت طلاق دهد. اگر زن در شرایطی درخواست طلاق کند (شروط 12 گانه شامل مرد نمی شود) اما مرد طلاق ندهد، باید دلایل قانع کننده ای برای دادگاه داشته باشد تا خطبه طلاق خوانده شود. در غیر اینصورت باید به گونه ای رضایت مرد را برای طلاق دادن جلب کند. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می شویم. با ما همراه باشید.


طلاق خلع چیست؟


امکان اینکه یک زندگی مشترک به جایی برسد که زن از زندگی خود ناراضی باشد، وجود دارد. طوریکه حتی یک‌ لحظه حاضر به ادامه ی رابطه ی ازدواج نشود. ولی برعکسِ زن، مرد حاضر به طلاق ‌دادن همسر خود نباشد. در این وضعیت اگر مرد طلاق ندهد زن می‌ تواند در خواست طلاق کند و طلاق او در این حالت خلع نام دارد. خلع و مبارات، 2 نوع طلاق توافقی در فقه و حقوق اسلامی هستند که در آن زن با واگذاری مالی به شوهر از او طلاق می ‌گیرد.

طلاق خلع چیست؟
در طلاق خلع، زن به واسطه ی کراهتی که از شوهر دارد، در برابر مالی که به او می‌ دهد، طلاق می گیرد. منظور از مال عین مهر، معادل آن، بیشتر یا کمتر از مهر می باشد. این طلاق مربوط به زمانی‌ است که زن از شوهر به ‌قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری او رها شود. به همین‌ جهت در فرهنگ عامه از عبارت مهرم حلال و جانم آزاد، اشاره به این نوع طلاق استفاده می ‌کنند.


زمانی که مرد طلاق ندهد، زن چگونه می تواند جدا شود؟


سوالی که وجود دارد این است که اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد؟ همانطور که گفته شد حق طلاق با مرد می باشد. در صورتی که مرد طلاق ندهد زن نمی تواند طلاق بگیرد. البته شرایطی استثنا نیز وجود دارد و طبق آن شرایط به زن اجازه داده می ‌شود تا از همسرش جدا شود. اما در ادامه با این شرایط بیشتر آشنا می شویم. اگر زن به هر دلیل از شوهرش ناراضی و زندگی کردن با او را دوست نداشته باشد، برای اینکه حق طلاق با مرد است، زن می تواند با دادن مقداری از مال خود یا حتی بخشیدن مهریه به مرد، موافقت مرد را برای طلاق دادن او جلب کند. همانطور که گفته شد به این نوع طلاق، خلع گفته می شود. برای مرد اینگونه طلاق دیگر حق بازگشت ندارد. پس باید تصمیمش را جدی بگیرد. همچنین اغلب افراد برای اینکه طلاق بگیرند به جز مهریه، تمام حقوق مالی خود را می بخشند.


در چه شرایطی زن حق درخواست طلاق دارد؟


گفته شد که زن در شرایط خاصی می تواند درخواست طلاق دهد. شرایط داشتن حق طلاق برای زن به شرح زیر می باشد:

در چه شرایطی زن حق درخواست طلاق دارد؟
• استناد به شروط 12 گانه عقدنامه، البته اگر مرد آنها را امضا کرده باشد.
• داشتن حق طلاق
• در صورتی که زن اثبات کند، 6 ماه نفقه ای دریافت نکرده است. می تواند درخواست طلاق دهد.
در این صورت حتی اگر مرد طلاق ندهد، دادگاه مطابق قانون حکم طلاق زن را صادر می کند.


شروط 12 ‌گانه عقد نامه


1- زن اثبات کند که 6 ماه نفقه دریافت نکرده است.
2- زن بد رفتاری شوهرش را اثبات کند.
3- زن اثبات کند که شوهرش مبتلا به بیماری لاعلاج می باشد.
4- اثبات جنون مرد زمانی که امکان فسخ ازدواج نباشد.
5- اشتغال مرد به شغلی که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه بزند.
6- اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا الکل طوری که ادامه زندگی زناشویی را برای زن دشوار کند.
7- اگر شوهر به حبس برای مدت 5 سال یا بیشتر محکوم شده باشد.
8- مرد زندگی زناشویی را به‌ مدت 6 ماه متوالی بدون دلیل ترک کرده باشد.
9- اگر شوهر به مجازات حدی و تعزیری محکوم شده باشد.
10- اگر مرد بعد از 5 سال بچه دار نشود.
11- ازدواج مجدد مرد بدون رضایت زن
12- مرد بعد از 6 ماه از مراجعه زن به دادگاه مفقود الاثر شود.


سخن آخر


از آنجا ‌که زن و مرد هر دو برای شروع زندگی تصمیم می ‌گیرند، منصفانه آن است که در صورت لزوم پایان ‌دادن به آن نیز هر دو اختیارات برابر داشته باشند. قدرت یک طرفه باعث فساد و ظلم به طرف مقابل می ‌شود. پس بهتر است نه مهریه‌ ای باشد که با آن مرد به ادامه ی آن زندگی‌ که خواهانش نیست مجبور شود و نه حق طلاق و حضانتی که زن را مجبور به زندگی و تحمل فردی که دوستش ندارد کند.