Skip to main content
| author

با ترس از ارتفاع چه کنیم؟

25 آبان, 1401

با ترس از ارتفاع چه کنیم؟ آیا شما هم از قرار گرفتن در ارتفاع می ترسید؟ یا زمان سوار شدن بر آسانسور و هواپیما دچار استرس می شوید؟
با دقت در اطراف خود می توانید ساختمان ها و برج های بلندی را مشاهده کنید

که بسیاری از افراد در آنها زندگی می کنند یا مشغول کار هستند. برخی از افراد زمانی که از پشت پنجره ساختمان به بیرون نگاه می کنند دچار ترس می شوند. آنها حس می کنند که ضربان قلبشان تندتر شده است یا سخت تر نفس می کشند. گاهی اوقات هم نوک انگشتان آنها سرد می شود. عده ای از مردم این حالت ها را در زمانی که سوار آسانسور می شوند تجربه می کنند. اما چرا؟ شما فکر می کنید علت این مشکل چیست؟ آکروفوبیا یا همان ترس از ارتفاع باعث می شود که این افراد چنین حسی داشته باشند. 
کسانی که این نوع ترس را دارند، وقتی که روی یک بلندی می ایستند دچار استرس و نگرانی می شوند و در موارد شدید، حملات پانیک برای آنها اتفاق می افتد. حملات پانیک، حملاتی هستند که در اثر آنها استرس و اضطراب شدیدی به فرد وارد می شود و علائم جسمی و روانی ایجاد می کند. البته شدت ترس از ارتفاع در افراد، متفاوت است و در مقادیر کم، عادی است. فکر کردن به ارتفاع، پل هوایی، آسانسور و ... موجب ایجاد حس ناامنی در این افراد می گردد. در مواردی که فرد دچار آکروفوبیای شدید باشد، زندگی او تحت تاثیر قرار می گیرد. کسانی که از ارتفاع می ترسند، در هر وضعیتی که از زمین فاصله بگیرند وحشت می کنند. آنها فقط با قرار گرفتن روی زمین به آرامش می رسند.

ترس از ارتفاع


آکروفوبیا چیست؟


آکروفوبیا (ترس از ارتفاع) یک نوع ترس شدید است که همراه با اضطراب و نگرانی زیاد بروز می کند. شدت این اضطراب در افراد متفاوت می باشد. در برخی مواقع شدت ترس به حدی زیاد است که فرد نمی تواند از جایش تکان بخورد. باید توجه داشت که آکروفوبیا می تواند شرایط خطرناکی ایجاد کند. فردی که با قرار گرفتن در ارتفاع به شدت ترسیده است، شاید نتواند به صورت امن و مطمئن از ارتفاع، پایین بیاید. 


آکروفویبا چه علائمی دارد؟


 مهم ترین علامت ابتلای فرد به آکروفوبیا، ترس او از ارتفاع است. ترس از ارتفاع در افراد یکسان نیست. برخی فقط از ارتفاعات بلند می ترسند اما عده ای حتی از قرار گرفتن در ارتفاعات کم هم احساس ترس می کنند. برخی از افراد با قرار گرفتن در ارتفاع به شدت عرق کرده و احساس خفگی می کنند. ضربان قلب آنها تندتر می شود و دچار سردرد و حالت تهوع می شوند. پاهای آنها می لرزند و  نمی توانند راه بروند. علائم آکروفوبیا فقط جسمانی نیستند بلکه شامل نشانه های روحی هم می شوند. از جمله این علائم می توان به احساس ترس در زمان نگاه کردن از پنجره، اضطراب در هنگام رانندگی در جاده های کوهستانی، وحشت از گیر افتادن در ارتفاع، حس ترس در زمان بالا رفتن از پله یا سوار شدن به هواپیما و ... اشاره کرد. برخی از این افراد از تمام موقعیت هایی که باعث شود در ارتفاع قرار بگیرند، دوری می کنند. 


دلایل آکروفوبیا (ترس از ارتفاع)


شاید بپرسید که چرا افراد دچار آکروفوبیا می شوند؟ یا چرا از ارتفاع می ترسند؟ 
تحقیقات نشان می دهند که تعداد زیادی از مردم دچار این نوع ترس هستند. بر این اساس، از هر 20 نفر در جهان، 1 نفر آکروفوبیا دارد. باید توجه داشت اگر ترس از ارتفاع جزئی باشد، نرمال است. اما در آکروفوبیا افراد با قرار گرفتن در ارتفاع دچار اضطراب شدیدی می شوند. آنها حتی با فکر کردن به بالا رفتن از نردبان، حضور در بالکن، راه رفتن روی پل هوایی و حضور در داخل هواپیما هم دچار حس ترس و استرس شدیدی می شوند. 
ترس از ارتفاع دلیل مشخصی ندارد، اما برخی معتقدند که این مسئله ریشه در ذات و ژنتیک فرد دارد. عده ای بر این باورند که تعامل با محیط باعث ترس می شود. وقتی کودک می بیند والدین وی از ارتفاع می ترسند، این حس در او هم ایجاد می شود. کسانی که شاهد سقوط فردی از ارتفاع و آسیب دیدگی او هستند، دچار ترس از ارتفاع می شوند. 

Acrophobia


آیا من آکروفوبیا دارم؟


تشخیص آکروفوبیا بر عهده ی متخصص روانشناس است. اگر علائم بالا را دارید می توانید با مراجعه به یک روانشناس از وجود یا عدم وجود این نوع فوبیا مطمئن شوید. یک متخصص روانشناس خوب از طریق پرسیدن سوال و بررسی پاسخ های شما می تواند تشخیص دهد که شما ترس از ارتفاع دارید یا نه. کسانی که برای تشخیص این مشکل به روانشناس مراجعه می کنند باید اطلاعاتی در مورد علائم و مدت زمان تجربه آنها در اختیار روانشناس قرار دهند. 


چگونه آکروفوبیا درمان می شود؟


بعد از اینکه روانشناس تشخیص داد شما به آکروفوبیا مبتلا هستید باید درمان را شروع کنید. در بسیاری از موارد، زندگی روزمره فرد تحت تاثیر آکروفوبیا قرار می گیرد. این امر باعث می شود تا زندگی او از حالت عادی خارج شود. بهترین کار، شرکت در جلسات روان درمانی است. در این جلسات، روانشناس تلاش می کند تا از طریق صحبت کردن با فرد، کمکم مشکل او را رفع کند. در یک روش دیگر برای رفع آکروفوبیا (ترس از ارتفاع)، از دارو درمانی استفاده می کنند. در حال حاضر، داروی خاصی برای رفع این مشکل وجود ندارد. اما با استفاده از برخی داروها در کنار جلسات روان درمانی می توان به رفع مشکل کمک کرد. روانشناس در صورت لزوم، بیمار را به روانپزشک ارجاع می دهد تا داروهای لازم برای او تجویز شوند. یکی از روش های مقابله با ترس از ارتفاع، کمک گرفتن از تمرینات ریلکسیشن، یوگا، تنفس عمیق و ورزش می باشد. این عوامل باعث می شوند تا فرد بتواند راحت تر با اضطراب و استرس خود مبارزه کند. برخی معتقدند که وقتی فرد از چیزی می ترسد باید در معرض آن قرار بگیرد. این یک روش سنتی است که برای مبارزه با انواع ترس ها به کار می رود. تحقیقات نشان می دهند که می توان برای از بین بردن ترس، از تکنولوژی و دستگاه های واقعیت مجازی هم کمک گرفت. البته تمام مراحل این روش درمانی باید تحت نظر روانشناس انجام شوند. 


سخن پایانی 


آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع در بسیاری از افراد وجود دارد. این نوع ترس با شدت های مختلفی بروز می کند که در موارد حاد می تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد نماید. افراد می توانند برای تشخیص و درمان این مشکل از یک متخصص روانشناس کمک بگیرند. روانشناس بعد از تشخیص بیماری می تواند در درمان آن به فرد کمک کند.