Skip to main content
| author

راه های طلاق از طرف زن

20 مرداد, 1401

راه های طلاق از طرف زن ، به طور کلی تمامی افراد تصمیم به ازدواج می گیرند تا یک زندگی شاد و آرام را پایه ریزی کنند. هیچ کس از ابتدا با هدف جدایی وارد رابطه ازدواج نمی شود. چرا که از بین رفتن این رابطه برای هر دو طرف زیان بار خواهد بود.

اما گاهی اوقات شرایطی ایجاد می شود که چاره ای جز جدایی برای طرفین باقی نمی ماند.
در گذشته با تمام سختی ها و مشکلات ، طلاق به عنوان امری منحوس در بین افراد شناخته می شد. زوجین سعی می کردند، مشکلات خود را حل کنند و به راحتی اقدام به طلاق و فروپاشی زندگی خود نمی کردند. اما امروزه زوج های جوان با کوچکترین مسئله ای تصمیم به طلاق می گیرند و حس گذشت در آنها کمتر دیده می شود. در مورد بسیاری از این افراد نصیحت های بزرگترها هم نتیجه ای نمی دهد و در نهایت از یکدیگر طلاق می گیرند.
گاهی اوقات شرایطی ( مانند خیانت، اعتیاد، برخی بیماری ها، ناهنجاری های رفتاری و... ) اتفاق می افتد که افراد ناچار می شوند تا به طلاق فکر کنند. در بسیاری موارد زنان تحمل فشارهای موجود در زندگی را ندارند و تصمیم به جدایی می گیرند.
بر طبق قانون حق طلاق با مرد است. او می تواند حقوق مالی زن را پرداخت کند و از دادگاه تقاضای طلاق نماید. در مورد زنان باید گفت که در شرایط خاصی زن می تواند درخواست طلاق نماید.

راه های طلاق از طرف زن


طلاق توافقی :


در صورتی که طلاق به صورت توافقی باشد. در طلاق توافقی طرفین به صورت آگاهانه برای طلاق اقدام می کنند. قبل از طلاق، خواسته ها و حقوق خود را تعیین می کنند و بر سر مسائلی مانند نفقه، مهریه، حق فرزند و... به توافق می رسند. رضایت و توافق طرفین برای طلاق کافی نیست ، بلکه بایستی گواهی عدم امکان سازش هم برای آنها صادر گردد. در این صورت دفاتر ثبت رسمی طلاق اقدام به ثبت طلاق و جاری نمودن صیغه آن می کنند. مراحل انجام طلاق توافقی نسبت به سایر موارد طلاق راحت تر است.


وکالت بلاعزل :


اگر زن در یکی از شروط ضمن عقد ، خواستار حق طلاق شده باشد و مرد آن را قبول کرده باشد. در این حالت زن دارای وکالت بلاعزل می باشد.


عسر و حرج زن :


مهم ترین و رایج ترین دلیل برای طلاق، عسر و حرج زن می باشد. در صورتی که مرد در زندگی شرایطی را به وجود بیاورد که ادامه زندگی برای زن با سختی و مشقت همراه باشد ، زن می تواند از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند. از مصادیق عسر و حرج می توان به ترک زندگی مشترک، اعتیاد،
محکومیت، ضرب و شتم، ابتلا به بیماری مزمن و...اشاره کرد. تشخیص موارد عسر و حرج بر عهده قاضی است و در صورتی که قاضی تشخیص دهد، می تواند زوج را مجبور به طلاق زوجه کند. اگر اجبار زوج امکان پذیر نباشد، قاضی به نمایندگی از زوج اقدام نموده و زن را مطلقه می کند. این امر به منظور جلوگیری از وارد شدن خسارت بیشتر به زن صورت می گیرد.


شروط 12 گانه ضمن عقد ازدواج :


اگر مرد در زمان عقد، شروط 12 گانه درج شده در عقدنامه را قبول کرده باشد، باید به آنها پایبند باشد. در صورتی که زن ثابت کند که یکی از آن شروط اتفاق افتاده است ، می تواند دادخواست طلاق بدهد.
- در صورتی که مرد نفقه زن را پرداخت نکند و حقوق مربوط به زن را برای مدت 6 ماه انجام ندهد.
- در صورتی که مرد بدون اجازه زن، همسر دیگری اختیار کند.
-اگر زوج اعتیاد به مواد مخدر، الکل، قمار داشته باشد.
- در صورتی که زوج به بیماری های خطرناک ( بیماری های اعصاب و روان، بیماری های جسمی حاد و ... ) مبتلا شده باشد.
- بد رفتاری و پرخاشگری شدید( تهدید، توهین، هتک حرمت و... ) مرد با زن و فرزند
- در صورتی که مرد دیوانه باشد یا در طول زندگی دیوانه شود.
- ترک بدون دلیل منزل توسط مرد به مدت 6 ماه
- محکومیت کیفری مرد، در صورتی که مرد مرتکب جرمی شده و اجرای مجازات او باعث آبروریزی برای زن و خانواده اش می شود.
- شغل فرد طوری باشد که به حیثیت و مصالح خانوادگی صدمه بزند.
- در شرایطی که مرد در زندان باشد و مدت حبس او بیش از 5 سال طول بکشد.
- اگر مرد برای مدت بیش از 6 ماه مفقودالاثر باشد.
- در صورتی که مرد عقیم باشد.

باید دقت داشت که طلاق از سمت زن به عوامل مختلفی مانند استفاده از وکیل مجرب، عدم اعتراض مرد، عدم حضور مرد در جلسه طلاق بستگی دارد. در این میان شهادت شهود، گزارش های مددکاری ، سوابق طرفین و... تاثیر زیادی در رای دادگاه خواهند داشت. تصور برخی از مردم بر این است که اگر زن از بخش زیادی از حقوق مالی خود گذشت کند، می تواند به راحتی به هدف خود برسد. اما همواره باید در نظر داشت که این امر در تصمیم قاضی تاثیرگذار است ، ولی منجربه رسیدن به هدف نمی شود. برای این که زوجه بتواند در کنار حق طلاق ، بخشی از حقوق خود را دریافت کند، بایستی از دانش و مهارت وکلای با تجربه و مطلع استفاده کند. وکیل دادخواستی دقیق را تنظیم می کند و از این طریق امر طلاق را در مسیر درستی هدایت می کند.


مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن :


برای این منظور نیاز به اصل سند ازدواج و شناسنامه زن و نیز کپی کارت ملی او است.


نحوه طرح دادخواست طلاق از طرف زن :


- همراه داشتن مدارک لازم ( اصل شناسنامه و سند ازدواج به همراه کپی کارت ملی زن )
- مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضائی و ثبت دادخواست
- تعیین شعبه دادگاه زوجین و ارجاع به داوری
- تلاش برای ایجاد صلح و سازش بین زوجین
- در صورتی که تلاش ها نتیجه ای در بر نداشت ، گزارش داوری به دادگاه ارائه می شود.
- دادگاه با توجه به مدارک زوجه و گزارش داوران، حکم خود را صادر می کند.
- فردی که حکم به ضرر اوست ، 20 روز فرصت دارد تا درخواست تجدید نظر خواهی کند.
- در این مرحله پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال می شود و نتیجه آن ممکن است حکم دادگاه اولیه را تایید و یا نقض کند.
- اگر هر یک از طرفین ، نسبت به رای صادر شده اعتراض داشته باشند، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می شود. اگر رای قبلی تایید شود ، لازم الاجرا خواهد بود و در صورتی که تایید نشود، پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع داده می شود تا برای یک بار دیگر مورد رسیدگی قرار بگیرد.
مدت زمانی که طول می کشد تا این روند به نتیجه برسد، تقریبا بین 5 تا 8 ماه می باشد.


مدت زمانی که حکم طلاق معتبر است :


حکم طلاق، 6 ماه پس از تاریخی که رای فرجامی ابلاغ شده است ، اعتبار دارد. زمانی که زوجه حکم طلاق را به دفتر رسمی ازدواج و طلاق ارائه می دهد، دفترخانه یک ابلاغیه برای زوج می فرستد. از این تاریخ ، زوج یک هفته فرصت دارد تا به دفترخانه مراجعه کند. سردفتر به زوجین ابلاغ می کند که در دفترخانه حضور پیدا کنند. حضور زوجین برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن لازم است. اگر زوج بدون هیچ دلیلی در دفترخانه حاضر نشود و یا مانع از اجرای صیغه طلاق شود، بدون حضور او صیغه جاری می گردد و به او اطلاع داده می شود. اگر زوج برای عدم حضور خود دلیلی داشته باشد، برای یک بار دیگر از طرفین درخواست می شود تا در دفترخانه حاضر شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آگهی وکیل طلاق توافقی در کرج مراجعه کنید.