Skip to main content
| Super User

مهم ترین بیماری های سگ

20 مرداد, 1401

مهم ترین بیماری های سگ ، سگ ها حیوانات وفاداری هستند که در طول تاریخ در کنار انسان ها زندگی کرده اند. امروزه افراد زیادی از سگ به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند. داشتن یک سگ به عنوان یک حیوان خانگی بسیار لذت بخش است. در کنار این لذت، دردسرهایی نیز همراه خواهد داشت.

نگهداری و توجه به حیوانات خانگی بسیار مهم است. برای اینکه بتوانیم از یک سگ به خوبی نگهداری کنیم، باید به نکاتی مانند غذا دادن، تمیز کردن، محل نگهداری مناسب، توجه کافی و... توجه کنیم. اما قسمت سخت داستان مربوط به زمان بیماری این حیوان دوست داشتنی می باشد. سگ ها نیز مانند انسان به یک سری از بیماری ها مبتلا می شوند. بنابراین آشنایی و آگاهی از این بیماری ها برای انسان ضروری می باشد. برای پیشگیری و درمان بیماری های سگ ها نیاز است تا اطلاعاتی درباره علائم و علل این بیماری ها داشته باشیم.


مهم ترین بیماری های سگ


مهم ترین بیماری هایی که سگ ها به آن مبتلا می شوند، عفونت های باکتریایی، عفونت های ویروسی و عفونت های انگلی هستند. بعضی از این عفونت ها رایج تر و خطرناک تر هستند. بسیاری از این عفونت ها از طریق رفت و آمد در مکان های پر ازدحام و شلوغ به سگ ها منتقل می شوند. با دانستن این مساله می توانیم از رفت و آمد به مناطق شلوغ دوری کنیم. به این صورت از انتقال بیماری به سگ ها پیشگیری کرده ایم. عفونت های بسیاری نیز هستند که از طریق هوا به این حیوانات منتقل می شوند. این عفونت ها از راه تنفسی به بدن حیوان راه یافته و او را مبتلا می کنند. همچنین ممکن است برخی بیماری ها با استفاده از وسایل، ظروف، محل خواب مشترک و... بین چند حیوان انتقال یابند.


علائم بیماری در سگ


ابتدا باید بتوانیم علائم بیماری در سگ را تشخیص دهیم. برخی از این علائم شامل بوی بد دهان، تنفس شدید و پشت هم، تشنگی زیاد و نوشیدن بیش از حد و غیرعادی آب، ادرار بیش از حد، پرخوری یا کم خوری می شوند. علاوه بر این موارد، نشانه های دیگری نیز وجود دارند که با دیدن آن ها باید به بیمار بودن سگ خود شک کنیم. از جمله این علائم می توان به کم تحرکی، بی علاقگی نسبت به فعالیت های روزانه، سختی در بالا و پایین رفتن از پله ها و سطوح، سرفه، عطسه، گرفتگی بینی و... اشاره کرد.
اگر احساس کردید که سگ شما بیش از حد در طول روز دراز می کشد و حوصله ندارد، احتمال بیماری وجود دارد. البته بسیاری از علائم مربوط به بیماری نیستند. بلکه احتمالاً مربوط به سن حیوان است. به همین علت برای تشخیص بیماری حیوان باید دقت زیادی داشته باشید. با این حال، علائمی هستند که نشان از بیماری های جدی دارند. این علائم هشداری برای صاحبان سگ ها هستند. در صورتی که هر کدام از این علائم را در حیوان خود مشاهده کردید، سریعاً به یک دامپزشک مراجعه کنید.


کاهش فعالیت و اشتها در سگ ها


اگر متوجه کاهش فعالیت های سگ همزمان با کاهش اشتهایش شدید، باید به این مساله اهمیت زیادی دهید. ممکن است این حالت خطرناک و نشانه ای از بیماری باشد. در صورتی که علتی برای این حالت پیدا نکردید، سریعاً حیوان خود را به دامپزشک نشان دهید. برای کم اشتهایی سگ ها علل مختلفی وجود دارد. ممکن است سگ شما بخاطر درد، تب یا یک بیماری، میلی به غذا نشان ندهد. سگ ها اصولاً حیواناتی هستند که نسبت به غذا توجه و علاقه نشان می دهند. بنابراین در صورت عدم رغبت به غذا احتمال بیماری وجود دارد. باید علت عدم توجه حیوان به غذا را بررسی نمایید. مثلاً در صورتی که سگ شما دچار بیماری کبد چرب شده باشد، کم اشتها و تنبل می شود. مطمئناً تنبلی و کاهش اشتهای مداوم در سگ علامتی از یک بیماری است. سگ هایی که به نسبت سن بالایی دارند، ممکن است فعالیت کمتری نسبت به سایر حیوانات داشته باشند. این امری بدیهی است. اما در صورتی که سگی جوان دارید، باید به کاهش فعالیت ها و اشتهایش سریع عکس العمل نشان دهید.


استفراغ خونی


در صورتی که در استفراغ حیوان خود خون مشاهده کردید، هوشیار باشید. زیرا این حالت خطرناک می باشد. پزشکان و متخصصان حیوانات می گویند که اگر در یک روز سگ بیش از یک بار استفراغ داشته باشد، باید حتماً به دامپزشک مراجعه شود. این علائم معمولاً با بی حالی و کاهش اشتها همراه است. اگر استفراغ با خون همراه شود، نشان از مشکلی در معده دارد. ممکن است سگ ها به دلیل خوردن استخوان ها یا تکه های وسایل تیز دچار زخم در معده شوند. وجود خون در استفراغ حیوان علاوه بر امکان زخم در معده، ممکن است نشان دهنده ی عفونت انگلی یا بیماری گوارشی باشد.

 

  خون در مدفوع سگ


اگر در مدفوع سگ خود خون مشاهده کردید، آگاه باشید که این یک هشدار است. وجود خون در مدفوع مربوط به کرم های روده ای، انگل ها یا حتی وجود کرم در دستگاه گوارش حیوان می باشد. این علامت یک هشدار بسیار خطرناک است. با مشاهده این علامت، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید. علاوه بر این به یاد داشته باشید خود و تمام افرادی که با حیوان در ارتباط هستند، باید مراقب باشند. بیماری های انگلی می توانند از حیوان به انسان منتقل شوند.


وجود عفونت های انگلی


یکی از بیماری های رایج در سگ ها، عفونت انگلی می باشد. هجوم یک یا چند انگل به بدن سگ باعث این بیماری می شود. انگل ها موجوداتی زنده هستند که در بدن سایر موجودات زنده زندگی خود را ادامه می دهند. این موجودات غذای خود را از بدن میزبان می گیرند.


کک و مک در پوست سگ


سگ ها پوستی نرم دارند. معمولاً همه از دست کشیدن به پوست سگ ها لذت می برند. به همین علت دوست دارند که این حیوانات را نوازش کنند. اما به دلایل مختلفی ممکن است پوست این حیوان دچار مشکل کک و مک شود. مشکل کک و مک در پوست بسیاری از حیوانات خانگی پدید می آید. این مشکل در پوست سگ ها بیشتر نمایان می شود. بیماری کک و مک یک نوع بیماری انگلی می باشد. کک و مک ها انگل های بسیار بسیار ریزی هستند. این انگل ها قادرند بین یک تا دو هفته در بدن حیوانات زندگی کنند. سرعت رشد و تولیدمثل این موجودات بسیار زیاد است. کک های ماده روزی 40 تخم می گذارند که بیضی شکل و سفیدند. این انگل ها هیچ سر و صدایی ندارند. پس از مرحله ی تخم به لارو تبدیل می شوند و در سطوح مختلف پخش می شوند. بعد از لارو به شفیره تبدیل شده و رشد می کنند. زمانی که به اندازه ای رسیدند که قابل دیدن شدند، قادر به تخم گذاری هستند. در این صورت از بین بردن آن ها زمان بر بوده و به سرعت عمل نیاز دارد. در هر خانه ای که حیوانات خانگی و به خصوص سگ زندگی می کنند، احتمال وجود کک و مک نیز هست.


وجود شپش در بدن سگ


کنه ها و شپش ها از موجودات ریز میکروسکوپی هستند که به صورت بیماری در بدن سگ ها پدید می آیند. این موجودات نیز مانند انگل ها از بدن میزبان تغذیه می کنند. وجود کنه و شپش در بدن سگ ها باعث خارش و ریزش مو می شود. گاهی شپش ها باعث ایجاد عفونت در بدن حیوانات نیز می شوند.


بیماری دیابت در سگ ها


یکی از بیماری های رایج در سگ ها دیابت است. این بیماری همان افزایش میزان قند خون می باشد که در سگ ها بالاخص در سنین بالا و جنس نر آن ها دیده می شود. بیماری دیابت به دو عامل انسولین و گلوکز مربوط می شود. انسولین هورمونی است که در لوزالمعده ترشح می شود. این هورمون باعث می شود گلوکز و مواد مغذی دیگر از داخل جریان خون خارج و به عنوان سوخت استفاده شوند. گلوکز سوخت مورد نیاز بدن است که بعد از خوردن غذا و هضم آن از مواد مغذی بدست می آید.
بیماری دیابت در سگ ها بخاطر کمبود انسولین بوجود می آید. در صورتی که سگی به دیابت (کمبود انسولین) مبتلا شود، ممکن است لوزالمعده اش از بین برود. گروهی نیز که مبتلا به دیابت مقاوم به انسولین می شوند، به سمت چاقی می روند. در این دسته پانکراس مقداری انسولین تولید کرده که درست استفاده نمی شود. این امر سبب می شود گلوکز از خون خارج نشده و در نتیجه به سوخت تبدیل نشود. در صورتی که سگ شما دچار کاهش اشتها، کاهش انرژی، افسردگی، استفراغ، چاقی، کاهش وزن و تشنگی بیش از حد شود، ممکن است به دیابت مبتلا شده باشد. تنظیم رژیم غذایی مناسب و هماهنگی با دامپزشک می تواند دیابت را در این حیوان درمان کند. برای درمان دیابت باید حواستان به میزان پروتئین، فیبر و کربوهیدرات مصرفی حیوان باشد.

 

بیماری پریودنتال در سگ ها


بیماری پریودنتال نیز یکی از بیماری های مربوط به سگ ها می باشد. این بیماری مربوط به یک التهاب عفونی است که در بافت های اطراف دندان حیوان ایجاد می شود. این بیماری زمانی پدید می آید که پلاک های دندان در اطراف لثه و محل اتصال دندان به لثه می مانند. اگر به این بیماری توجه نشود، عفونت شدید شده و به سطوح دهان منتقل می شود. این بیماری در سگ های بالای 2 سال رایج می باشد. برای پیشگیری از این بیماری بهتر است روزانه به دندان های سگ خمیر دندان بزنید.

 

سخن پایانی


در این نوشتار سعی شد که تعدادی از بیماری های رایج سگ ها به اختصار بیان شود. در صورت آگاهی از علائم و عوامل این بیماری ها به راحتی می توانید از وقوع آن پیشگیری کنید. اگر نشانه های بیماری را در سگ خود مشاهده کردید، بهتر است از یک دامپزشک کمک بگیرید.