Skip to main content
| Super User

همه چیز درباره ی نگهداری از گربه

20 مرداد, 1401

همه چیز درباره نگهداری از گربه، گربه از محبوب‌ترین حیوان‌های خانگی در دنیا است

که از حس شنوایی و بویایی بسیار قوی برخوردار است و اکثراً در حال استراحت است ولی بسیار حسابگر بوده و تا از چیزی مطمئن نباشد قدمی برنمی‌دارد. گربه‌ها شخصیتی مستقل دارند ولی بدن آنها حساس و آسیب‌پذیر است برای همین نگهداری از گربه کمی دشوار است؛ برای نگهداری درست گربه نیازمند اطلاعاتی هستیم چرا که نداشتن اطلاعات خطاهای جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.
اگر یک گربه دارید و از آن نگهداری می‌کنید در این مقاله نکات مفیدی گفته می‌شود که باید آنها را رعایت کنید پس با ما همراه باشید.


نکات مهم برای نگهداری از گربه


برای نگهداری از گربه دانستن قوانین و شرایط نگهداری مانند غذای مناسب، احتمال بیماری‌ها، خدمات بهداشتی و... آنها خیلی مهم است. سعی کنید پیش از اقدام به نگهداری از گربه‌ها از نژاد آنها اطلاع داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آنها نگهداری کنید.


دارو و واکسن‌های گربه


برای اینکه بتوانید از گربه‌تان به‌خوبی نگهداری کنید باید حتماً به آنها در وقت‌های معینی واکسن بزنید اگر اقدام به این کار نکنید در بدن آنها انگل می‌ماند که برای انسان‌ها خیلی خطرناک می‌باشد.


حمام گربه


وقتی گربه را به حمام می‌برید سعی کنید که اطرافش را خلوت کرده و با آب ولرم از پشت شروع به شستن کنید و حتماً برای شستشو از شامپوی مخصوص گربه استفاده کنید تا باعث ریزش مو نشود. بعد از حمام از خشک‌کردن با سشوار یا وسیله دیگری اجتناب کرده و با حوله خشک کنید.
بهتر است هر ۱۵ روز یک‌بار گربه را حمام کنید اما اگر این دوره طولانی شد مشکلی نیست چرا که گربه‌ها خودشان با لیس زدن خود را تمیز می‌کنند.


خواب گربه


گربه‌ها تقریباً روزی ۱۸ ساعت می‌خوابند و اگر غیر از این باشد ممکن است سکته کند پس به حد کافی اجازه دهید تا استراحت کند.


گربه را نترسانید


گربه‌ها حیوان‌های حساسی هستند که اغلب اوقات احساس خطر می‌کنند. اگر نگهداری از گربه برایتان مهم است توصیه می‌شود که هرگز او را نترسانید چرا که باعث می‌شود گربه عصبی و پرخاشگر شود.

 

سر گربه داد نزنید


به‌خاطر اینکه گربه حیوان شلوغ و بازیگوشی است امکان دارد با پریدن به یک سمت خرابکاری ایجاد کند. اگر به گربه واقعاً علاقه دارید پس باید بدانید که هیچ چیزی ارزش این را ندارد که سرش داد بزنید. اگر این کار را انجام دهید منجر به ترسیدن او از شما می‌شود. گاهی اوقات تنبیه کنید ولی نه آن اندازه که از شما کینه به دل بگیرد.


در غذای گربه تنوع ایجاد کنید


به گربه‌تان انواع مختلف غذاها را بدهید تا ببینید که به کدام یک از آنها علاقه دارد. همچنین سعی کنید او را به غذاهای آماده و مخصوص گربه‌ها عادت ندهید؛ چرا که ممکن است روزی در خانه تمام شود. می‌توانید به گربه مرغ، گوشت، ماهی‌تن، سیب‌زمینی و هویج پخته، کباب، جگر گوساله و گوسفند، برنج و ماکارونی و… بدهید.


با گربه‌تان بازی کنید


وقتی می‌خواهید از گربه نگهداری کنید؛ سعی نکنید که فقط با آب و غذا او را نگه دارید چرا که بسیاری افراد در این امر کوتاهی می‌کنند. گربه نیاز به بازی و سرگرمی نیز دارد سعی کنید زمانی را مختص به بازی‌کردن با گربه کنار بگذارید و بدانید که به چه چیزهایی علاقه‌مند است تا همان را به دستش بدهید این‌چنین گربه به شما بسیار وابسته می‌شود.


دستشویی گربه


گربه‌ها خیلی وسواسی هستند. پس برای اینکه از دستشویی استفاده کنند باید محل آن تمیز باشد تا مطمئن شوند وقتی کارشان به اتمام رسید بدنشان کثیف نشود.
بنابراین توصیه می‌شود برای نگهداری از گربه مکان دستشویی آن را تعیین کنید و بهتر است که از خاک مخصوص گربه استفاده کنید، به‌خاطر اینکه جذب بالایی دارد و اکثراً معطر می‌باشد. یک نکته‌ای هم که وجود دارد این است که روزی دو بار با یک وسیله مثل کفگیر مخصوص فضولاتش را از خاکش بردارید تا بقیه خاک‌ها تمیز باقی بمانند.


کلام آخر


گربه که محبوبیت فراوانی دارد و موردعلاقه اغلب افراد است باید توجه ویژه‌ای در زمینه نگهداری از آن داشته باشید و به آن محبت کنید. سعی کنید با گربه به‌گونه‌ای رفتار کنید که انگار بچه‌تان است و هیچ‌وقت گربه‌ای را که اهلی کردید رها نکنید چرا که باعث می‌شود گربه ضربه روحی شدیدی بخورد.
همان‌طور که می‌دانید خلوص قلب انسان از نوع رفتارش با حیوانات مشخص می‌شود پس سعی کنید با حیوانات مهربان باشید و به آنها محبت کنید.