Skip to main content
| Super User

نگهداری سگ در آپارتمان

20 مرداد, 1401

نگه داری سگ در آپارتمان، سگ ها حیوانات خانگی جذابی هستند که می‌توانند سرگرم کننده باشند.


همچنین دوست‌های فوق العاده ای هم برای انسان به حساب می‌آیند. اگر شما هم جزو آن دسته انسان‌هایی هستید که دلتان می‌خواهد سگ داشته باشید ولی احساس می‌کنید که آپارتمان جای خوب و مناسبی برای نگهداری از سگ نیست. می‌توانید سگی را انتخاب کنید که از هر لحاظ مناسب باشد تا بتوانید به راحتی در کنار هم زندگی کنید.
امروزه افراد زیادی حیواناتی مانند سگ را نگهداری می‌کنند. در کشور ما ایران قانون خاصی، برای نگهداری سگ وجود ندارد. اما اگر فردی سگ نگه دارد و با این کارش برای همسایه‌ها مزاحمت به وجود آورد یا به بهداشت آپارتمان خللی وارد کند، همسایه‌ها می‌توانند از آن فرد شکایت کنند تا قانون با آنها برخورد کند.
شما می‌توانید کمک کنید که سگتان به خانه ی جدید عادت کند و با آن سازگار شود. رعایت چندین نکته می‌تواند باعث شود هم خودتان و هم سگتان در یک آپارتمان به خوبی زندگی کنید.


چطور از سگ در آپارتمان نگه داری کنیم؟


با توجه به فرهنگ و مذهب، نگهداری سگ در آپارتمان امکان دارد برای اکثر ساکنان غیرقابل تحمل باشد و حتی اگر شما در آپارتمان سگ نگه دارید و ادعا کنید که بهداشت سگ تحت نظر پزشک بوده و کاملا مراعات شده است، قابل پذیرش نیست. در این صورت شما چاره‌ای جز خارج کردن حیوان از آپارتمان یا تغییر محل سکونت خود ندارید.


اولویت های خود را بشناسید.


اگر می‌خواهید سگ جدیدی را به خانه بیاورید، باید برای پیدا کردن سگی که با شرایط و آپارتمان شما سازگار باشد، وقت بگذارید. برای انجام این کار ویژگی هایی که می‌خواهید سگ جدیدتان آن را داشته باشد یادداشت کنید.
از دیگر چیزهایی که باید در نظر بگیرید این است که توله سگ دوست دارید یا یک سگ بزرگسال. همچنین حتما باید به آموزش سگ هم توجه فراوانی داشته باشید؛ برای اینکه توله سگ ها به طور معمول وقت بیشتری را برای آموزش نیاز دارند. باید برخی سوالات از خود بپرسید اعم از: آیا یک سگ مستقل می‌خواهید؟ یا سگی می‌خواهید که به توجه بیشتری نیاز دارد؟


سگ های کوچک را انتخاب کنید.


بهتر است که سگ انتخابی شما بر اساس جایی که قرار است در آنجا زندگی کنید، باشد. اگر در جای کوچکی مانند آپارتمان زندگی می‌کنید، بهتر است آن نژادی را انتخاب کنید که از نظر اندازه زیاد بزرگ نشود. اگر صاحب سگی هستید که بزرگ است، آپارتمان بزرگتری را نیز انتخاب کنید.
درباره نژاد سگ ها مطالعه کنید و سعی کنید بدانید که وقتی سگ بزرگ شود حداکثر اندازه اش چقدر خواهد بود. سگ های نژاد کوچک مانند فرنچ بولداگ، پامرانین، داکسهوندها یا داشهوندها و شیواوا و... را می‌توانید در نظر داشته باشید.


یک نژاد از سگ‌های کم سر و صدا انتخاب کنید.


وقتی در آپارتمان زندگی می‌کنید، همسایه ها به شما نزدیک هستند. اگر ساختمان‌تان ضد صدا نیست، باید حتما موقع انتخاب سگ از نژاد های مختلف سر و صدای آن را هم در نظر بگیرید. برخی سگ ها به ساکت بودن معروف و شناخته شده هستند مانند: سگ تریر بوستون یا پاگ و کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای زندگی در آپارتمان باشد چرا که این نژاد آرام و کوچیک است. اگر سگی دارید که زیاد سروصدا می‌کند، بهتر است یک مربی برای آن بگیرید.


سطح انرژی سگ را بسنجید.


سگ های نژاد های مختلف، میزان و سطح انرژی متفاوتی نیز دارند. برای نگهداری سگ در آپارتمان سعی کنید دنبال سگی باشید که تحرک به طور مداوم نداشته باشد. به عنوان مثال نژاد باست هوند گزینه خوبی است چرا که سطح انرژی کم‌تری دارد. امکان دارد شما صاحب یک سگ با انرژی بالایی باشید و بخواهید که در یک آپارتمان زندگی کنید. در این صورت باید روزانه سگ‌تان را به پیاده روی ببرید و بگذارید که انرژی خودش را تخلیه کند.


با صاحب خانه یا آپارتمان صحبت کنید.


قبل از بردن سگ به خانه درمورد قوانین آن ساختمان اطلاعاتی کسب کنید و با صاحب خانه درباره این موضوع با جزئیات صحبت کنید. به عنوان مثال امکان دارد که نگهداری از سگ مشکلی نداشته باشد، ولی در حالت کلی حتما باید در مورد نگهداری از حیوانات و اندازه های آن ها سوال کنید. مطمئن شوید که نگهداری از حیوان خانگی شامل هزینه بیشتری می‌شود یا نه.


کلام آخر


اگر صاحب یک سگ هستید باید مسئولیت پذیر باشید و به بهترین شکل از آن نگهداری کنید. حفظ سلامت و شادابی سگ از اهمیت بالایی برخوردار است، شما حتی می‌توانید یک نفر را برای نگهداری از سگ استخدام کنید. حتما سعی کنید سگ شما فضای ایمنی را مختص به خودش داشته باشد؛ سگ ها از انجام برخی کار ها در روز لذت می‌برند حتما برای آموزش دادن به سگتان وقت کافی بگذارید و در کل باهم وقت بگذرانید.