Skip to main content
| Super User

با عجیب ترین حیوانات جهان آشنا شوید

20 مرداد, 1401

با عجیب ترین حیوانات جهان آشنا شوید ، در جهان حیوانات زیادی وجود دارد. اما موجودات دیگری هستند که شاید حتی نام آن‌ها را نشنیده باشید. جهان وحشی و شگفت‌انگیز خانه ‌ی میلیون‌ها حیوان جالب است. دانشمندان تخمین زده ‌اند که حدود ۸٫۷ میلیون گونه جانوری

روی زمین وجود دارد. برخی از این جانوران مانند شیر، کوسه و ببر خشن و ترسناک هستند. برخی از آن‌ها مانند خرگوش و گوزن، دوست ‌داشتنی و بی‌ آزار می باشند. در این میان گونه‌ هایی وجود دارند که به‌ نوعی عجیب و سؤال ‌برانگیز هستند، گونه‌ هایی که در هیچ طبقه ‌ای قرار نمی‌ گیرند. رفتارهای نا متعارف دارند یا ظاهرشان با صفات آنها همخوانی ندارد. در سراسر کره زمین، حیوانات منحصر‌به ‌فردی پیدا می شود که ویژگی‌ها و رفتارهای چشمگیر و عجیبی از خود نشان می‌ دهند. برای آشنایی با برخی از عجیب ‌ترین حیوانات دنیا این مقاله را از دست ندهید.


عجیب ترین حیوانات جهان


برخی از گونه های جانوران وجود دارند که رفتارهای نا متعارف دارند. همچنین ظاهری عجیب دارند که با صفت های آنها همخوانی ندارد. برخی از این حیوانات عجیب را در زیر برای شما آوردیم.


1- فوسا


فوسا ، پستاندار گوشت‌ خوار بومی ماداگاسکار می باشد. این حیوان درنده ظاهری شبیه به گربه دارد. اما سایر ویژگی‌های او شبیه به زبادان است. این امر موجب دشوار و بحث ‌برانگیز بودن طبقه ‌بندی فوسا شده است. تحقیقات ژنتیکی نشان داده‌ که فوسا در واقع گونه ‌‌ای جداگانه و منحصربه ‌فرد است.

فوسا


2- آهوی کاکلی


آهوی کاکلی گونه‌ ای کوچک از گوزن می باشد. این حیوان با یک دسته برجسته موی سیاه روی پیشانی و یک جفت دندان نیش‌ مانند خارج از دهان در نرها شناخته می ‌شود. این پستاندار خجالتی و عمدتاً منزوی می باشد که در چین مرکزی یافت می ‌شود. گاهی اوقات به‌ صورت جفت زندگی می‌ کند. آهوی کاکلی از زندگی در مناطقی که پوشش گیاهی خوبی دارند لذت می‌ برد.

آهوی کاکلی

 


3- خفاش سفید هندوراسی


این حیوان خز سفید متمایزی دارد که نوک بعضی از این خزها خاکستری می باشد. بینی این پستاندار کوچک مانند برگ است. خفاش‌ های هندوراسی که اهل جنگل های آمریکای مرکزی هستند به‌ طور دسته ‌جمعی در چادرهایی که از برگ‌ ها می‌سازند، زندگی می‌ کنند.

خفاش سفید هندوراسی


4- کَل سَکایی یا سایگا


سایگا، نوعی بز کوهی است که به ‌طور پراکنده در اطراف استپ اوراسیا زندگی می ‌کند. این پستاندار به دلیل ساختار پوزه بسیار غیرمعمول، بیش از اندازه بزرگ و انعطاف‌ پذیری که شبیه به بینی مورچه ‌خوار است، شناخته می‌ شود. نتیجه سال‌ ها تحقیق نشان داد که علت مرگ این گونه وجود نوعی عفونت باکتریایی در پوزه آن‌ ها بوده است. در میان این مرگ ‌ومیر عظیم، از بین رفتن زیستگاه و شکار بیش از حد، سایگا راهی طولانی برای بهبود و برگشت به شرایط عادی در پیش رو دارد. اما هنوز می توان جمعیت مهاجر قابل توجهی از آن‌ها را در روسیه، قزاقستان و مغولستان غربی پیدا کرد. یکی دیگر از دلایل انقراض این حیوان، کاربرد شاخ سایگا در طب چینی می باشد.

کَل سَکایی یا سایگا


5- دیک ‌دیک‌


یکی از زیبا‌ترین چهارپایان، دیک دیک ها هستند که چشم‌ های جذاب آنها توسط یک حلقه سفید احاطه شده است. علاوه بر توانایی دیدن، دیک‎‌ دیک‌ ها از چشمان خود مایع چسبناکی ترشح می‌ کنند که برای علامت ‌گذاری قلمرو آن‌ ها استفاده می ‌شود. این پستانداران بومی آفریقای شرقی و جنوبی جثه کوچکی دارند. قادر به تحمل دمای ۴۰ درجه سانتی‌ گراد هستند.

دیک دیک


6- گرگ یال‌ دار


بزرگ‌ترین سگ سان آمریکای جنوبی، گرگ یال دار است. این پستاندار شباهت زیادی به روباه دارد. اما در حقیقت نه گرگ و نه روباه می باشد. گرگ‎‌ های یال ‌دار موجوداتی منزوی با گوش ‌های بزرگ و پاهای بلند هستند. بر خلاف بسیاری از شکارچیان دیگر، همه‌ چیزخوار هستند. برخی دانشمندان فکر می‌ کنند ممکن است بیش از نیمی از رژیم غذایی این سگ‌ سانان از مواد گیاهی باشد.

گرگ یال دار


7- خرگوش پاتاگونی


خرگوش پاتاگونی یک پستاندار جونده می باشد که هیکل درشتی دارد. این جانور، بومی آمریکای جنوبی است. ظاهری شبیه خرگوش صحرایی و الاغ دارد.

خرگوش پاتاگونی


8- لک ‌لک نیل


یک پرنده بزرگ لک لک ‌مانند است و به علت داشتن منقار بزرگ که به شکل کفش است، به آن پرنده منقار کفشی هم می ‌گویند. این پرنده در مرداب‌ های بزرگ مناطق گرمسیری شرق آفریقا زندگی می ‌کند. لک ‌لک نیل به دلیل حرکات کند و تمایل به بی‌ حرکت ماندن برای مدت طولانی به‌ عنوان پرنده مجسمه ‌مانند نیز شناخته می ‌شود. پرنده منقار کفشی جثه بسیار بزرگی دارد. به‌ طوری‌ که ارتفاع پرنده بالغ از ۱۱۵ تا ۱۵۰ سانتی ‌متر، طول آن از ۱۰۰ تا ۱۴۰ سانتی‌ متر، عرض بال‌ ها از ۲۳۰ تا ۲۶۰ سانتی‌ متر و وزن آن از ۴ تا ۷ کیلوگرم است.

لک لک نیل


9- مرغ بهشت عالی


یک پرنده کوچک است که جمعیت ماده کمی دارد. بنابراین رقابت جفت ‌یابی در میان نرها بسیار شدید است. به همین دلیل، این پرندگان یکی از عجیب ‌ترین و پیچیده‌ ترین نمایش‌ های جفت ‌یابی را در دنیای پرندگان دارند. مرغ بهشت عالی نر، سیاه و سفید است که تاج سبز رنگین‌ کمانی دارد و پرهای آبی - سبز قسمت سینه‌ اش را پوشش داده‌اند. اما پرنده ماده، قهوه‌ ای مایل به قرمز است.

مرغ بهشت عالی


10- ماهی شیشه ‌سر


نوعی ماهی است که در عمق ۶۰۰ تا ۸۰۰ متری زندگی می‌ کند و تقریباً بی‌ حرکت در آب معلق می ‌ماند. داخل سر این ماهی به ‌صورت گنبدی شفاف و پر از مایع قابل مشاهده است. از این بخش می ‌توان لنز چشمان او را دید. ماهی شیشه‌ سر دهان کوچکی دارد و بیشتر قسمت‌ های بدنش با پولک پوشیده شده است. فرض بر این است که این ماهی در شرایط کم‌ نور طعمه خود را شکار می‌ کند.

ماهی شیشه سر


11- دلفین نهنگی پوزه‌کوتاه


این جانور یک دلفین اقیانوسی است که در خلیج بنگال و جنوب شرقی آسیا یافت می‌ شود. سرعت شنای این دلفین کند می باشد و برجسته ‌ترین ویژگی او، سر گرد و بدون پوزه است. این دلفین هنگام تولد ۱ متر طول و ۱۰ کیلوگرم وزن دارد. این اندازه‌ ها هنگام بلوغ به ۲٫۳ متر و ۱۳۰ کیلوگرم می ‌رسد.

دلفین نهنگی پوزه‌کوتاه


12- قورباغه شیشه‌ ای


قورباغه شیشه ای که در آمریکای جنوبی یافت می ‌شود، خانواده‌ ای از دوزیستان است. برخی از نمونه ‌های آن دارای شکم شفاف هستند. از آنجا که این شکم شفاف احشا داخلی را قابل مشاهده کرده است، به آن قورباغه‌ ی شیشه ‌ای می‌ گویند.

قورباغه شیشه ای


13- قلم دریایی


قلم دریایی، یک موجود پرگنه‌ ای با پولیپ‌ های متعدد می باشد که خود را در بستر شنی یا گل‌ آلود ریشه می ‌دهد. عمدتا پلانکتون می ‌گیرد. برخی از قلم ‌های دریایی هنگام لمس شدن، نور مایل به سبزی از خود ساطع می ‌کنند.

قلم دریایی


سخن آخر


حیوانات زیادی در جهان وجود دارند که برخی از آنها شناخته شده و برخی ناشناخته می باشند. حیوانات عجیب و ناشناخته، ظاهری دارند که با صفات ظاهری آنها همخوانی ندارد. همچنین از گونه های غریبی هستند. در این مقاله شما را با برخی از حیوانات عجیب جهان آشنا کردیم.