Skip to main content
| Super User

انواع و بیماری های گربه فنجانی

20 مرداد, 1401

انواع و بیماری های گربه فنجانی ، گربه فنجانی از بهترین و مشهورترین نژاد گربه ها می باشد که به آن گربه مینیاتوری نیز گفته می شود. در ابتدای قرن 16 میلادی برای اولین بار این گربه‌ ها به اروپا وارد شده و با استقبال بی‌ نظیر مردم اروپایی مواجه شدند. در سال 1620 اولین گربه‌ های پرشین از ایران به ایتالیا و سپس به فرانسه

فرستاده شدند. بعد از فرانسه نیز سر از انگلستان در آوردند. در سال 1871 توسط CFA، گربه های فنجانی نوع پرشین بعنوان یک گونه رسمی از گربه ها به ثبت رسیدند. در این مقاله در مورد گربه پرشین و انواع آن از جمله گربه پرشین عروسکی صحبت می‌ کنیم. با ما همراه باشید.


گربه فنجانی چیست؟


در دنیا گربه های خانگی به 3 دسته بزرگ مانند گربه مین کوون، متوسط مانند پرشین و کوچک مانند مانچکین تقسیم می شوند. اما یکی از دسته های دیگری که از طرفداران زیادی برخوردار می باشد، گربه های خانگی کوچک اندام به نام گربه های فنجانی هستند. گربه های فنجانی، یک نژاد نیستند. بلکه با روش های مختلف اصلاح نژادی و دست کاری های ژنتیکی به اندازه های کوچکی رسیده اند.

گربه فنجانی چیست؟

گاهی وقت ها بعضی افراد آنها را به دلیل اندازه ی خیلی کوچکی که دارند، با بچه گربه ها اشتباه می گیرند. قد گربه فنجانی حدودا 10 تا 15 سانتی متر می باشد. همچنین این گربه های بامزه وزنی بین 2 تا 2.5 کیلوگرم دارند. گربه های فنجانی نیز دارای دو جنس نر و ماده هستند که اندازه متفاوتی با یکدیگر دارند. جنس ماده این گربه های خانگی کمی کوچک تر هستند. اندازه گربه فنجانی به یک سوم گربه خانگی معمولی می رسد.‌


تغذیه ی گربه فنجانی


گربه ها در طبیعت پستانداران گوشتخوار هستند که نمی توان اجازه داد در محیط های شهری به شدت آلوده برای خودش آزادانه به دنبال غذا بگردد و از جانوران مختلف شهری تغذیه کند. زیرا این آلودگی ها به راحتی به گربه خانگی منتقل می شود. غذای مخصوص گربه های خانگی در طعم ها و مدل های مختلف خشک، کنسروی یا سوپ در بازار وجود دارد. مطابق با شخصیت خاص هر گربه که ذائقه های مختلفی دارند، باید غذای خانگی آنها را تهیه نمایید. از پرطرفدارترین غذاهای خشک مخصوص گربه ها می توان به طعم گوشت قرمز، غذای خشک با طعم ماهی و مرغ اشاره کرد. این غذاها با انواع ویتامین ها و مواد مغذی دیگر ترکیب شده اند تا غذای کاملی را برای گربه ها تشکیل دهند.

تغذیه ی گربه فنجانی


انواع گربه فنجانی


گربه های فنجانی انواع متفاوتی دارند که هر کدام از آنها دارای خصوصیات مخصوص به خود هستند. معروف ترین این نژاد ها عبارتند از:


1- گربه پرشین فنجانی

گربه پرشین فنجانی


گربه پرشین از محبوب ترین نژاد های گربه خانگی است که بسیار زیبا و بامزه می باشد و طرفداران زیادی دارد. این گربه پشمالو از ترکیب دو نژاد گربه خانگی پرشین و مانچکین در اندازه کوچک تر به وجود آمده است. دلیل اصلی ترکیب این دو نژاد، بچه گربه ای با صورت زیبا و عروسکی گربه خانگی پرشین و بدن کوچک و زیبای گربه مانچکین بود. گربه پرشین فنجانی بین 12 تا 15 سال عمر می کند. وزنی بین 2 تا 2.5 کیلوگرم و حدود 13 سانتی متر قد دارند. گربه پرشین فنجانی موی نرمی دارد و قیمت آنها از گربه های دیگر بالاتر می باشد.


2- پرشین صورت تخت

پرشین صورت تخت


یک جهش ژنتیکی ناگهانی در اواسط قرن 19 میلادی باعث شد تا پرشین‌ های صورت تخت به وجود آیند. این گربه ‌ها به دلیل مشکلات جدی سلامتی و درگیری ‌های مختلف با ویروس‌ های آلوده کننده کمتر مورد توجه قرار گرفتند. هر چند که پرورش دهندگان گربه صورت تخت پرشین بسیار به این حیوان علاقه داشتند.


3- اسکاتیش فنجانی

اسکاتیش فنجانی


اسکاتیش یکی دیگر از نژاد های محبوب گربه در دنیا است. این گربه موهای کوتاه و گوش های افتاده ای دارد. به همین دلیل دارای طرفداران زیادی می باشد. پرورش دهندگان گربه توانسته اند با استفاده از روش های اصلاح نژادی، این گربه خانگی را نیز به اندازه های کوچک تر برسانند.


4- گربه dsh فنجانی


گربه dsh یا همان گربه خیابانی، نژادی است که همه جا یافت می شود. پرورش دهنده های گربه به راحتی گربه خیابانی را اهلی کرده اند. این گربه ها با ترکیب گربه مانچکین تبدیل به گربه های فنجانی شده و به اندازه های کوچک و دوست داشتنی رسیده اند. گربه خانگی dsh، رنگ ها و طرح های متفاوتی دارد. این گربه خانگی نسبت به دیگر نژاد های گربه فنجانی بیشتر یافت می شود.


5- هیمالین

هیمالین


حاصل جفت شدن نژاد سیامی با نژاد پرشین، گربه هیمالین است. گربه هیمالین از نظر رنگ ‌بندی به سیامی و از نظر ظاهری به گربه‌ پرشین شباهت دارد. با وجود عدم رضایت برخی از پرورش دهندگان، از سال 1948 به بعد و پس از تایید CAF گربه هیمالین را با نژاد پرشین یکی دانستند. هر چند تا قبل از این سال در آمریکا هیمالین یک گربه دورگه جداگانه محسوب می ‌شد.
برای تشخیص گربه هیمالین از پرشین یک شماره رجیستری برای هر گربه هیمالین مشخص شد تا پرورش دهندگان مشکلی در تشخیص این دو گربه از همدیگر نداشته باشند.


6- اگزاتیک مو کوتاه

اگزاتیک مو کوتاه


در سال 1950 میلادی با آمیزش پنهانی پرشین کت ‌ها و گربه‌ های آمریکایی مو کوتاه، گربه‌ ای به وجود آمد که محبوبیت خاصی به دست آورد. در ابتدا CAF این گربه را با عنوانی جداگانه به رسمیت نمی ‌شناخت. اما پس از تلاش ‌های بسیاری از پرورش دهندگان نظر موافق CAF کسب شده و این گربه‌ ها با نام اگزاتیک مو کوتاه شناخته شدند. اگزاتیک مو کوتاه به مقدار زیادی دارای ویژگی پرشین کت می باشد. اگزاتیک مو کوتاه علاوه بر فرم بدنی پرشین کت مقداری از تنبلی ذاتی این گربه را نیز با خود به همراه دارد.
بعد از مدتی پرورش دهندگان متوجه شدند که با احتمال 25 درصد از آمیزش دو اگزاتیک مو کوتاه ممکن است یک اگزاتیک مو بلند متولد شود.


بیماری های گربه فنجانی


گربه های فنجانی با دستکاری هورمونی به وجود آمده اند. در واقع با ایجاد تغییر در هورمون های گربه، جلوی رشد او را می گیرند. این روش بسیار غیر انسانی است و باعث بروز انواع مشکلات فراوان جسمانی و روحی برای گربه خانگی می شود. گربه خانگی مانند حیوانات خانگی دیگر در معرض یک سری بیماری های خاص خود قرار می گیرند. شایع ترین بیماری های گربه فنجانی عبارتند از:

بیماری های گربه فنجانی


• دیابت


دیابت از شایع ترین بیماری های گربه خانگی می باشد که دلیل آن اضافه وزن و چاقی گربه خانگی است. دیابت گربه های خانگی بیماری ای خطرناک می باشد که باعث مشکلات جدی مانند کوری، از کار افتادن اعضای داخلی بدن حیوان، قطع عضو و یا حتی مرگ می شود. برای جلوگیری از وقوع این بیماری برای گربه خانگی، شما باید خورد و خوراک او را مدیریت نمایید. داشتن یک برنامه غذایی ثابت می تواند در انجام این کار به شما خیلی کمک کند. همچنین اگر دامپزشک بیماری اضافه وزن را در گربه شما تشخیص دهد، به او تمرینات ورزشی مخصوصی را تجویز می کند. اصافه وزن بیشتر در گربه های تنبل و افسرده دیده می شود. برای جلوگیری از این کار شما باید به صورت روزانه با گربه خانگی خود بازی کنید و اسباب بازی های مختلف برای او خریداری نمایید.


• اسهال و استفراغ


اسهال و استفراغ در گربه های خانگی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. شایع ترین دلیل این بیماری بلعیدن چیزی غیر قابل هضم مانند مو یا الیاف پلاستیکی می باشد.در این صورت گربه شما آن را بالا می آورد و شما می توانید آن را ببینید و جای نگرانی ندارد. اما دلیل دیگر این بیماری، خوردن چیزی مسموم مانند شیر ترش شده یا غذای مانده، توسط گربه خانگی است. در این صورت استفراغ گربه چندین روز طول می کشد و باعث کم آبی در بدن گربه شما می شود که می تواند مشکلات جدی به وجود آورد. اسهال و استفراغ گربه خانگی می تواند به دلیل وجود انگل در دستگاه گوارشی به وجود آمده باشد.
اگر گربه شما بعد از یک یا دو روز همچنان مبتلا به اسهال بود، حتما به دامپزشک مراجعه نمایید. همچنین از مدفوع گربه خانگی خود یک نمونه برای دامپزشک ببرید تا بر روی آن آزمایش تشخیص انگل انجام شود. اگر انگلی در آن وجود داشت گربه شما تحت درمان انگل زدایی قرار گیرد.


• عفونت دستگاه ادراری


اگر در هنگام ادرار کردن گربه خانگی خود متوجه ناراحتی و یا درد گربه شدید، این یک نشانه از بروز بیماری عفونی در دستگاه ادراری گربه خانگی می باشد. این بیماری باعث بروز عفونت های دردناک در اطراف ناحيه دستگاه ادراری گربه می شود. همچنین باعث مسدود شدن مجاری ادراری گربه خانگی می گردد. به همین دلیل گربه شما در هنگام ادرار کردن ناراحتی شدید دارد. یکی از علت های بروز این عفونت می تواند کثیفی محل دستشویی کردن آن باشد. برای همین شما باید به طور روزانه‌ ظرف خاک مخصوص گربه خود را تمیز کنید و خاک مخصوص آن را عوض نمایید. از دیگر نشانه های این بیماری می توان به تورم در ناحیه دستگاه ادراری گربه، اشک ریختن گربه خانگی شما هنگام دستشویی کردن، وجود خون در ادرار و لیسیدن ناحی اطراف عفونت توسط گربه شما باشد.


• بیماری های ژنتیکی


گربه های فنجانی به دلیل اینکه با دستکاری های ژنتیکی فراوان و اصلاح نژادی های مختلف به وجود آمده اند، در معرض انواع بیماری های مختلف ژنتیکی هستند. این گربه ها به طور کلی از بدن ضعیف تری نسبت به دیگر گربه های خانگی برخوردار هستنند و این بر ایمنی کلی بدن آنها نیز تاثیر می گذارد. این گربه همچنین ممکن است دچار بیماری های استخوانی و مفصلی شود. از این بیماری ها می توان به انحراف ستون فقرات گربه، نرمی استخوان، انحراف استخوان دنده و کج شدن استخوان فک اشاره کرد. هر کدام از این بیماری ها باعث بروز مشکلات فراوانی مانند فلجی، سوء تغذیه، مشکلات قلبی و تنفسی در حیوان خانگی شما می شود. بیشتر این بیماری ها مادرزادی هستند و کار زیادی از دست دامپزشک بر نمی آید. درمان بیماری گربه فنجانی سخت است. عمل های جراحی بر روی این گربه ها انجام می شود که هزینه های سنگینی نیز به همراه دارد. اگر قصد خرید یکی از این گربه های خانگی را دارید حتما از سلامت جسمانی این گربه مطمئن شوید.


قیمت گربه فنجانی

قیمت گربه فنجانی


به صورت کلی این گربه ها به علت کمیاب بودن و نداشتن یک ریشه مشخص به عنوان نژاد پایه از قیمت مشخصی بر خوردار نیستند.