Skip to main content
| halvaei

حکم فروش مال غیر

20 مرداد, 1401

حکم فروش مال غیر ، فروختن اموال افراد دیگر یا انتقال آن ها در قانون جرم به حساب می آید. این مساله به این معنا می باشد که این مساله باعث ضرر مالی می شود. با توجه به قانون تصرف مال و اموال، اگر معامله و انتقالی صورت گیرد که طی آن مال و املاک شخصی توسط دیگران به فروش برسد یا منتقل شود جرم صورت گرفته است.

این جرم کلاهبرداری به حساب می آید. به این صورت که فردی بدون اطلاع صاحب ملک و اموال، به سود خود معامله ای انجام دهد. این مساله در مورد مال منقول یا غیر منقول فرقی ندارد. در هر حال کلاهبرداری اتفاق افتاده و بر این مبنا مجازات در نظر گرفته می شود.

حکم فروش مال غیر
ارکان فروش مال دیگران


فروش مال غیر سه رکن اصلی دارد که عبارتند از:


- مادی:به این معنا که شخص اقدام به فروختن مال دیگران بدون اجازه شخص و مجوز قانونی کند.
- معنوی: به این معنا که شخص اقدام را عمدی و از روی قصد و نیت انجام دهند.
- قانونی: این رکن مربوط به اثبات جرم و جنبه ی قانونی آن می باشد.


فروش مال غیر در اموال مشاع


در مواردی که اموال یا ملک چند مالک داشته باشد مال مشاع خوانده می شود. در این موارد شرکا به جز سهم خودشان امکان فروش یا انتقال نخواهند داشت. یعنی فروش هر سهم بسته به رضایت خود فرد است. در صورتی که سهم فرد دیگری بدون رضایت وی به دیگری فروخته یا انتقال یابد حکم مال غیر خواهد داشت. این امر مصداق فروش مال دیگری است و جرم به حساب می آید.


تفاوت فروش مال غیر با معامله فضولی


در برخی از معامله ها فروشنده قصدی برای ضرر زدن به مالک ندارد. حتی در مواردی فروشنده با هدف سود بیشتر مالک اقدام به فروش می کند. به این معامله ها که با هدف ضرر مالی زدن نیست در اصطلاح معامله فضولی گویند. اما در معامله های مال غیر فروشنده خود را مالک معرفی می کند. در این موارد انتقال غیر قانونی و نامشروع مال صورت می گیرد. این موارد به مراجع قانونی و کیفری انتقال داده شده و قابل پیگیری و مجازات هستند.


مجازات فروش مال غیر


در قانون مجازات عمومی ماده ی شماره 238 به مجازات های مربوط به فروش مال غیر اشاره می شود. بر این اساس در صورتی که فرد می داند مال متعلق به دیگری است و باز هم اقدام به انتقال یا فروش آن می کند مجرم است. همچنین اگر فردی مال دیگری را به صورت غیر قانونی انتقال دهد یا به فروش برساند کلاهبرداری کرده است. به این طریق فرد محکوم به مجازات می شود. این مجازات می تواند از 1 تا 7 سال حبس و پرداخت جزای نقدی برابر با ارزش مال باشد. همچنین مال نیز باید به مالک برگردانده شود. جرم های این چنینی جنبه ی عمومی دارند. در هر حال فرد کلاهبرداری کرده و تحت تعقیب کیفری قرار می گیرد. در صورتی که فرد مجرم از کارکنان دولت باشد علاوه بر مجازات های یاد شده، تا پایان عمر از کار در سازمان های دولتی محروم می شود.
در صورتی که خریدار یا انتقال گیرنده در زمان معامله از مساله خبردار شود ولی کار را ادامه دهد همکار مجرم به حساب می آید. علاوه بر این در صورتی که مالک از موضوع با خبر شود و تا یک ماه بعد از آن اظهاریه به خریدار یا انتقال گیرنده ندهد معاون جرم به حساب می آید. به این معنا که مالک تا یک ماه فرصت دارد تا ابلاغیه ی مالکیت خود را به دفاتر اسناد رسمی یا اداره ی ثبت تحویل نماید.


مجازات سردفتر هم دست در ارتکاب جرم


در انتقال یا فروش مال غیر اگر سردفتر با اطلاع همکاری داشته باشد او نیز مجرم به حساب می آید. در صورتی که مشخص شود سردفتر با آگاهی و اطلاع با مجرم و کلاهبرداری همراهی داشته جرم مرتکب شده است. اما در مواقعی که سردفتر مستقیم همکاری نداشته اما کاری کرده باشد که کلاهبرداری تسهیل یافته، مجازات او مانند مجازات معاون مجرم است. در نهایت در صورتی که سردفتر غیر عمد کار غیر قانونی انجام دهد باید خسارت پرداخت نماید.


سخن پایانی


یکی از مواردی که در قانون با آن مواجه می شویم فروش یا انتقال مال دیگران است. در این موارد فرد یا افرادی به صورت غیرقانونی اقدام به انتقال یا فروش مال دیگری می کند. این عمل بدون اطلاع و رضایت مالک صورت می گیرد. در این زمان برای فرد حکم کلاهبرداری صادر می شود. فرد کلاهبردار نیز مجرم به حساب آمده و شامل مجازات های کلاهبرداری خواهد شد.