Skip to main content
| halvaei

حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر

20 مرداد, 1401

حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر ، حضانت، به معنای سرپرستی و نگهداری از کودک تا زمانی می باشد که او از سن حضانت خارج شود. نگهداری و سرپرستی از کودک، از وظایف والدین اوست. یکی از موضوعات مهم، در خصوص تربیت و نگهداری از فرزندان، مساله حضانت فرزند، بعد از فوت پدر، مادر یا هر دوی آنها

می باشد. قانون گذار، در خصوص وضعیت حضانت فرزند، بعد از فوت هر یک از والدین یا هر دوی آنها، تعیین تکلیف، می نماید. در این مقاله به حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر می پردازیم. با ما همراه باشید.


حضانت فرزند بعد از فوت پدر

حضانت فرزند بعد از فوت پدر


یکی از مسائل مهمی که زن ها بعد از فوت همسران خود، با آن مواجه هستند، مساله حضانت فرزندان است. حضانت و نگهداری فرزندان طبق ماده 1171، چه دختر و چه پسر، بعد از فوت پدر با مادر می باشد. حتی در صورتی که پدر، قیم تعیین کرده باشد. حتی اگر مادر ازدواج کند، حق حضانت از او سلب نخواهد شد. مگر اینکه قیم او بدلیل صدمات روحی ناشی از ناپدری، از دادگاه تقاضای سلب حضانت کند. در صورت اثبات این صدمات، دادگاه برای حضانت دختر و یا پسر، تعیین تکلیف خواهد کرد. اما در صورتی که بعد از فوت پدر، مادر طفل از صلاحیت اخلاقی لازم برای بر عهده گرفتن حضانت برخوردار نباشد، دادگاه به تقاضای نزدیکان کودک، در خصوص حضانت طفل تصمیم مقتضی را می گیرد و ممکن است به سلب حضانت از مادر، رای دهد.


حضانت فرزند بعد از فوت مادر

حضانت فرزند بعد از فوت مادر


همانطور که گفته شد، حضانت به معنای سرپرستی و نگهداری می باشد. بر اساس ماده 1171 قانون مدنی، در صورت فوت یکی از والدین حضانت طفل با آن که زنده است، خواهد بود. بنابراین حضانت فرزند بعد از فوت مادر، در صورت زنده بودن پدر با اوست.


حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر


همانطور که گفته شد، حضانت فرزن در صورت فوت یکی از والدین، با آن که زنده است خواهد بود. مگر اینکه بنا به دلایلی مانند صلاحیت والد، دادگاه به درخواست نزدیکان طفل اقدام به سلب حضانت از آن نماید.
بر اساس مقررات قانونی و با توجه به اصول تربیت فرزندان در خانواده از دیدگاه اسلام، در صورت فوت پدر و مادر کودک، حضانت در درجه اول با جد پدری یعنی پدر پدر کودک (پدربزرگ) می باشد. جد پدری نسبت به بقیه افراد صلاحیت بیشتری در خصوص حضانت کودکی که والدین او فوت شده اند را دارد.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر
در صورتی که جد پدری، در قید حیات نباشد، این وظیفه بر عهده وصی خواهد بود. هر یک از پدر یا جد پدری، می توانند قبل از فوت، برای فرزندان خود، وصی تعیین کنند. تا بعد از فوت، در خصوص نگهداری و تربیت آنها، اقدام نماید. در صورتی که وصی تعیین نشده باشد، حضانت با قیمی می باشد که خود دادگاه، آن را انتخاب می کند. برای تعیین قیم، نزدیکان کودک بر دیگران، مقدم هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسائل پیرامون حضانت فرزند می‌توانید از بهترین وکیل خانواده در بابل مشورت بگیرید.


چه کسانی نمی ‌توانند‌ قیم شوند‌؟


قانون گذار برای اینکه مراجع قضایی د‌ر شرایط لازم بتوانند‌ مناسب ‌ترین شخص را برای قیومیت اطفال انتخاب کنند، علاوه بر تعیین شرایط قیم، اشخاصی را که نمی توانند و صلاحیت قیومیت را ندارند نیز مشخص کرده است. بر این اساس اشخاص زیر صلاحیت قیومیت را ند‌ارند‌:
1- کسانی که خود‌ تحت ولایت یا قیمومت هستند‌.
2- کسانی که به علت ارتکاب جنایت یا سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، امانت اختلاس، هتک ناموس یا منافیات عفت، جنحه نسبت به اطفال و ورشکستگی به تقصیر با حکم قطعی محکوم شد‌ه باشند‌.
3- کسانی که حکم ورشکستگی آنها صاد‌ر و هنوز عمل ورشکستگی آنها تصفیه نشد‌ه است.
4- کسانی که معروف به فساد‌ اخلاق باشند‌.


موارد سلب حضانت


• تشخیص عدم صلاحیت هر یک از والدین در نگهداری از فرزند توسط دادگاه
• اعتراض طرف مقابل نسبت به نحوه مراقبت از فرزند توسط فرد عهده دار
• ازدواج مجدد مادر (در صورت زنده بودن پدر)
• اعتیاد
• بیماری واگیردار
• ابتلا به بیماری های روحی و روانی
• ارتکاب فساد اخلاقی
• عدم رسیدگی کافی به فرزند بنا به دلایلی از جمله مشغله زیاد کاری
• در معرض خطر قرار گرفتن سلامت جسمی و روحی فرزند توسط فرد عهده دار
• اجبار کودک به انجام اعمال غیر قانونی و خلاف شرع
• آزار و اذیت جسمی کودک


سخن پایانی


توجه به مصلحت فرزند در تعیین مسئول حضانت او، امری بسیار مهم می باشد. همچنین دادگاه صالح باید تا حدودی در تعیین حضانت به درخواست فرزند، اهمیت دهد. در صورتی که یکی از والدین فوت کنند، حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود. اما در صورت فوت هر دو والدین، حضانت طفل با جد پدری یعنی پدربزرگ می باشد.