Skip to main content
| author

تجهیزات پزشکی برای پای پرانتزی

20 مرداد, 1401

تجهیزات پزشکی برای پای پرانتزی ، پای پرانتزی یا کمانی و ضربدری شدن پا یک تغییر شکل فیزیکی در پا است که باعث خم شدن پا در قسمت پایین نسبت به ران ها می شود. این وضعیت سبب می شود که زانوها، در حالی که با پا ها و مچ پای کنار هم می ایستند،

با فاصله قرار گیرند و ظاهر یک کمان را داشته باشند، این مورد از علائم پای پرانتزی است. زمانی که نوزادان در رحم مادر هستند مجبور به خم کردن پاهای خود دارند و زمانی که متولد می شوند عادت به خم کردن پاها دارند، پس از تولد نوزاد پاها قابلیت صاف شدن دارند و پس از چند هفته این اتفاق می افتد. بنابراین تقریبا تمام نوردان دارای درجه ای از پای پرانتزی هستند که طبیعی است. پس راه افتادن کودک، پاهای کودک صاف می شود و تا سن سه سالگی بیشتر کودکان پای پرانتزی نخواهند داشت اما با گذشت این زمان اگر پاها پرانتزی ماندند نگران شوید.

دلایل پرانتزی شدن پاها


● راشیتیسم یا نرمی استخوان :
راشیتیسم وقتی رخ می دهد که بدن کودک ویتامینD دریافت نکند یا به علت اختلالات ژنتیکی قادر به جذب و یا استفاده از ویتامین D نباشد. کمبود ویتامین D باعث نرمی استخوان در کودکان می شود.

● مسمومیت با سرب یا فلورید:
بیشترین تأثیرات مسمومیت سرب یا فلوراید بر بافت استخوان، افزایش میزان استئوئید استخوان است. افزایش محتوای استئوتومی باعث می‌ شود استخوان نرم شود و بیشتر مستعد شکستن باشد.

● دیسپلازی استخوان:
دیسپلازی استخوان گونه ای از مشکلات ارثی است که بر استخوان‌ ها و مفاصل تاثیر می‌ گذارد و از رشد طبیعی کودک جلوگیری می‌کند.

● بیماری بلانت:
بیماری بلانت نوعی مشکل رشدی استخوان ساق است. قسمت پایین پای کودک مبتلا به بیماری بلانت به سمت داخل می‌ آید و خمیده به نظر می‌ رسد.

● خمیدگی فیزیولوژیک پا:
در اکثر کودکان زیر ۲ سال، خمیده شدن پاها به سادگی یک تغییر طبیعی در ظاهر پا است. پزشکان به این نوع از خمیدگی پا کمانی فیزیولوژیک می‌ گویند.


تجهیزات پزشکی برای پای پرانتزی

تجهیزات پزشکی برای پای پرانتزی، برای نوجوانان و افراد بزرگسال بسیار مهم است که با روش های اصلاح زانوی پرانتزی آشنا باشند، زیرا که پای پرانتزی مشکلات و آسیب های بسیار جدی تری برای زانوها به وجود می آورد و باید خیلی زودتر درمان را شروع کنند.
تجهیزات پزشکی که به رفع زانوی پرانتزی کمک می کند به شرح زیر است :

● بریس (زانو بند مخصوص)

برخی بریس های ارتوپدی (زانوبندهای مخصوص) برای اصلاح پاهای پرانتزی طراحی شده اند. البته این بریس ها برای استفاده در رده سنی 8 _ 20 مناسب و طراحی شده اند و برای افراد بزرگسال تجویز نمی شوند، چرا که رشد استخوانی در افراد بزرگسال کامل شده است و بنابراین استفاده از بریس نمی تواند تغییری در نحوه ی رشد استخوان ایجاد کند. این بریس ها بیش از همه برای کودکانی با سن پایین مناسب است که استخوان های آن ها رشد زیادی خواهند داشت.

● ورزش

ورزش های مخصوصی برای اصلاح زانو پرانتزی وجود دارد که سبب تقویت عضلات ران پا و پشتیبانی بیشتر از مفصل زانو می شود که البته این تمرینات تاثیرات کمی در اصلاح حالت پرانتزی بودن پاها دارند. این تمرینات برای افرادی موثر واقع می شود که میزان خمیدگی و انحراف پای آن ها، خفیف است . معمولا برای اصلاح پای پرانتزی، تمریناتی تجویز می شوند که موجب تقویت عضلات ران پا می شوند. این تمرینات موجب می شوند که فشار کمتری بر مفاصل و تاندون های پا وارد شود. انجام حرکات چرخش مفصل لگن و ران به طرفین نیز می تواند در اصلاح زانوی پرانتزی موثر باشد چرا که عضلات جمع کننده ی ران پا در ناحیه بالای ران و لگن را تقویت می کنند. در صورتی که در این عضلات هر گونه عدم تعادل وجود داشته باشد، می تواند موجب پرانتزی شدن پاها شود .

● ماساژتراپی

یکی دیگر از درمان های تجویز شده برای زانوی پرانتزی، انجام ماساژ درمانی است که در این روش پزشک درمانگر به طور مکرر، پا ها را به سمت عقب و جلو حرکت می دهد. ماساژ درمانی مخصوص پای پرانتزی باید توسط فیزیوتراپیست متخصص و باتجربه انجام شود چرا که دارای تکنیک ها و روش های پیشرفته ی خاص خود می باشد. روش ماساژتراپی معمولا برای کودکان تجویز می شود و برای افراد بزرگسال توصیه نمی شود.

● کفی و کفش طبی

یکی از روش های درمانی موثر برای زانوی پرانتزی، تجویز کفی ها و کفش های طبی مخصوص است که به طرز صحیح قرار گرفتن پاها کمک می کنند. این کفش ها و کفی ها همچنین موجب می شوند که فشار وارد شده بر زانوها به نحو صحیحی توزیع شود و فشار مضاعفی که بر روی برخی قسمت های زانو (به خاطر پرانتزی بودن پاها) وارد می شود، برطرف شود و شخص بتواند با راحتی بیشتری بایستد و راه برود .

● جراحی

برای افرادی که می خواهند با کمک روش های درمانی مشکل پاهای پرانتزی خود را حل کنند، قطعا جراحی اولین گزینه ی درمانی نیست. اما در برخی موارد که میزان بدشکلی پاها شدید است، تنها راه بر طرف کردن مشکل، انجام جراحی می باشد. در واقع جراحی تنها راه برطرف کردن کامل حالت پرانتزی پاها در افراد بزرگسال است. پرکاربردترین تکنیک جراحی برای درمان پای پرانتزی، استئوتومی است.