Skip to main content
| halvaei

تاتو

20 مرداد, 1401

خالکوبی یا تاتو قدمت زیادی در تاریخ دارد . کلمه تاتو یک کلمه " تاهیتی " است که به معنی علامت گذاری می باشد. با توجه به شواهد، تاتو از دوازده هزار سال قبل از میلاد وجود داشته است.


در تاریخ ایران هم تاتو به چشم می خورد. در شعرهای مولوی می توان آن را دید که به آن " کبودی زدن " گفته است همچنین در لرستان مجسمه هایی وجود دارد که نشان دهنده تاتو در تاریخ ایران است.


خالکوبی چیست ؟


خالکوبی یا تاتو به کشیدن طرح و نقش های دائمی بر روی بدن گفته می شود . این کار در بسیاری از کشورها ریشه تاریخی دارد . تاتو را با وارد کردن جوهرهای مخصوص با سوزن های خاص تا عمق یک میلی متر پوست انجام می دهند. این جوهر را باید در قسمت های عمیق تری از پوست وارد کرد؛ چرا که در لایه های سطحی به دلیل ترمیم و بازسازی بافت های پوست ماندگاری کمی خواهد داشت.   


انواع تاتو :


امروزه تاتو پیشرفت چشم گیری داشته است . یکی از انواع معروف تاتو، تاتو صورت است که به شکل آرایش دائمی در می آید.  بیشترین متقاضی آن، خانم ها هستند.


تاتو لب:


برای اصلاح خط لب و زیبایی این تاتو انجام می شود برای افرادی که مشکلاتی چون لب شکری یا مشکلات مادرزادی دارند بسیار مناسب است.


تاتو ابرو:


تاتو ابرو برای کسانی که به دلایل مختلف مانند شیمی درمانی ابرو خود را از دست داده اند بسیار مناسب است و کمک شایانی در به دست آوردن زیبایی و تقارن در ابروهایشان می شود. برای تاتو از روش های جدید تر و طبیعی تر مانند میکروبلیدینگ و میکرو پیگمنتیشن می توان استفاده کرد.


تاتو چشم:


تاتو چشم برای رفع نقص های ظاهری چشم بسیار مفید و کارآمد است. همچنین می توانید خط چشم های دائمی با تاتو داشته چشم، داشته باشید که باعث زیباتر دیدن شده چشمانتان و آسودگی در آرایش می شود.


فواید تاتو :


در برخی منابع موارد زیر را برای فواید تاتو ذکر کرده اند:


از سردرد و میگرن، افزایش وزن، ضعف حافظه و یادگیری، افزایش فشار خون و کاهش سیستم ایمنی بدن در ترمیم زخم ها جلوگیری می کند. تاتو می تواند مشکلات پوستی شما را بپوشاند و زیبایی را به آن ها هدیه کنند.


 معایب تاتو  :


 دائمی بودن تاتو بر روی بدن :


 تاتو ماندگاری بالا و مادام العمر دارد . تاتو زدن مانند پلی یک طرفه است و بعد از انجام دادن آن دیگر نمی توانند آن را از بین ببرید و شکل اولیه پوست خود را به دست آورید پس لازم است دقت زیادی در انتخاب طرح مورد نظر داشته باشید. بهترین راه پاک کردن تاتو لیزر است که هزینه و درد زیادی دارد و در نهایت هم جای آن کمی روی پوست باقی می ماند.


کامل پذیرفته نشدن تاتو از سوی جامعه :


هنوز هم در بسیاری از جوامع عده ای هستند که از نظر آن ها کسانی که تاتو دارند افراد مشکل دار و نادرستی هستند و آن ها را مورد قبول قرار نمی دهند. داشتن تاتو مخصوصا در خانواده های مذهبی امری پذیرفته شده ای نیست و گاها کسانی که تاتو دارند را ترد می کنند. به طور کلی می تواند در این زمینه برای شما مشکل آفرین باشد.


خطرات تاتو:


حتی اگر تاتو را یک تاتوکار ماهر با کیفیت بالا انجام دهد باز هم ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود .احتمال دارد که شخص به جوهر تاتو حساسیت داشته باشد و آن را پس بزند و عارضه های پوستی دردناکی برای او ایجاد کند . همچنین ممکن است شخص در ازای هزینه کمتر در جایی تاتو کند که بهداشتی نباشد و از سوزن آلوده استفاده کنند و شخص به هپاتیت نوع ب و ث، ایدز و بیماری هایی که از طریق اجسام آلوده وارد بدن می شود دچار شود.


عدم توانیی اهدای خون:


شخص نمی تواند حداقل تا یک سال هیچ خونی را اهدا کنند.


ایجاد مشکل در پیدا کردن کار:


اگر تاتو دارید و به دنبال کار هستید سعی کنید آن را بپوشانید در بسیاری از مکان ها پرسنل آنجا نباید تاتو داشته باشند و یا ممکن است دچار بدبینی نسبت به شما شوند . بر اساس یکی از تحقیق ها بیش از 50% کارفرماها با داشتن تاتو مشکل و مخالفت دارند.


سارکوئیدوز:


زیر 10% افرادی که تاتو می زنند دچارعارضه سارکوئیدوز می شوند که گاهی با شکل گوشت اضافه در می آید . این بیماری باعث تخریب در ریه ها می شود همچنین سیستمم ایمنی بدن را ضعیف می کنند.


روش های پاک کردن تاتو :


اگر بعد از تاتو به هر دلیل می خواستید دست به پاک کردن آن بزنید بهتر است اطلاعاتی از آن داشته باشید و با انواع روش های آن آشنا شوید .
پاک کردن تاتو از زدن آن پر هزینه تر و دردناک تر خواهد بود و در نهایت هم کامل پاک نمی شود و فقط کم رنگ می شود .


استفاده از کرم های موضعی :


برخی منابع ادعا دارند که استفاده از کرم های مخصوص از برند های معتبر می تواند تاتو را در 30 روز کم رنگ کند البته این در شرایطی پیشنهاد می شود که کمتر از 6 ماه باشد که تاتو زده باشید.


ریمو کردن تاتو با تاتو !


 در این روش اگر به لیزر دسترسی ندارید می توانید از این روش استفاده کنید . طریق انجام این کار همانند تاتو است با این تفاوت که به جای جوهر از مواد پاک کنند مانند نمک یا اسید گلیکولیک استفاده می کنند. البته این روش عوارضی مثل آسیب رساندن به اپیدرم پوست، باقی ماندن جای زخم و مدت زمان درمان طولانی دارد.


پاک کردن تاتو با لیزر :


لیزر یکی از محبوب ترین روش های پاک کردن تاتو است. لیزر با شکستن رنگ دانه های تاتو با فرکانس مناسب آن ها را از بین می برد. این روش نسبت به روش های دیگر عوارض کمتری دارد و با پالس های نوری انجام می شود.