Skip to main content
| author

بهترین کلینیک طب سنتی

20 مرداد, 1401

بهترین کلینیک طب سنتی ، امروزه طب سنتی به صورت مدرن نیز انجام می‌شود. اکثر مردم جامعه با رشته های تخصصی در رابطه با طب سنتی مانند ارتوپدی، روانشناسی و متخصص داخلی و غیره آشنایی پیدا کرده اند و در هنگام بیماری و حل مشکل به طور آگاهانه و تخصصی ‌می توانند به جای طب کلاسیک، طب سنتی را انتخاب کنند.

همچنین بسیاری از افراد برای پیشگیری و درمان بیماری های خود از روش های طب سنتی و درمان های سنتی استفاده می کنند. بنابراین لازم است فردی که می‌خواهد در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورد به مراجع معتبر مثل متخصصان طب سنتی یا افراد با تجربه در این کار مانند شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و عطاری ها مراجعه نماید.

کلینیک های طب سنتی یکی از مراکزی هستند که می توان برای پیشگیری از بیماری ها و مشکلات مختلف مثل مشکلات مفاصل، روحی روانی، بیماری های گوارشی و غیره به آنها مراجعه کرد. ولی برای این که یک کلینیک طب سنتی یک مرکز معتبر شناخته شود لازم است که دارای برخی ویژگی ها باشد.


در رابطه با طب سنتی ایرانی باید گفت که از شاخه های طب مکمل به شمار می‌آید که این طب کل نگر بوده و همه اعضای بدن را به عنوان شبکه به هم متصل بررسی خواهد کرد. طب ایرانی با طب جدید دارای تفاوت هایی می باشد که یکی از مهمترین ویژگی های آن تاکید بر پیشگیری در قالب اصول حفظ سلامتی است.


3 گام طب سنتی برای پیشگیری و درمان


بر اساس منابع معتبر طب سنتی ایران، پس از شرح‌حال‌گیری، معاینه فرد بیمار و تشخیص سبب بیماری، نوبت به درمان می‌رسد. در حقیقت متخصص طب سنتی برای رفع مشکلات افراد مراجعه‌کننده، موظف به طی کردن سه‌گام اساسی در فعالیت‌های پیشگیری و درمانی خود است؛ که عبارت‌اند از:
در بهترین کلینیک طب سنتی پس از اینکه از فرد بیمار شرح حال گیری گرفته شد و بیمار معاینه شده و علت بیماری او تشخیص داده شد، متخصص طب سنتی برای درمان اقدام می کند. در واقع باید گفت که متخصص طب سنتی جهت رفع مشکلات افراد مراجعه کننده لازم است گام اساسی که در فعالیت های پیشگیری و درمانی وجود دارد را طی کند که این سه گام عبارتند از
تدابیر شش‌گانه حفظ سلامتی.
روش‌های مداخله‌ای یا همان اعمال یداوی (دستی) مثل فصد، حجامت، زالو درمانی و دلک (ماساژ)
دارو درمانی با داروی ساده و داروی مرکب شامل گیاهان دارویی، مواد معدنی و طبیعی
گام های ذکر شده باید به گونه‌ای باشد که در سبک زندگی افراد مراجعه کننده به کلینیک طب سنتی به گونه‌ای مناسب تغییر به وجود آورد. بنابراین طبق راهبردهای شش‌گانه حفظ سلامتی درمان بیماری با تغییر سبک زندگی شروع می‌شود که در قالب امور شش گانه سلامتی به بیمار آموزش داده خواهد شد.

 در بهترین کلینیک طب سنتی متخصص طب سنتی باید از بیمار خود شرح حالی اخذ کند که شامل موارد زیر باشد:
وضعیت گوارش و علائم گوارشی مثل سوزش معده، تهوع، ترش کردن و…
وضعیت تیروئید
وضعیت تعریق
وضعیت مفاصل و عضلات
وضعیت اعصاب و روان
وضعیت سردرد
وضعیت خواب ‌و بیداری
وضعیت اندامی مثل قلب، ریه، کبد، طحال، کیسه صفرا، کلیه، مثانه، پروستات، بیضه، رحم، تخمدان‌ها، چشم، گوش، بینی و…
محل زندگی و شغل
شرایط و علائم عمومی مثل پادرد، کمردرد، دل‌درد، احساس سنگینی در بدن و…
داروهای مصرفی
سابقه عمل جراحی
وضعیت پوست، مو و ناخن
وضعیت مصرف غذاهای پرخطر (مانند مصرف زیاد غذای پرچرب و پرنمک، گوشت گاو و گوساله، فست فود، خامه، ادویه، فلفل، هل، دارچین و…)
وضعیت بارداری و شیردهی
مشاهدۀ چهرۀ بیمار و وضعیت کلی بدن
و سایر مواردی که در پیشگیری و درمان به بیمار کمک خواهد کرد.


 پس از اینکه طبیب متخصص اطلاعات بیمار را اخذ کرد، از طریق کشف علت بیماری ها می تواند برای درمان اقدام کند. ممکن است در یک کلینیک طب سنتی در برخی از افراد علاوه بر تدابیر دیگر از حجامت جهت درمان کمردرد نیز استفاده شود. با توجه به تشخیص متخصص طب سنتی حجامت همراه با خون گیری یا فقط بادکش خواهد بود.
تمامی موارد ذکر شده در بالا زیر نظر مستقیم متخصص طب سنتی در کلینیک طب سنتی صورت می گیرد. البته این موارد برای ویزیت حضوری خواهد بود. در ویزیت آنلاین بهترین کلینیک طب سنتی نیز بیماران می توانند از طریق تکمیل فرم های مربوطه در خانه نسبت به پیگیری روند درمان خود اقدام کنند.


پیدا کردن طبیب سنتی و کلینیک سنتی معتبر


امروزه انواع درمانگرهای طب سنتی در سطح جامعه مشغول به فعالیت هستند‌ برخی از آنها پزشک بوده که ادعا دارند در مورد همه چیز آگاهی دارند و می‌توانند تمام بیماری ها را درمان نمایند. اما بهتر است برای درمان نزد این دسته از طبیان کوچک نروید.‌ بسیاری از افرادی که می خواهند برای درمان بیماری خود از روش های طب سنتی استفاده کنند، با این سوال بزرگ مواجه می‌شوند که بهترین کلینیک طب سنتی چه کلینیکی است و دارای چه ویژگی هایی می باشد. در اینجا باید گفت که بهترین کلینیک طب سنتی به گونه‌ای درمان را انجام می‌دهد که کمترین آسیب در دوره درمان به فرد وارد شود. همچنین در رابطه با انواع درمانگران طب سنتی باید اطلاعات لازم را کسب کرد تا فرد دچار آسیب نشود.


افراد غیر پزشک با تجربه کم


برخی از افراد ممکن است غیر پزشک و با کمترین تجربه باشند. در رابطه با این افراد باید گفت که  خواندن چند کتاب خانگی و یا از طریق گوش دادن به چند برنامه تلویزیونی شناخت مزاج خود و اطرافیان را آغاز کرده و بر اساس تجویزات کتاب‌های دم دستی اقدام به درمان بیماری ها می کنند. این دسته از افراد ممکن است طب سنتی را بسیار ساده فرض کرده و نمی دانند که امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی مردم نسبت به گذشته شناخت مزاج افراد کار سختی خواهد بود که حتی ممکن است مثل اساتید خبره در این کار موفق نشوند. همچنین ممکن است تجویز گیاهان دارویی که دارای عوارض بسیار و تداخل های فراوان هستند کار خطرناکی باشد. بنابراین هرگز به این افراد نباید مراجعه کرد.


چه بیمارانی در بهترین کلینیک طب سنتی درمان می شوند؟ ‌


یکی از سوالاتی که ممکن است اکثر افراد با آن مواجه شود این است که چه بیمارانی می توانند به بهترین کلینیک طب سنتی مراجعه کنند و درمان شوند ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که طیف گسترده ای از بیماری ها مثل سرماخوردگی، اسهال یبوست ساده و برخی از بیماری های دیگر را که در طب کلاسیک درمانی ندارند و یا دارای درمان های علامتی و کنترل شده هستند و پس از مصرف داروهای شیمیایی مورد نیاز برای درمان آنها احتمالاً عوارض جانبی به سراغ بیمار آید، در طب سنتی برای این بیماران درمان وجود دارد. همچنین برخی دیگر از بیماری های مزمن مانند ناراحتی مفصلی و استخوانی ناراحتی لوله گوارش، بیماری رفلاکس و مشکلات تنفسی را می توان با استفاده از مراجعه به یک کلینیک طب سنتی درمان کرد.


افرادی که به دیابت مبتلا هستند و همچنین بیمارانی که با استفاده از انسولین قند خون خود را کنترل می کنند و بیماران ریوی که با کورتون تحت درمان می باشند یا مبتلایان به آرتریت روماتوئید یا کولیت، اولسروز یا بیماران ناراحتی قلبی می توانند از طریق مصرف داروهای تجویز شده در بهترین کلینیک طب سنتی درمان شوند. اما نکته ای که باید به آن دقت کرد این است که این دسته از بیماران هرگز نباید مصرف داروهای خود را قطع کرده و حتی کم کردن مقدار مصرف این داروها نیز نباید به صورت خودسرانه صورت گیرد و لازم است همراه با مشاوره متخصص مربوطه این کار صورت گیرد. چون تغییر مقدار دارو و قطع خود سرانه آن احتمال دارد دارای عوارض بسیار خطرناک و در برخی موارد جبران ناپذیری برای بیماران باشد.