Skip to main content
| author

بایدها و نبایدهای دکلره

13 آبان, 1401

تغییر رنگ موها باعث تغییر روحیه و ایجاد نشاط در افراد می شود. بسیاری از خانم ها و آقایان تمایل دارند موهای تیره خود را قدری روشن تر کنند.

با توجه به ساختار و شیمی مو، امکان نفوذ مواد شیمیایی به داخل تارهای مو وجود دارد. همین امر موجب ساخت محصولات متفاوتی برای رنگ کردن موها شده است. دکلره برای رنگ های بسیار روشن به کار می رود. این پروسه می تواند عوارضی را در پی داشته باشد. بدون انجام دکلره نمی توان موهای تیره را بسیار روشن رنگ کرد. به همین دلیل بسیاری از افراد حاضر هستند ریسک بالای دکلره را بپذیرند تا موهایی به رنگ دلخواه خود را داشته باشند. در صورت مراقبت مو بعد از دکلره عوارض ناخواسته آن تا حد زیادی کم می شود. در این مقاله به دکلره مو چیست و همه چیز درباره ی آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

دکلره مو چیست؟

دکلره مو یا بلیچینگ روشی است که طی آن رنگدانه های مو، رنگ طبیعی خود را از دست می دهند. در واقع با دکلره کردن موها می توان رنگ تارهای مو را از بین برده و هر گونه رنگ روشن یا فانتزی را بر روی موها پیاده نمود. برای دکلره کردن مو از پودر دکلره با اکسیدان ۱۲ درصد استفاده می شود که با توجه به جنس موها باید حدود ۲۰ الی ۳۰ بر روی سر بماند. البته بهتر است برای موهای نازک تر از اکسیدان ۹ درصد استفاده گردد. غلظت مخلوط اکسیدان و پودر دکلره باید همانند ماست باشد. برای دکلره کردن مو، دو روش فویلی و کلاهی وجود دارد. برای هر روش از پودر متفاوتی استفاده می شود. بعنوان مثال، برای دکلره مو به روش فویلی نباید از پودر دکلره آبی استفاده نمود. زیرا باعث داغ شدن سریع فویل و آسیب رساندن به موها می شود. برای سنجش مو در زمان دکلره کافی است کمی آن را بکشید. در صورتی که مو تکه شد و یا کش آمد باید سریع آن را بشویید. زیرا مو مقاومت خود را از دست داده و یا در حال از دست دادن می باشد و ادامه دکلره باعث سوختگی و از بین رفتن مو می شود.

دکلره مو چیست؟

انواع پودرهای دکلره

به طور کلی پودرهای دکلره تیز مانند اکسیدان ها دارای درصد هستند که قوی ترین آن ها پودر آبی و ضعیف ترین آن ها پودر سفید است. این پودرها برای هایلایت و مش مو مناسب نیستند. انواع پودرهای دکلره یا بلیچینگ عبارتند از:

1.    پودر دکلره سفید
ضعیف ترین پودری که برای دکلره مو استفاده می شود و دارای ساختار شیمیایی ضعیفی است، پودر دکلره سفید می باشد. این پودر ایده آل برای انجام دادن هایلایت، رنگ و مش مو است. همچنین گزینه خوبی برای دکلره به روش فویلی می باشد. موهای افرادی که به طور طبیعی روشن است از این پودر دکلره استفاده می کنند‌ 

انواع پودرهای دکلره

2.    پودر دکلره بنفش
این پودر نسبت به پودر سفید، ساختار شیمیایی قوی تر و نسبت به نوع آبی، ساختار ضعیف تری دارد و در رده ی متوسط قرار می گیرد. پودر دکلره بنفش برای دکلره نمودن موهای صورت و بدن کاربرد دارد. زیرا این نوع پودر برای موهای حساس و بسیار نازک مناسب است و آسیبی به آن ها نمی رساند. 

3.    پودر دکلره آبی
این پودر قوی ترین پودر دکلره است که برای رنگ کردن موهای مشکی و تیره استفاده می شود. از این نوع پودر برای انجام انواع لایت و هایلایت استفاده نمی شود. همچنین انجام رنگ و مش با این پودر باعث سوختن و بدشکل شدن موها می گردد. پودر دکلره آبی به دلیل تاثیر قوی به فویل نیاز ندارد. 

برای دکلره مو از چه اکسیدانی باید استفاده کرد؟

اکسیدان در فرآیند رنگ کردن مو نقش کاتالیزورگر دارد و باعث کامل شدن فرآیند روشن شدن مو می شود. استفاده از این مواد به جنس مو بستگی دارد. اکسیدان از نظر قدرت شیمیایی به سه گروه تقسیم می شود که عبارتند از:

  • اکسیدان ۶ درصد یا شماره ۱: ضعیف ترین نوع اکسیدان است که مناسب برای رنگ کردن تار موهای بسیار ضعیف، شکننده و آسیب پذیر می باشد. همچنین برای رنگ کردن موهای بدن و صورت نیز از اکسیدان ۶ درصد استفاده می شود. 
  • اکسیدان ۹ درصد یا شماره ۲: این اکسیدان کمی بیشتر از اکسیدان ۶ درصد تاثیر می گذارد و قوی تر عمل می کند. بنابراین اگر موهای خیلی نازک و ضخیم ندارید از این اکسیدان استفاده نمایید. 
  • اکسیدان ۱۲ درصد یا شماره ۳: این اکسیدان نسبت به دو اکسیدان قبلی، بسیار قوی تر عمل می کند و برای افرادی که موهای ضخیم و سفتی دارند مناسب است. در واقع از اکسیدان ۱۲ درصد برای هایلایت و دکلره موهای کلفت استفاده می شود. این اکسیدان رنگدانه های موها را به طور کامل از بین می برد و رنگ مو را خیلی خوب روشن و باز می کند.

برای دکلره مو از چه اکسیدانی باید استفاده کرد؟

انواع پایه دکلره

1.    پایه ضعیف دکلره
زمانی که رنگ مو به قرمز، قرمز نارنجی، نارنجی قرمز و نارنجی یکدست رسید یعنی به پایه ضعیف دکلره رسیده اید. روی این پایه می توانید رنگ موی قهوه ای متوسط پایه ۴، رنگ موی مسی، بلوطی، فندقی تیره، آکاژ و قهوه ای صدفی انجام دهید.

2.    پایه متوسط دکلره
وقتی رنگ مو به پایه نارنجی زرد، زرد نارنجی و یا زرد پاستیلی رسید یعنی به پایه متوسط دکلره و بلوند مو رسیده اید. با این پایه می توانید رنگ های قهوه ای روشن، بلوند تیره، انواع خاکستری پایه ۵ و ۶ را بر روی موهای خود در بیاورید.

انواع پایه دکلره

3.    پایه دکلره قوی
با بدست آوردن رنگ های زرد روشن، زرد خیلی روشن، پلاتینه یا سفید شما به آخرین حد دکلره قوی رسیده اید. روی این پایه به سادگی می توانید انواع بلوند خیلی روشن مانند طلایی، خاکستری، زیتونی، عسلی و ... را انجام دهید.

روش های بلیچینگ یا دکلره مو

دکلره مو به دو روش فویلی و کلاهی انجام می شود. در روش کلاهی، ابتدا موها را باید به خوبی شانه کنید تا تمام گره های آن باز شوند. سپس کلاه را بر روی سر گذاشته و به کمک قلاب، تارهای نازک مو را از سوراخ های کلاه خارج نمایید. هرگز کلاه را روی موهای خیس نگذارید. زیرا در این صورت خارج کردن مو با قلاب از کلاه بسیار سخت می شود. در گام بعدی، اکسیدان (۱۲ درصد) را با پودر دکلره مخلوط کنید و ترکیب را روی موهای خارج شده از کلاه قرار دهید. برای رنگ گرفتن سریع موها در این روش می توانید روی موهای خود یک نایلون قرار دهید. 

روش های بلیچینگ یا دکلره مو
در دکلره یا بلیچینگ مو به روش فویلی حجم بالایی از موها یکباره روشن می شود. در این روش، ابتدا موها را به خوبی شانه زده تا هیچ گره خوردگی نداشته باشند. سپس موها را به چند دسته تقسیم می کنند و مقدار مناسبی اکسیدان را با پودر دکلره مخلوط می نمایند. عموما اکسیدان یک و نیم برابر پودر دکلره می باشد. بعد این مخلوط را روی موها قرار داده و پخش می کنند و به صورت دسته ای داخل فویل می پیچند. روش فویلی برای افرادی که می خواهند موهای خود را با دکلره، هایلایت کنند مناسب است. زیرا این روش نسبت به روش کلاهی به صورت منظم تری انجام می شود و مش موها را زیباتر و مرتب تر نشان می دهد. 

عوارض دکلره کردن مو

مواد رنگ بر و پودرهای دکلره می توانند آسیب جدی به ساختمان مو وارد کنند. در واقع این مواد با نفوذ به بافت مو، رنگ طبیعی را از بین می برند. اگر مواد دکلره بیش از زمان مورد نیاز روی موها بماند، موجب ریزش مو شده و موهای باقی مانده حالت سوختگی می گیرند. نوع مو و ضخامت آن اصلی ترین عامل در واکنش به مواد دکلره هستند. دکلره کردن مو باعث می ‌شود که موهای شما نرمی و لطافت کمتری داشته باشند. زیرا مواد موجود در پودر دکلره باعث تغییر در تخلخل و خاصیت ارتجاعی مو می ‌گردد. هنگامی که موهای شما تخلخل بیشتری دارد یعنی کوتیکول مو بازتر است و به مرور بازتر و بازتر می‌ شود تا به شکاف تبدیل شود. در صورت عدم درمان در نهایت می‌ شکند. یکی دیگر از دلایل آسیب دکلره مو ناشی از نفوذ مواد شیمیایی دکلره به ساقه مو است. این مواد، اسیدهای چرب طبیعی را تجزیه می‌ کنند که موجب ضعیف شدن رشته مو می ‌شود. برخی دیگر از عوارض دکلره کردن مو عبارتند از:

  • کاهش رطوبت طبیعی و خشک شدن موها
    موهای دکلره شده نسبت به قبل به طرز محسوسی خشک تر از موهای طبیعی هستند. از دست دادن رطوبت مو در پی نفوذ مواد شیمایی به بافت و ساختمان موها کاملا طبیعی است. در این وضعیت موها حالت خشک و متخلخل پیدا می کنند و ظاهر خوبی ندارند. در اثر عدم مراقبت درست، موها خیلی زود وز خواهند شد.
  • عوارض دکلره مو بر روی پوست سر
    مواد سفید موها که در پودر دکلره و اکسیدان وجود دارند به پوست آسیب می رسانند. کمی سوزش پوست سر در هنگام انجام دادن دکلره طبیعی است. ولی گاهی پوست دچار قرمزی، خارش و حتی زخم های بسیار بدی می شود. در این صورت لازم است تا بلافاصله مواد دکلره از روی پوست سر پاک شود. برای مراقبت مو بعد از دکلره در صورتی که روی پوست سر، زخم شده باشد چند روز از شامپو استفاده نکنید. توصیه می شود برای مرطوب نگه داشتن پوست و بهبود محل زخم از روغن های گیاهی استفاده شود. تا درمان کامل زخم از شامپو و محصولات مو، استفاده نکنید.

عوارض دکلره کردن مو

  • شکنندگی مو بعد از دکلره
    مواد دکلره به درون تارهای مو نفوذ می کنند و همین موضوع موجب شکنندگی موها می شود. در واقع تخلخل موها نیز می تواند در پی شکنندگی تارهای مو تشدید شود. افرادی که به طور مرتب از مواد دکلره برای روشن کردن موها استفاده می کنند، موهایی شکننده و خشک دارند. این وضعیت حتی بدون دست زدن به موها کاملا مشخص است. 
  • پف کردن موها در اثر خشکی
    یکی دیگر از عوارض ناخوشایند دکلره کردن این است که موها به صورت پف کرده به نظر می رسند. این امر به دلیل باز شدن کوتیکول مو و خشک شدن تارهای مو می باشد. پس از دکلره، موها با رنگ مویی مناسب و به رنگ دلخواه در می آیند. این پروسه به شدت موها را خشک کرده و مو به حالت پف کرده دیده می شود. این عارضه پس از مدت کوتاهی و کمتر از یک هفته رفع می گردد. زیرا لایه ی رویی مو شروع به بسته شدن می کند. در این صورت امکان نرم شدن موها بعد از برطرف شدن عوارض دکلره وجود دارد.
  • وجود موخوره 
    عوامل زیادی باعث به وجود آمدن موخوره در موها می شوند. به طور طبیعی حتی اگر موها با مواد دکلره تماس نداشته باشند نیز امکان ایجاد موخوره وجود دارد. این عارضه در افراد دارای موهای خشک و بلند بیشتر دیده می شود. در همه موارد خشکی بیش از حد موها در ایجاد موخوره دخیل است. به این ترتیب با توجه به پروسه دکلره، پتانسیل خشک شدن موها وجود دارد. در صورت عدم رسیدگی به موها، موخوره ایجاد خواهد شد.
  • سوختن موها در اثر پودر دکلره
    این یک آسیب جدی می باشد و به کلی ساختار شیمی مو به هم ریخته است. موهایی که در اثر دکلره دچار سوختگی می شوند، دیگر قابلیت برگشت به حالت نرمال را ندارند. صرف نظر از حساسیت های فرد، کیفیت موها و مواد دکلره، مقصر اصلی سوختن موها قطعا آرایشگر شما است. برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر برای دکلره کردن موها حتما به سالن زیبایی تخصصی مراجعه نمایید. در این مراکز، بدون هیچ مشکلی می توانید موها را دکلره کرده و تا چندین درجه روشن تر کنید. البته مواد دکلره نامرغوب هم نباید مصرف شود.

مراقبت مو بعد از دکلره

تبدیل موهای تیره به بلوند بسیار پر طرفدار است. انواع رنگ موی روشن مانند دودی یا زیتونی، چهره را به کلی تغییر می دهد. بسیاری از خانم ها دوست دارند هر از گاهی رنگ موهای خود را عوض کنند. با توجه به ژنتیک ایرانی ها برای رنگ کردن موهای تیره از مواد دکلره استفاده می شود برای برطرف کردن آسیب های ناشی ار دکلره می توان موها را تقویت کرد و آبرسانی به موها را افزایش داد. به این ترتیب وضعیت موها بسیار بهتر می شود و تا حد زیادی رضایت بخش است. البته در نظر داشته باشید که موهای سوخته به هیچ وجه قابلیت ترمیم ندارند. قسمت بیرونی مو که از پوست سر خارج شده، فاقد ماده ی زنده است و پس از آسیب، قابلیت ترمیم ندارد. چنانچه به کلی سوختگی ایجاد شده باشد تنها راه حل، کوتاه کردن موها می باشد. در این صورت موها در حد بسیار زیادی کوتاه می شوند. در سایر موارد با تقویت موها می توان عملیات احیا را انجام داد. پس از بلیچینگ، برای نرم شدن موهای خود و افزایش لطافت آن، بهتر است از نرم کننده ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید که برای دکلره کردن موهای خود هر ماه نهایتا یک بار این کار را انجام دهید. در غیر این صورت موهای شما خشک و شکننده خواهد شد. اگر قصد دارید برای رنگ پذیری سریع موهای خود از وسایل گرمایشی مانند اتو یا سشوار استفاده کنید، در نظر داشته باشید که گرمای آن باید بسیار ملایم باشد تا باعث خرد شدن موها نشود. برای شستشوی موها از مواد دکلره، اجازه دهید نرم کننده حدود ۱۵ دقیقه بر روی موهای شما بماند و سپس آن را با آب شستشو دهید. برای داشتن موهای سالم و درخشان توجه به تغذیه ضروری است. موادی که در طول روز مصرف می شود روی کیفیت و ساختار مو تاثیر می گذارند. افرادی که رژیم های سخت غذایی را انجام می دهند دچار آسیب های جدی به مو می شوند. اگر موها را دکلره می کنید حتما به سلامت عمومی بدن نیز اهمیت دهید. کیفیت موها تاثیر زیادی در میزان آسیب بعد از دکلره دارد.

مراقبت مو بعد از دکلره

سخن پایانی

در این مقاله به دکلره مو چیست؟ پاسخ دادیم و انواع روش های دکلره را آموختیم و با انواع پودرهای دکلره آشنا شدیم. دکلره کردن مو یکی از اصلی ترین روش ها برای رسیدن به رنگ موی دلخواه می باشد. اما به طور کلی بهتر است از این روش آسیب زننده استفاده نکرده و به موهای خود آسیب وارد نکنیم. با این حال می توان از روش های مختلفی مانند کراتینه و پروتئینه مو استفاده کرد و رشته های مو را ترمیم نمود. در ضمن توجه کنید که دکلره موهای خود را به هر کسی نسپارید. برخی از آرایشگرها به اندازه کافی تجربه ندارند و می توانند باعث سوختن موهای شما شوند. در این صورت ترمیم مو بسیار سخت و زمان بر می شود. پس اگر تمایل دارید موهای خود را به بهترین نحو دکلره کنید و از آسیب های آن در امان بمانید، از بهترین سالن زیبایی در غرب تهران کمک بگیرید.