Skip to main content
| author

اگر فاصله ی بین جلسات لیزر زیاد شود چه مشکلی پیش می آید؟

26 مرداد, 1401

این سوالی است که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد. کسانی که از لیزر استفاده می کنند ممکن است به دلایل مختلفی نتوانند روند منظم لیزر خود را انجام دهند.

فواصل بین جلسات لیزر به وضعیت موها، رنگ پوست و موی فرد، حجم موها، منطقه مورد درمان و جنس فرد (زن یا مرد) بستگی دارد.

حذف موهای زائد با استفاده از لیزر

امروزه بسیاری از مردان و زنان برای از بین بردن موهای زائد نواحی مختلف بدن خود از لیزر استفاده می کنند. در بین تمام دستگاه های لیزر، الکساندرایت به دلیل ویژگی های منحصر به فرد، نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است. اگر چه اثرات استفاده از لیزر الکساندرایت برای مدت طولانی باقی می مانند اما ماندگاری آنها در افراد مختلف یکسان نیست.

اگر شما هم برای رفع موهای زائد خود از لیزر استفاده کرده باشید، حتما نام دستگاه الکساندرایت را شنیده اید. در حال حاضر افراد زیادی برای حذف موهای زائد صورت و بدن خود از این دستگاه استفاده می کنند. پزشکان، دستگاه لیزر الکساندرایت را با توجه به نوع و رنگ پوست و مو، ناحیه موردنظر برای درمان، تراکم و ضخامت موی هر فرد تنظیم می کنند. کسانی که دارای موی تیره و پوست روشن هستند، بهترین نتیجه را از این دستگاه می گیرند. شما می‌توانید برای لیزر موهای زائد بدنتان به بهترین مرکز لیزر الکساندر در تهرانپارس مراجعه نمایید.

اگر فاصله ی بین جلسات لیزر زیاد شود چه مشکلی پیش می آید؟

چرخه رشد مو

چرخه رشد موهای بدن شامل سه فاز می شود. هنگامی نور لیزر می تواند موهای زائد را از بین ببرد که موها در فاز رشد (فعال) باشند. به همین دلیل برای از بین بردن موهای زائد به چندین جلسه نیاز است. 90-80% افرادی که از لیزر الکساندرایت استفاده می کنند، برای رفع موهای زائد خود به 6-4 جلسه نیاز دارند. فاصله بین این جلسات 10-6 هفته می باشد.

فازهای مختلف چرخه رشد مو

1- فاز آناژن :

فاز رشد مو است. سلول های مو  در این فاز تکثیر می شوند و سلول های جدیدی تولید می کنند. مدت زمانی که مو در فاز آناژن قرار می گیرد به ژنتیک هر فرد بستگی دارد. هر چقدر این فاز طولانی تر باشد، رشد مو بیشتر خواهد بود. فاز آناژن بین 7-2 سال طول می کشد.

2- فاز کاتاژن :

در این فاز که با نام فاز بینابینی مو هم شناخته می شود، قسمت پایین تر فولیکول شکل می گیرد. اندازه مو در این فاز ثابت باقی می ماند. در واقع مو به اندازه ی کافی در مرحله آناژن رشد می کند. در این مرحله که به مدت 10 روز ادامه دارد، فولیکول مو منقبض می شود. با قطع جریان خون در فاز کاتاژن، مرحله ی تغذیه ای چرخه رشد مو به پایان می رسد. مو باید پیش از اینکه به این مرحله برسد، خود را احیا نماید.

3- فاز تلوژن :

زمانی که موها در این مرحله قرار می گیرند، حدود 4-1 ماه بر روی پوست باقی می مانند. در این مرحله، سلول های مو  رشد می کنند. این روند آنقدر ادامه می یابد تا ریشه موها محکم شوند و مو داخل پوست باقی بماند. 15-10 % از موها در هر بازه ی زمانی در فاز تلوژن قرار می گیرند.

فازهای مختلف چرخه رشد مو

نحوه عملکرد لیزر الکساندرایت

هنگامی که نور لیزر به موهای زائد تابانده می شود، توسط ملانین موجود در تارهای مو و فولیکول آنها جذب می شود. حرارت این پرتو ، فولیکول موهای زائد را نابود می کند. اگر فرایند لیزر توسط فرد ماهر و متخصص انجام شود، عارضه خاصی در پی ندارد.

همان طور که گفته شد، نور لیزر به وسیله ی ملانین مو جذب می شود. هنگامی که موها در مرحله آناژن قرار دارند، بیشترین مقدار ملانین را دارند. به همین علت بیشترین تاثیر لیزر در این مرحله می باشد. نور لیزر بر روی موهایی که در مرحله ی تلوژن قرار دارند، کمترین تاثیر را دارد. باید توجه داشت که برای اینکه بهترین نتیجه را از لیزر به دست آوریم، باید مو زمانی که در فاز صحیح چرخه رشد باشد، مورد هدف قرار گیرد.

بهترین کلینیک‌های زیبایی در تهران

بهترین فاصله زمانی بین جلسات لیزر

برای لیزر موهای زائد به چندین جلسه با فاصله ی زمانی مشخص نیاز است. بهترین فاصله زمانی بین جلسات لیزر، به چرخه ی رشد موی فرد بستگی دارد. همان طور که گفته شد نور لیزر فقط می تواند بر روی موهایی که در مرحله آناژن (رشد) قرار دارند، تاثیر بگذارد. مقدار موهای موجود در فاز رشد با توجه به نوع پوست و موی فرد  متفاوت می باشد. یکی از نکات مهم این است که رشد مو در قسمت های مختلف بدن متفاوت می باشد. چرخه ی رشد موها در نواحی مختلف بدن یکسان نیست.

موهای زائد صورت با سرعت بیشتری رشد می کنند به همین علت برای رفع آنها 5-4 هفته یکبار باید از لیزر استفاده کرد. در حالی که فاصله بین جلسات لیزر برای زیر بغل و خط بیکینی هر 8-6 هفته یکبار است. به طور کلی فاصله بین جلسات لیزر به نوع و رنگ پوست، ضخامت موها، ژنتیک فرد، ناحیه مورد درمان و مقدار رشد موهای زائد بستگی دارد.

اگر فاصله ی بین جلسات لیزر زیاد شود چه مشکلی پیش می آید؟

لیزر در مرحله ی آناژن، موهای زائد را هدف قرار می دهد. چرخه ی رشد مو با استفاده از لیزر  افزایش پیدا می کند. به این ترتیب، موهایی که لیزر شده اند، به پایان عمر خود نزدیک می شوند. عواملی مانند ناحیه مورد درمان، زمان لیزر و جنسیت افراد می توانند بر سرعت رشد موها تاثیر بگذارند.

به عقیده برخی محققان، هر چقدر فاصله زمانی بین جلسات لیزر بیشتر شود، موجب کاهش تراکم موها می گردد. با این حال، تجربه نشان می دهد که زیاد شدن فاصله بین جلسات لیزر، اثربخشی لیزر را کاهش می دهد. به عبارت دیگر اگر فاصله بین جلسات لیزر زیاد شود، ممکن است با رشد مجدد موها روبه رو شوید. برای رسیدن به نتایج مطلوب لازم است تا جلسات لیزر به صورت منظم انجام شوند. در این صورت فولیکول های مو به صورت مداوم در معرض نور لیزر قرار می گیرند.

باید توجه داشت که ضخامت موها در نواحی مختلف بدن یکسان نیست. برای از بین بردن موهای ضخیم تر به جلسات بیشتری نیاز است. معمولا 6 جلسه کفایت می کند. اما در برخی مواقع جلسات بیشتری لازم است. کسانی که به دلایل مختلفی مانند مشغله کاری، مسافرت و ... بین جلسات درمانی خود فاصله می اندازند باید بدانند که ممکن است در این مدت، فولیکول های آسیب دیده خود را بازسازی کنند. به این ترتیب رشد موها مجددا شروع شود.

اگر فاصله ی بین جلسات لیزر زیاد شود چه مشکلی پیش می آید؟

فاصله بین جلسات لیزر الکساندرایت

سرعت رشد موهای زائد در نواحی مختلف بدن یکسان نیست. بنابراین فواصل زمانی لیزر برای قسمت های مختلف بدن هم متفاوت می باشد.

- فاصله بین جلسات لیزر صورت :

سرعت رشد موهای زائد صورت بیشتر از بدن است. معمولا جلسات لیزر صورت با فاصله هر 4 هفته یکبار تنظیم می شوند. به مرور زمان، موهای زائد با سرعت کمتری رشد می کنند. در این حالت، با نظر پزشک، فاصله ی زمانی بین جلسات لیزر افزایش می یابد . این فاصله 6 هفته یکبار تعیین می شود.

- فاصله بین جلسات لیزر بدن :

فاصله زمانی برای از بین بردن موهای زائد بدن، حدود 6 هفته است. با گذشت زمان، حجم موها و سرعت رشد آنها کاهش می یابد. در این صورت، با صلاحدید پزشک، فاصله زمانی بین جلسات لیزر افزایش می یابد و به 8 هفته یکبار می رسد. فاصله زمانی جلسات لیزر برای موهای زائد زیر بغل 6-5 هفته یکبار، کمر 12-8 هفته یکبار و  بیکینی 6-8 هفته یکبار می باشد. 

سخن پایانی

تعداد و فاصله ی جلسات لیزر موی زائد برای افراد مختلف یکسان نیست. کسانی که می خواهند از لیزر استفاده کنند، باید برنامه های خود را طوری تنظیم کنند تا به طور منظم در جلسات حضور داشته باشند. در غیر این صورت به نتایج مورد انتظار خود نمی رسند. اگر شما هم برای رهایی از شر موهای زائد خود از لیزر استفاده می کنید، در فواصل زمانی که پزشک تعیین می کند حتما در جلسات شرکت کنید. پیشنهاد می کنیم برای رسیدن به نتایج مطلوب از لیزر موهای زائد در پاسداران استفاده نمایید.