Skip to main content
| Super User

انواع وکیل | انواع وکیل دادگستری | انواع وکیل پایه یک دادگستری

20 مرداد, 1401

انواع وکیل ، وکیل بر اساس قراردادی که با موکل خود منعقد کرده است نسبت به نام و حساب موکل خود دارای اختیاراتی می باشد. به عبارتی وکیل به عنوان عامل واسطه، امور حقوقی یا مالی موکل خود را انجام می دهد. وکالت در لغت به معنای تفویض و یا واگذاری می باشد. بر اساس، وکیل و موکل در قبال یکدیگر مسئولیت هایی پیدا می کنند.

بنابر نیاز در جامعه، وکیل انواع مختلفی دارد که در ذیل به آنها خواهیم پرداخت.


انواع وکیل


- وکیل انتخابی: در این حالت، فرد وکیل خود را، نتخاب و با عقد قرارداد او را به عنوان نماینده خود به دادگاه معرفی می نماید.
- وکیل تسخیری: گاهی به دلیل امتناع متهم و یا نداشتن بضاعت مالی و با الزام وجود وکیل در دعاوی کیفری، وکیل رایگان از سوی دادگاه برای فرد متهم انتخاب می شود.
- وکیل معاضدتی: گاهی اشخاص در دعاوی حقوقی خود نیاز به وکیل دارند اما با تشخیص عسر و حرج وی، دادگاه اقدام به اختصاص وکیل به صورت رایگان می کند.
- وکیل اتفاقی: چنانچه فردی دانش آموخته رشته وکالت باشد اما شغل او وکالت نباشد اما به صورت اتفاقی برای بستگان و یا نزدیکان خود قصد وکالت داشته باشد می تواند با گذراندن مراحل قانونی و پرداخت هزینه برای همان مورد خاص پروانه وکالت موردی بگیرد.
- وکیل سازمانی: کارکنان دولت اعم از کشوری و لشگری می توانند در صورت بروز مشکل از وکیلان محل خدمت خود در صورت تایید سازمان، بهره برند.
- وکیل قوه قضائیه: به وکیلانی گفته می شود که از مرکزی به نام مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه ، پروانه وکالت اخذ می نمایند.
- وکیل کارآموز: این افراد پس از قبولی در امتحانات ورودی کانون وکلای دادگستری باید مدتی را به عنوان کارآموز نزد وکیل با تجربه، به فعالیت بپردازند. این افراد می توانند وکیلان را در انجام بخشی از پرونده ها یاری نمایند.
- وکیل حمایتی: این افراد برای حمایت از افراد ایثارگر و یا بسیجیانی که دچار مشکل شده اند با اخذ پروانه از دفتر حمایت قضایی از ایثارگران، تحت عنوان وکیل اشخاص ذکر شده به مراجع قضایی معرفی می شوند.

مراجع صدور مجوز وکالت برای اشخاص

- کانون وکلای دادگستری
- دفتر خدمات حقوقی و قضایی ایثارگران
- مرکز امور مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه
- دوایر حقوقی وزارتخانه ها
- بخش های حقوقی و قضایی نیروهای مسلح