Skip to main content
| author

انواع شراکت کاری

21 مرداد, 1401

انواع شراکت کاری ، شراکت کاری سه نوع مختلف دارد. به این معنی که افراد به سه صورت می توانند با هم شریک شده و به کسب و کاری بپردازند. در این مقاله می خواهیم در مورد انواع شراکت کاری صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

انواع شراکت کاری 


1. مشارکت عمومی:

در این نوع از شراکت افراد با هم به اتفاق نظر رسیده و هر کدام مسئولیت کاری را به عهده می گیرند. مشارکت عمومی نوع از شراکت است که فقط با همکاری شرکای عمومی انجام می گیرد. در این گونه شراکت، افراد بر سر مسائل مدیریتی و رهبری کسب و کار توافق می نمایند. هر فرد مسئولیت انجام کاری را خواهد داشت. اگر هر شریک خطا و مشکلی چه عمدی و چه سهوی انجام دهد متعهد می شود که بهای آن را پرداخت نماید. این نوع شراکت برای کسب و کارهایی بیشتر استفاده می شود که همه ی شرکا فعالیت دارند. یعنی هر کدام مسئولیت انجام کاری را در این شراکت به عهده می گیرند. هدف از این نوع کسب و کار و شراکت مالی و تجاری می باشد.


2. مشارکت های محدود:

دسته ی دیگر مربوط به شراکت های عمومی و محدود می باشد. به این صورت که طی قراردادهایی شرکا به توافق می رسند که در مساله مدیریت دخالت نکنند. در این نوع از مشارکت ها شرکای محدود در مدیریت و رهبری وارد نمی شوند. بخش مدیریت کسب و کار به شرکای عمومی واگذار می شود. این شرکا در قسمت های سرمایه گذاری و دریافت سود سهام همکاری خواهند داشت. این نوع مشارکت ها معمولا بین صاحبان مشاغل و سرمایه گذاران به وجود می آید. افرادی که برای پیشرفت کسب و کار نیاز به سرمایه گذاران و سرمایه هایشان دارند.


3. مشارکت های تضمینی با مسئولیت های محدود:

دسته ی سوم از مشارکت ها به نسبت دو دسته ی قبل جدیدتر هستند. این نوع از مشارکت ها مانند مشارکت محدود می باشد که یک ترکیب از شراکت و شرکت سهامی است. در این مشارکت ها تمام شرکا مسئولیت های محدود دارند. صاحبان این نوع شرکت ها به عنوان اعضای آن شناخته می شوند. در این نوع مشارکت حتما باید فردی با سمت مدیر حضور داشته باشد. این فرد مراقب امور روزمره ی کسب و کار است. در صورت بروز مشکل یا اتهام برای هر یک از شرکا، مسئولیتی متوجه دیگران نخواهد بود.


شراکت چیست؟


به جمع دو یا چند نفر که با هم کسب و کاری انجام می دهند شراکت می گویند. به این معنا که اگر دو یا چند نفر با هدف تجارت همراه هم کسب و کاری انجام دهند با هم شراکت دارند. در این شراکت از طرف را شریک می گویند. شرکا با سرمایه های نقدی و غیر نقدی خود فعالیتی تجاری آغاز می کنند. همه ی مباحث حقوقی مربوط به این شراکت با توافق طرفین تنظیم و تعیین خواهد شد. این مباحث شامل رابطه ی بین شرکا، وظایف و اختیارات، سهم هر کدام و... می باشد.
هر شریک سهم مشخصی در این کسب و کار دارد. برای محاسبات مربوط به سهم هر فرد سهم اولیه و سود و زیان شرکت مورد توجه قرار می گیرد. در این گونه شراکت هر فرد براساس سرمایه ی اولیه ای که دارد از فعالیت ها و نتایج به دست آمده سودی دریافت می کند. با توجه به ماهیت و اهداف مربوط به کسب و کار، وظایف و اختیارات افراد متفاوت است. به همین علت نوع شراکت افراد و تعهدات و فعالیت هایشان با هم متفاوت خواهد بود. در این موارد تاکید زیادی بر توافق افراد و آگاهی از مسائل حقوقی و شراکت می شود.

شراکت چیست؟
انواع کسب و کارهای رایج


در اینجا به تعدادی از کسب و کارهای رایج که افراد با هم راه اندازی می کنند اشاره می کنیم:
• کسب و کارهای تک مالکیتی که در آن فقط یک نفر صاحب کسب و کار است.
• کسب و کارهای شراکتی یا عمومی که در آن ها دو یا چند نفر صاحب و مسئول کسب و کار هستند.
• کسب و کارهای با مشارکت محدود که بین شرکای عمومی و سرمایه گذاران منعقد می شود.
• کسب و کارهای شرکت های سهامی که کسب و کاری مستقل با سهامداران می باشد.
• کسب و کارهای مربوط به مشارکت تضامنی با مسئولیت های محدود که ترکیبی از کسب و کار شراکتی و شرکت سهامی می باشد.
• کسب و کار سازمان های غیرانتفایی که کسب و کاری برای اهداف خیرخواهانه است.
• کسب و کارهای شرکت های تعاونی که کسب و کارهایی با هدف سود اعضای سازمان هستند و از خدمات آن استفاده می کنند.


انتخاب شریک کاری


در کسب و کارهایی که بیش از یک نفر شریک در آن وجود دارد انتخاب شرکا اهمیت زیادی خواهند داشت. به این صورت که پس از شروع فعالیت افراد انرژی، زمان و هزینه های زیادی به اشتراک می گذارند. بنابراین انتخاب افراد (شرکا) اهمیت زیادی خواهد داشت. انتخاب شریک مناسب می تواند باعث موفقیت و پیشرفت کسب و کار شود.
ویژگی های شرکای کاری خوب
از ویژگی های یک شریک کاری خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• وجود مهارت های تکمیلی و تخصصی
• احترام و توجه متقابل برای شراکت در کسب و کار
• هم فکر و مشتاق بودن برای شراکت در کسب و کار
• داشتن ذهن باز و انعطاف پذیری در شراکت و کسب و کار
• داشتن سازگاری شخصی

انتخاب شریک کاری
سخن پایانی


در صورتی که بخواهید کسب و کاری راه اندازی کنید باید ابتدا تصمیم گیری کنید. این که خود به تنهایی می توانید کسب و کار راه اندازی کنید یا نیاز به شریک کاری خواهید داشت. شراکت کاری بین افرادی صورت می گیرد که ابتدا با هم به توافق برسند. یعنی زمانی که دو یا چند نفر تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار مشترک می کنند. این افراد شریک کاری هستند. برای موفقیت ابتدا باید بر سر مسائل حقوقی و مدیریتی به توافق برسند. سپس براساس نوع مشارکت به فعالیت خواهند پرداخت.