Skip to main content
| author

انواع سرقت و مجازات آن

21 مرداد, 1401

انواع سرقت و مجازات آن ، ممکن است در موقعیتی قرار گرفته باشید که از شما دزدی شده باشد و به دلیل کمی مال، یا هر دلیلی دنبال آن را نگرفته باشید. اما باید گفت دزدیدن مال هر چقدر هم کم، سرقت می باشد و مجازات دارد . در واقع جرم سرقت یکی از جرایم علیه اموال است که از زمان های گذشته مورد بحث بوده

و همانطور که جسم انسان محترم می باشد، مال او نیز باید تحت حمایت قرار گیرد. در این مطلب به انواع سرقت و مجازات آن می پردازیم. با ما همراه باشید.


سرقت چیست؟


سرقت یا دزدی، یک عمل مجرمانه و غیر قانونی می باشد که در ماده 265 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. در این ماده آمده که سرقت عبارت از ربودن (دزدیدن) مال متعلق به غیر است. با توجه به این ماده می توان گفت که اگر کسی مال متعلق به فرد دیگری را برباید، سارق می باشد. متعلق بدون مال به دیگری هم شخص حقیقی مثل افراد در سطح جامعه و هم اشخاص حقوقی مثل شرکت ها و اموال دولتی را شامل می شود.
جرم سرقت مانند هم جرم دیگری برای اینکه شکل بگیرد باید دارای سه عنصر قانونی، روانی و مادی باشد. در واقع جمع این سه رکن با یکدیگر باعث می شود، آنچه ما به آن جرم سرقت می گوییم ایجاد شود .

سرقت چیست؟
عناصر جرم سرقت عبارتند از:
1- عنصر مادی: ربایش و بردن مال دیگری بدون رضایت او در خفا و یا آشکارا.
2- عنصر معنوی: اراده شخص بر انجام سرقت و آگاهی او از این که مال متعلق به دیگری می باشد.
3- عنصر قانونی: مواد 651 تا 667 قانون مجازات اسلامی، در مورد سرقت تعزیری و نیز ماده 268 قانون مجازات اسلامی در مورد سرقت حدی سخن گفته است.
سرقت یکی از جرایمی است که دارای انواع مختلف و مجازات‌ های گوناگونی می باشد. در واقع شناخت آنها مستلزم بهره ‌گیری از مشاوره حقوقی کیفری است.


انواع سرقت

انواع سرقت


به طور کلی سرقت را می توان به دو دسته حدی و تعزیری تقسیم بندی کرد.


• سرقت حدی


سرقت حدی، نوعی از سرقت است که داری مجازات حدی می باشد. سرقت حدی دارای شرایط خاصی است. برای اینکه جرم سرقت حدی شکل گیرد باید تمام شرایط 14 گانه شکل گیری جرم سرقت حدی وجود داشته باشد. در واقع نمی توان شرطی به آن اضافه یا کم نمود. در صورتی که یکی از شرایط جرم سرقت حدی وجود نداشته باشد، سرقت مستوجب حد نخواهد بود و در سایر دسته های جرم سرقت قرار خواهد.


• سرقت تعزیری


سرقت تعزیری، سرقتی است که سارق شرایط سرقت حدی را نداشته باشد . در این صورت قاضی با توجه به نحوه سرقت برای آن مجازات تعیین خواهد کرد. این نوع سرقت انواع مختلفی دارد. کیف قاپی، سرقت همراه با اسلحه یا همراه با آزار دیگری و ... از سرقت های تعزیری می باشند. در واقع در صورتی که ثابت نشود یک سرقت حدی است، تعزیری در نظر گرفته می شود. بعنوان مثال، جرم خرید گوشی سرقتی که هیچ موقع نمی تواند شرایط سرقت حدی را داشته باشد.


مجازات سرقت

مجازات سرقت


• مجازات‌ سرقت تعزیری


- سرقت مقرون به آزار و یا مسلح بوودن سارق: حبس از 3 ماه تا 10 سال و شلاق تا 74 ضربه
- سرقت مسلحانه گروهی در شب: حبس از 5 تا 15 سال و شلاق تا 74 ضربه
- راهزنی: 3 تا 15 سال حبس و 74 ضربه شلاق
- کیف زنی و جیب بری: حبس از 1 تا 5 سال و تا 74 ضربه شلاق
- سرقت وسایل و تاسیسات عمومی: 1 تا 5 سال حبس


• مجازات سرقت حدی


- قطع 4 انگشت دست راست سارق در بار اول به طوری که کف دست و انگشت شست باقی بماند.
- قطع پای چپ از پایین برآمدگی در بار دوم با باقی ماندن محل مسح و نصف قدم
- حبس ابد در مرتبه سوم
- اعدام در بار چهارم


مراحل شکایت کیفری سرقت


در صورتی که قصد شکایت کیفری از فردی به جرم دزدی را داشته باشید، می توانید مراحل زیر را انجام دهید.
• شما می توانید برای شکایت کیفری، با وکیل سرقت به صورت تلفنی مشورت کنید.
• به دلیل اینکه شکایت کیفری دزدی نیاز به تنظیم شکوائیه دارد. اگر اطلاعات کافی برای تنظیم شکوائیه ندارید، می توانید به صورت حضوری با وکیل سرقت مشورت نمایید.
• شما می توانید در صورتی که تمایلی برای حضور در دادگاه و یا وقت کافی برای شکایت ندارید، به وکیل متخصص سرقت وکالت دهید که شکایت را انجام دهد.
• در صورتی که قصد داشتید تا وکیل شکایت دزدی را انجام دهد، باید مدارک شناسایی (از قبیل شناسنامه و کارت ملی) و ارائه سند و یا مدرکی که نشان دهد سرقت صورت گرفته است را به وکیل خود دهید.


سخن آخر


سرقت یکی از مهمترین جرایم علیه اموال و مالکیت اشخاص می باشد. قانون مجازات اسلامی در ماده 267 مقرر می‌ کند، سرقت به معنای ربودن مال متعلق به غیر (دیگری) می باشد.